Je li izvanzemaljska inteligencija uopće biološka?

Izvor: KELLEPICS / Pixabay.com.

Postoji li inteligentni život drugdje u svemiru? To je pitanje o kojem se raspravlja stoljećima, ako ne i tisućljećima, no tek smo relativno nedavno imali priliku istražiti ovu problematiku.

Jedan od načina otkrivanja naprednih civilizacija, bila je inicijativa SETI – “Search for Extraterrestrial Intelligence” (hrv. Potraga za izvanzemaljskom inteligencijom), koja pomoću radioteleskopa može aktivno slušati potencijalne radijske poruke izvanzemaljskih civilizacija. Postavlja se pitanje što možemo očekivati od ove potrage? Lako moguće da na kraju krajeva, nećemo pronaći ‘male zelene’.

Izvanzemaljska civilizacija u obliku umjetne inteligencije

Pretpostavimo da postoje drugi planeti na kojima se nalazi život. Vrlo je malo vjerojatno da bi se napredak inteligencije i tehnologije odvijao identičnim tempom kao ovdje. Ako bi zaostajao, tada taj planet očigledno ne bi pružao dokaze o izvanzemaljskom životu našim radioteleskopima. No oko zvijezde starije od Sunca, život je mogao imati prednost od primjerice milijardu godina u usporedbi s nama. Lako je moguće da se takva civilizacija već odavno razvila u oblik anorganske umjetne inteligencije.

Vratimo se na trenutak ovdje na Zemlju. Napredna ljudska civilizacija nastala je relativno nedavno, a trebat će nam samo jedno ili dva stoljeća prije nego što ljude, bića sastavljena od organskih materijala poput ugljika, prestigne ili nadmaši umjetna, anorganska inteligencija.

Snaga računala eksponencijalno raste, što znači da će umjetna inteligencija (AI) u budućnosti moći koristiti mnogo više podataka nego danas, nadmašujući time ljudsku inteligenciju. Sljedeći korak u ovoj fazi razvoja, bio bi poboljšati ljude genetskom modifikacijom u kombinaciji s tehnologijom – stvaranjem kiborga s djelomično organskim i djelomično anorganskim dijelovima. Ovo bi bio početak prijelaza na potpuno umjetnu inteligenciju.

AI mogao bi se razvijati, stvarajući sve bolje i bolje verzije sebe, mnogo brže od evolucije koja traje milijardama godina. Organska inteligencija na ljudskoj razini bi tada bila samo kratak period u našoj “ljudskoj povijesti” prije nego što strojevi preuzmu vlast.

Ako je izvanzemaljska inteligencija evoluirala na sličan način, malo je vjerojatno da bismo je “uhvatili” u kratkom djeliću vremena kada je još bila u biološkom obliku. Ako otkrijemo izvanzemaljski život, vjerojatnije je da će se raditi o elektroničkoj inteligenciji nego onoj od krvi i mesa – a moguće je čak i ne boravi na planetima.

Izvor: Pete Linforth / Pixabay.com.

Jedinstvena integrirana inteligencija

Stoga moramo reinterpretirati Drakeovu jednadžbu, koja je uspostavljena 1960. kako bi se procijenio broj civilizacija u Mliječnoj stazi s kojima bismo mogli potencijalno komunicirati. Jednadžba uključuje različite pretpostavke, kao što je koliko planeta postoji, ali i koliko dugo civilizacija može ispuštati signale u svemir (procjenjuje se na između 1000 i 100 milijuna godina). Životni vijek organske civilizacije može trajati najviše tisućljeće, dok bi njihovi elektronički nasljednici mogli trajati milijardama godina.

Ako to uključimo u jednadžbu, čini se da tamo možda postoji više civilizacija nego što smo mislili, ali da bi većina njih mogla biti umjetna. Možda bismo čak željeli ponovno razmisliti o pojmu “vanzemaljske civilizacije”. “Civilizacija” označava društvo pojedinaca. Nasuprot tome, izvanzemaljci mogu biti jedinstvena integrirana inteligencija.

