Jeste li znali?

Prošlo je 47 godina od slanja poruke Arecibo u zvjezdano jato M13

Izvor: Wikimedia commons.

Poruka Arecibo je radijska poruka koja nosi osnovne informacije o čovječanstvu i Zemlji. Poslana je u kuglasto zvjezdano jato M13 1974. godine.

Sadržaj poruke Arecibo

Izvor: Wikimedia Commons.

Zamišljena je kao demonstracija ljudskog tehnološkog dostignuća. Poruka je emitirana u svemir samo jednom putem radio valova povodom preuređivanja radioteleskopa Arecibo u Portoriku 16. studenog 1974. Poruka je bila usmjerena oko 25 000 svjetlosnih godina od Zemlje, u zvjezdano jato M13. Poruci, koja putuje približno brzinom svjetlosti, trebat će najmanje 25 000 godina da stigne na svoje odredište.

Kada se ispravno prevedu u grafiku, 1679 bitova podataka sadržanih u poruci čine zanimljivu sliku. Sadržaj Arecibo poruke osmislio je Frank Drake, tada na Sveučilištu Cornell i tvorac Drakeove jednadžbe, koji je napisao poruku uz pomoć Carla Sagana i drugih. Broj 1 679 je odabran jer je poluprost (umnožak dvaju prostih brojeva), koji treba biti raspoređen pravokutno kao 73 retka po 23 stupca.

Poruka se sastoji od sedam dijelova: brojeva od jedan do deset, atomskih brojeva elemenata vodika, ugljika, dušika, kisika i fosfora koji čine DNA, formula za kemijske spojeve koji čine nukleotide DNA, procijenjenog broja nukleotida DNA u ljudskom genomu te grafike strukture dvostruke spirale DNA, fizičke visine prosječnog čovjeka, grafičkog lika ljudskog bića i ljudske populacije Zemlje te grafike Sunčevog sustava koja prikazuje s kojeg planeta poruka dolazi.

Cijela se poruka sastojala od otprilike 210 bajtova, odašiljanih na frekvenciji od 2 380 MHz i modulirane pomicanjem frekvencije za 10 Hz, snage 450 kW. “Jedinice” i “nule” su se prenosile pomicanjem frekvencije brzinom od 10 bita u sekundi. Ukupno emitiranje bilo je manje od tri minute.

Brojevi

Izvor: Wikimedia Commons.

Brojevi od 1 do 10 pojavljuju se u binarnom formatu i čitaju se odozgo prema dolje. Donji red sadrži oznake koje označavaju stupac od kojeg treba započeti binarni kod za svaki broj. Čak i pod pretpostavkom da bi bilo koji izvanzemaljski primatelj prepoznao binarnost, kodiranje brojeva možda neće biti odmah očito zbog načina na koji su napisani.

DNA, nukleoitidi, dvostruka spirala

Izvor: Wikimedia Commons.

Brojevi 1, 6, 7, 8 i 15 označavaju atomske brojeve vodika (H), ugljika (C), dušika (N), kisika (O) i fosfora (P), elemenata iz kojih je DNA je sastavljen. Kemijske skupine od kojih su izgrađeni nukleotidi polimernih DNA sekvenci – šećerna deoksiriboza, fosfat i četiri kanonske nukleobaze korištene u DNA – opisuju se kao sekvence pet elemenata koji se pojavljuju u prethodnom retku. Svaka sekvenca predstavlja molekularnu formulu kemikalije kada je ugrađena u DNA.

Grafički prikaz približnog oblika dvostruke spirale u kojoj postoje dvolančani DNA polimeri; okomita traka u sredini je binarni prikaz broja parova nukleotidnih baza u ljudskom genomu. Prikazana vrijednost je oko 4,3 milijarde, za što se vjerovalo da je bio slučaj kada je poruka prenesena 1974.; sada je poznato da postoji samo približno 3,2 milijarde parova baza u ljudskom genomu.

Ljudi

Izvor: Wikimedia Commons.

Grafika u sredini je jednostavna ilustracija ljudskog bića. Element s lijeve strane označava prosječnu visinu odraslog muškarca u SAD-u: 176 centimetara. Element s desne strane slike ukazuje na veličinu globalne ljudske populacije 1974. godine, otprilike 4,3 milijarde.

Sunčev sustav

Izvor: Wikimedia Commons.

Grafika prikazuje Sunčev sustav: Merkur, Venera, Zemlja, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun i Pluton koji je kasnije klasificiran kao patuljasti planet od strane Međunarodne astronomske unije. Zemlja je treći planet od Sunca; njegova grafika je pomaknuta prema gore kako bi se identificirala kao planet s kojeg je poslan signal.

Byrd D. (19. studenog 2020.), The 1st intentional radio message to space was sent via Arecibo, Earthsky.org (pristup 17. studenog 2021.)

Drake N. (28. studenog 2014.), 40 Years Ago, Earth Beamed Its First Postcard to the Stars, Nationalgeographic.com (pristup 17. studenog 2021.)

Anonymus (Unknown), Arecibo Message, Seti.org (pristupljeno 17. studenog 2021.)