• Svemir
  • Apophis ne predstavlja prijetnju Zemlji u nadolazećim godinama

Apophis ne predstavlja prijetnju Zemlji u nadolazećim godinama

Asteroid Apophis

Prije nekoliko godina, astronomska zajednica zaključila je da ne postoji mogućnost da bi asteroid Apophis, smatran potencijalno opasnim, mogao promijeniti svoju putanju i udariti u Zemlju dok prolazi pored nje. To je donijelo veliko olakšanje. Međutim, situacija je i dalje bila neizvjesna. Zahvaljujući Testu preusmjeravanja dvostrukog asteroida (DART), postalo je jasno da je moguće promijeniti orbitu asteroida udarcem u njega. U međuplanetarnom prostoru nalazi se veliki broj svemirskih stijena. Što bi bilo da jedna od njih udari u Apophis? Što ako bi to izbacilo Apophis sa njegove trenutne putanje? Što ako bi nova putanja značila sudar s Zemljom?

Apophis , potencijalno opasan asteroid

No, kako prenosi Science Alert, nema potrebe da se brinemo. Astronomi Paul Wiegert s Western University i Ben Hyatt s University of Waterloo u Kanadi proveli su detaljnu analizu orbita više od 1.3 milijuna poznatih asteroida koji se nalaze u unutrašnjem dijelu Sunčevog sustava. Njihova temeljita istraživanja dovela su do otkrića da ni jedan od tih asteroida ne predstavlja prijetnju sudara s Apophisom u predstojećim godinama.

“Uzimajući u obzir koliko će Apophis blisko proći pored Zemlje, postoji teoretski rizik da bi odstupanje od njegove trenutne putanje moglo dovesti Apophis bliže potencijalnom sudaru s našim planetom,” izjavio je Hyatt. “Iako hipotetski, sudar drugog asteroida s Apophisom mogao bi uzrokovati takvo odstupanje, što nas je potaknulo da istražimo ovu mogućnost, koliko god ona bila malo vjerojatna.”

Sudar 2029. godine?

Otkriće asteroida Apophis 2004. godine odmah je pokrenulo procjene o potencijalnoj prijetnji. Prve projekcije dale su zabrinjavajuću vjerojatnost od 2.7 posto da će se Apophis sudariti sa Zemljom prilikom svojeg prolaska 2029. godine. Ta je mogućnost brzo isključena, no orbita Apophisa dovodi ga do bliskog prolaza pored Zemlje svakih osam godina. Tek su precizna mjerenja položaja asteroida tijekom njegovog prolaza 2021. godine omogućila astronomima da isključe mogućnost sudara za predvidljivu budućnost.

Vijest je primljena s izraženim olakšanjem. Ipak, sama pomisao na opasnost od sudara s asteroidom budi duboku egzistencijalnu zabrinutost. Mogućnosti našeg djelovanja u takvim okolnostima su ograničene, osim u slučaju da raspolažemo s dugoročnim upozorenjima. S obzirom da je asteroid Apophis nekoć bio smatran najvećom takvom prijetnjom, astronomi su se posvetili eliminiranju svih potencijalnih scenarija sudara.

Rizik od sudara je praktički nepostojeći

Kao rezultat toga, Wiegert i Hyatt su proveli niz simulacija. Prema sadašnjim podacima, rizik od sudara je praktički nepostojeći. Postoji scenarij gdje bi Apophis mogao proći u blizini drugog asteroida, zvanog Ksantus, u prosincu 2026. godine, na udaljenosti od 10.000 kilometara; iako direktan sudar nije izgledan, ne može se u potpunosti isključiti rizik od sudara s potencijalnim nevidljivim svemirskim otpadom koji bi mogao pratiti Ksantus.

No, prema simulacijama, vjerojatnost za takav događaj je iznimno mala. “Korištenjem sofisticirane računalne simulacije našeg Sunčevog sustava, izračunali smo putanje svih poznatih asteroida i ocijenili mogućnost ovako neobičnog događaja,” pojašnjava Wiegert. “Na sreću, ne anticipiramo nikakve sudare.” Sada, jedina preostala zabrinutost odnosi se na one asteroide o kojima još nemamo informacija.