Solarni vjetar mogao bi izazvati polarnu svjetlost

NASA-in opservatorij za solarnu dinamiku snimio je solarnu baklju 3. svibnja 2022. godine. Baklja je vidljiva u donjem lijevom dijelu Sunca (©NASA/SDO).

Solarni vjetar ovih dana ‘puše’ neuobičajenim intenzitetom, a znanstvenici prognoziraju da bi zbog toga polarna svjetla mogla biti intenzivnija.

Polarna svjetlost

Solarni vjetar ovih dana ‘puše’ sa sunca neuobičajenim intenzitetom, a znanstvenici prognoziraju da bi zbog toga polarna svjetla mogla biti intenzivnija. Sunce je u petak (15. srpnja) izbacilo koronalno izbacivanje mase (CME) koje je upravo stiglo do našeg planeta. CME je eksplozija nabijenih čestica iz gornje atmosfere Sunca – zvane korona – koje mogu djelovati u interakciji sa Zemljinim magnetskim poljem i uzrokovati geomagnetske oluje. Takve oluje, osim što stvaraju prekrasne prikaze polarne svjetlosti, mogu poremetiti satelitske veze i izbaciti neke letjelice iz orbite. U ekstremnijim slučajevima znaju čak dovesti do nestanka struje.

Solarna oluja pogodila Merkur

Trenutačni CME, međutim, nije opasan niti značajan, i uglavnom možemo očekivati da će se rezultirajuća polarna svjetlost proširiti na nešto niže geografske širine sa svojih uobičajenih lokacija iza polarnih krugova. U Ujedinjenom Kraljevstvu bi mogli biti vidljivi sa sjevera Škotske, dok na američkom kontinentu nije vjerojatno da će se proširiti dalje od središnje Kanade.

Sunčeva aktivnost

Trenutačni CME, koji utječe na Zemljino magnetsko polje od utorka (19. srpnja), dobiva poticaj od dodatnog solarnog vjetra koji puše iz dvije koronalne rupe, koje su se otvorile u sunčevom magnetskom polju i tako omogućile hladnijoj solarnoj plazmi strujanje u svemir .

Prognostičari su predvidjeli da će se oluja kretati samo od ‘tihih’ do ‘nestabilnih’ razina. „Geomagnetska aktivnost će u početku biti tiha, s malom šansom za izolirane nestabilne intervale kasno prvoga dana (20. srpnja), povećavajući se od nestabilne do aktivne s izoliranim intervalima G1/manje oluje vjerojatno kasnije drugoga ili trećeg dana (21. ili 22. srpnja) zbog brzog dolaska vjetra. Aktivnost će ponovno splasnuti četvrtog dana 823. srpnja),“ navodi se u priopćenju Meteorološkog centra Ujedinjenog Kraljevstva.

Sunce je ovih dana inače mirno s tek nekoliko „stabilnih i neaktivnih sunčevih pjega na vidljivom disku“ koje povremeno proizvode blage sunčeve baklje. Prognostičari su zaključili kako se „Predviđa da će solarna aktivnost biti niska, s šansama da poraste do umjerene. Povremeni rast na umjerene razine pomogle bi potaknuti povremene umjerene baklje koje se ‘ispucaju’ iz mnogobrojnih sunčevih pjega na vidljivom disku.“

Dokazane geomagnetske oluje na Merkuru

Tereza Pultarova (21. srpnja 2022.), „Solar wind blowing from the sun could trigger aurora displays,“ space.com (pristup 21. srpnja 2022).

„Space Weather,“ meteoffice.gov.uk (pristup 21. srpnja 2022).