Astronomija

Astronom predlaže potragu za asteroidima koji dolaze iz smjera Sunca

Astronom Scott Sheppard s Instituta za astronomiju na Sveučilištu Hawaii, smatra da je vrijeme za detektiranje asteroida blizu Zemlje koji dolaze iz smjera Sunca.

Tehnologija je napredovala

Sheppard je nedavno objavio članak u znanstvenom časopisu Science u kojem sugerira da je došlo vrijeme da znanost pomnije promotri objekte blizu Zemlje koji dolaze iz smjera Sunca. Ovo je od iznimne važnosti za sve nas na Zemlji jer bi poneki od tih objekata mogao biti na putanji za sudar sa Zemljom.

U svojem radu, Sheppard tvrdi kako danas postoji tehnologija pomoću koje možemo detektirati i promatrati takve objekte barem nekoliko sati tijekom sumraka. Znanost je dosad zanemarivali takve objekte jer je većina promatranja bila fokusirana na tamno noćno nebo kada nema Sunčeve svjetlosti. “Nova teleskopska istraživanja mogu se izboriti sa Sunčevim blještavilom i tražiti asteroide iz smjera Sunca tijekom sumraka”, navodi Sheppard. “Ovakva su istraživanja otkrila mnoge prethodno neotkrivene asteroide blizu Zemlje.”

Komet K2 prošao je pokraj Zemlje

Objekti koji dolaze iz smjera Sunca mogu biti opasni, a teško ih je uočiti na vrijeme

Ipak, nije istina da astronomi u potpunosti zanemaruju takve objekte, no dobar dio njih otkrili smo tek nedavno. One koje otkrimo nažalost često primijetimo prekasno, no zasad nasreću nije bilo opasnih situacija. Problem bi nastao ukoliko bi jedan od takvih objekata stvarno letio direktno prema Zemlji jer bi upozorenje vjerojatno došlo prekasno.

Unatoč tome, znanstvenici procjenjuju da je oko 90 posto blizuzemaljskih asteroida tzv. ‘ubojica planeta’ – onih promjera 1 kilometar ili više – već pronađeno. Sheppard na to dodaje “Posljednjih nekoliko nepoznatih objekata blizu Zemlje od 1 km vjerojatno imaju orbite blizu Suncu ili velike nagibe zbog čega su skriveni od glavnih istraživanja.”

Sheppard smatra kako je potrebno provoditi više istraživanja da bi se naše znanje o takvim objektima proširilo. Ističe zanimljiv primjer u kojem je jedan tim astronoma nedavno otkrio asteroid s orbitom unutar Venerine orbite (po imenu ‘Ayló’chaxnim 2020 AV2) te drugi asteroid koji ima najkraći put oko Sunca (naziva 2021 PH27). Inače, objekti koji kruže oko Sunca kategoriziraju se na temelju svog orbitalnog položaja, primjerice, ako putuju unutar Venerine orbite, zvat će se Vatire, a ako putuju oko Zemlje zvat će se Atire.

Nadalje, Sheppard tvrdi kako postrojenja s novom tehnologijom poput Zwicky Transient Facility u SAD-u i NSF Blanco-4-meter facility u Čileu, posjeduju visoke mogućnosti za promatranje objekata blizu Zemlje koji dolaze iz smjera Sunca. Spomenuti NSF u Čileu čak ima kameru za tamnu energiju koju može usmjeriti prema Suncu.

15 zanimljivosti o asteroidima

Broj objekata je iznenađujuće konstantan

Ono što je iznenađujuće kada govorimo o objektima blizu Zemlje jest što je njihov broj relativno konstantan.

“Kretanje ovisi o rotaciji asteroida, veličini, albedu i udaljenosti od Sunca”, piše Sheppard. “Što je asteroid manji i što više Sunčeve svjetlosti apsorbira, to je njegovo kretanje jače.” Njihove orbite su nepravilne i često nepredvidljive, a na temelju računalnih modela i broja ovih objekata koji na kraju udare u Zemlju, Mjesec ili druga nebeska tijela (što znamo zahvaljujući kraterima), njihov broj bi naizgled trebao padati.

No, zbog nekog razloga to nije slučaj, što sugerira da se na neki način ‘obnavljaju’. Znanstvenici hipotetiziraju da većina ovih objekata dolazi iz glavnog pojasa između Jupitera i Marsa, no Sheppard tvrdi kako je potrebno precizno istražiti i otkriti otkud dolaze blizuzemaljski objekti i zašto.

Solarni vjetar mogao bi izazvati polarnu svjetlost

Scott S. Sheppard, In the glare of the Sun, Science (2022). DOI: 10.1126/science.abj9820

Nield D. (21. srpnja 2022.), Near-Earth Asteroids We’ve Never Seen Before Lurk Hidden in The Glare of The Sun, Sciencealert.com (pristup 23. srpnja 2022.)

Astronomer suggests it is time to look for near-Earth asteroids in the direction of the sun, Phys.org (pristup 23. srpnja 2022.)