Optički i rendgenski signali

SETI se usredotočuje na radijski dio elektromagnetskog spektra. No s obzirom da ne znamo kakvu tehnologiju primijenjuje izvanzemaljska civilizacija, trebali bismo jasno istražiti sve valne pojaseve, uključujući optičke i rendgenske dijelove.

Umjesto da samo slušamo radio prijenos, trebali bismo biti oprezni i na druge dokaze umjetnih pojava ili aktivnosti. To uključuje umjetne strukture izgrađene oko zvijezda kako bi apsorbirale njihovu energiju ili umjetno stvorene molekule, kao što su klorofluorougljici – netoksične, nezapaljive kemikalije koje sadrže ugljik, klor i fluor – u atmosferi planeta. Ove kemikalije su staklenički plinovi koji se ne mogu stvoriti prirodnim procesima, što znači da bi mogle biti znak industrijskog zagađenja ili “terraformiranja” – mijenjanja planeta kako bi ga učinio pogodnijim za život.

Izvanzemaljska civilizacija koja je savladala nanotehnologiju mogla bi napasti druge svjetove, ili čak asteroidne pojaseve, s rojevima mikroskopskih sondi.

Organizam galaktičkih ili svemirskih razmjera

Takva civilizacija bi također mogla posjedovati ogromne količine energije te koristiti cijelu masu galaksije kao pogon. Ovo može biti kulminacija dugoročnog trenda rastuće kompleksnosti živih sustava. U ovoj fazi, svi atomi koji se nalaze u zvijezdama i plinu mogli su se transformirati u divovski organizam galaktičkih razmjera.

Neki autori znanstvene fantastike predviđaju inženjering zvjezdanih razmjera za stvaranje crnih rupa i crvotočina – mostova koji povezuju različite točke u prostor-vremenu odnosno teoretski pružaju prečace za putovanje svemirom. Ovi koncepti su daleko iznad svih tehnoloških mogućnosti koje možemo zamisliti, ali ne krše osnovne fizikalne zakone.

Jesu li ljudi nečija biološka umjetna inteligencija?

Post-ljudske inteligencije također mogu biti sposobne izgraditi računala s ogromnom procesorskom snagom. Ljudi su već u stanju modelirati neke prilično složene pojave poput klime. Još naprednije civilizacije mogle bi simulirati živa bića s stvarnom svijesti ili čak čitave svemire. Moguće je da živimo u simulaciji koju su stvorili tehnološki superiorni vanzemaljci.

Ezekielov opis anđela poput dvostrukih lebdećih sfera s mnogo očiju. Izvor: thetorah.com.
Ezekielov opis anđela kao bića s dvostrukim lebdećim sferama na kojima se nalazi mnogo očiju. Izvor: thetorah.com.

Također je moguće da se nalazimo u modelu kojeg pokreće vrhovno biće. Doista, ako je životu predodređeno da bude sposoban stvoriti tehnološki napredne civilizacije koje mogu stvarati računalne programe, tamo može postojati više simuliranih svemira nego stvarnih, a moguće je da se i mi nalazimo u jednom od njih. Ova pretpostavka temelji se na našem trenutnom razumijevanju fizike i kozmologije.

Međutim, svakako bismo trebali biti otvoreni u pogledu mogućnosti da postoji mnogo toga što ne razumijemo. Teško je reći jesu li zakoni koje vidimo i konstante koje mjerimo samo lokalni ili se razlikuju u drugim dijelovima prostor-vremena. Nažalost, nemamo ni dovoljno ‘vremena’, ni dovoljno prostora, ni dovoljno energije kako bismo izveli konkretne eksperimente po tom pitanju.

Iz svih tih razloga teško je reći znači li radijska tišina na SETI-ju odsustvo naprednih vanzemaljskih civilizacija ili one možda djeluju putem nekih zasad nepoznatih ‘kanala’.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi.KOZMOS Telegram

Rees M. (18. listopada 2021.), Seti: why extraterrestrial intelligence is more likely to be artificial than biological, Theconversation.com (pristup 11. studeni 2021.)