• Astronomija
  • Čovjek koji je denominirao Pluton sada predlaže novi planet u Sunčevom sustavu
Astronomija

Čovjek koji je denominirao Pluton sada predlaže novi planet u Sunčevom sustavu

Umjetnička ilustracija potencijalnog devetog planeta koji kruži daleko od našeg Sunca. Izvor: solarsystem.nasa.gov.

Čovjek koji je denominirao Pluton iz statusa planeta, sada predlaže dodjeljivanje planetarne titule jednom drugom objektu.

Detituliranje Plutona kao planeta

‘Ubojica planeta’, Mike Brown, prije 15-ak godina zalagao se za redefiniranje pojma “planet” te apelirao na Međunarodnu astronomsku uniju kao vodeću organizaciju astronoma i planetarnih znanstvenika. Razlogu tomu je bilo otkriće svemirskog objekta poznatog kao “Erida” u Kuiperovom pojasu.

“Nakon što smo otkrili Eridu i shvatili da je Erida veća od Plutona, morali smo učiniti nešto” tvrdi Brown. Problem je ležao u činjenici da vjerojatno postoji mnogo svemirskih tijela koja su masivnija od Plutona što bi dovelo do konfuzije i velikog broja malih planeta.

Pogled na površinu Plutona. Slika je uzeta iz videozapisa s NASA-inog New Horizons-a. Izvor: NASA / JHUAPL / SwRI / Paul Schenk i John Blackwell, Lunar and Planetary institute

Priča o Plutonu sada je dobila još luđi zaokret

On griješi u vezi s Plutonom”, rekao je tada NASA-in istraživač za Alan Stern za The Daily Beast, kasnije pitajući: “Imamo li osam država u Sjedinjenim Američkim Državama tako da školarci ne moraju zapamtiti svih 50? Ograničavamo li tako i broj vrsta? ”

Epilog priče bio je proglašavanje Plutona patuljastim planetom. Znanstvenici su poštivali Browna, premda se većina nije slagala s novom paradigmom.

Radi se o jednom od kontroverznijih događaja u svijetu astronomije, no priča je sada dobila još luđi zaokret. Brown, svojevremeno najžešći pobornik denominacije Plutona, pronašao je svemirski objekt koji se po mnogim značajkama može svrstati u kategoriju planeta.

Umjetnička impresija devetog planeta u Sunčevom sustavu. Izvor: Wikimedia Commons.

Novi planet je šest puta veći od Zemlje

Brown, u suradnji sa svojim kolegom astronomom s Caltecha, Konstantinom Batyginom, nedavno je predstavio dokaze o novom potencijalnom planetu u našem Sunčevom sustavu.

Tajanstveni planet nalazi se duboko u Kuiperovom pojasu, negdje oko 150 milijardi kilometara od Zemlje.

U svojoj publikaciji, Brown objašnjava kako je svemirsko tijelo otprilike šest puta veće od Zemlje, što ga čini petim najvećim planetom u Sunčevom sustavu.

Brown i njegov kolega Batygin, uvjereni su da će njihovo posljednje otkriće vjerojatno biti prihvaćeno kao planet bez kontroverzi.

“Postoje gravitacijski dokazi”, dodao je Batygin. “Ali stvar nije gotova sve dok ne dobijemo sliku.”

Axe D. (18. rujna 2021.), Why the Universe Is Annoyed by the Astronomer Pushing a Ninth Planet, He got Pluto demoted and people are still mad, thedailybeast.com (pristupljeno 19. rujna 2021.)

Tran. T. (unknown), Guy Who Killed Pluto Now Pushing Yet Another Planet, Here’s why he believes the object is much more worthy of planet status than Pluto, futurism.com (pristupljeno 19. rujna 2021.)