Misija DART nadmašila sva očekivanja

Misija DART, koja je imala za cilj testirati sposobnost skretanja asteroida sudaranjem letjelice s njim, premašila je sva očekivanja!

Misija DART

Znanstvenici i inženjeri rade na načinima za odvraćanje ili preusmjeravanje Zemlji-bliskih-objekata (Near-Earth Objects ili NEO) kako bi spriječili katastrofalne udare asteroida na Zemlju. Misija Double Asteroid Redirection Test (DART), koju je NASA pokrenula u studenom 2021. godine, imala je za cilj testirati može li svemirska letjelica koja udari u asteroid promijeniti svoju putanju. DART je ciljao binarni asteroidni sustav Didymos i Dimorphos, s Dimorphosom kao metom udara.

Orbite tisuća asteroida (u plavoj boji) križaju se s putanjama planeta (u bijeloj boji), uključujući i Zemljinu (©NASA/JPL).

Uspješan udar

DART je stigao do Dimorphosa 26. rujna 2022. godine i uspješno se sudario s njim pri brzini od oko 6,6 kilometara u sekundi. Udarac je stvorio krater na površini asteroida, a rezultirajuća sila bila je dovoljna da promijeni orbitu asteroida. Kada je svemirska letjelica DART pogodila Dimorphos, uzrokovala je smanjenje orbitalnog perioda asteroida oko Didymosa za 33 minute.

Video: NASA-ina letjelica DART zabila se u asteroid Dimorphos

Dodatno, više od milijun kilograma krhotina ispušteno je u svemir, stvarajući oblak prašine koji je privremeno osvijetlio sustav Didymos. Ovaj je oblak također formirao 10 000 kilometara dug rep koji je ostao vidljiv nekoliko mjeseci. Uspjeh misije DART pokazao je izvedivost korištenja kinetičkog udara kao sredstva planetarne obrane.

NASA neprestano pronalazi i prati objekte blizu Zemlje od 1990-ih (©NASA/JPL-Caltech).

Što smo naučili

Nekoliko radova, uključujući neke u prestižnom časopisu Nature, objavljeno je 2. ožujka 2023., a u njima se detaljno analiziraju uspjeh misije DART. Oni opisuju promatranja zemaljskih i svemirskih teleskopa prije, tijekom i nakon udara, kao i modeliranje i analizu podataka. Radovi potvrđuju da je misija bila uspješna i da je kinetički udarni obećavajuća opcija za skretanje ili preusmjeravanje.

Slika 'repa' materijala koji je nastao nakon što je letjelica DART pogodila asteroid-satelit Dimorphos (©National Science Foundation/NOIRLab).
Slika ‘repa’ materijala koji je nastao nakon što je letjelica DART pogodila asteroid-satelit Dimorphos (©National Science Foundation/NOIRLab).

Prema Dereku Richardsonu, profesoru astronomije na UMD-u i voditelju radne skupine za istraživanje DART-a, uz dovoljno vremena, upozorenja i resursa, možemo spriječiti udare asteroida! Naglasio je da bi mala promjena u orbiti asteroida, uz dovoljno obavijesti unaprijed, mogla uzrokovati da promaši Zemlju i spriječi katastrofu za naš planet.

Prve snimke ‘repa’ asteroida Dimorphos nakon sudara

Poboljšanje i implementacija

Iako je misija DART dokazala da imamo tehnologiju za preusmjeravanje asteroida, potrebno je još puno posla prije nego što možemo reći da smo u potpunosti spremni obraniti se od potencijalnog udara. Buduće misije trebat će se usredotočiti na poboljšanje naše sposobnosti otkrivanja i praćenja NEO-a i razvoj učinkovitijih strategija skretanja.

Neočekivana aktivnost na asteroidu koji je udarila svemirska letjelica DART

Ipak, uspjeh DART-a predstavlja važnu prekretnicu u našim stalnim naporima da zaštitimo naš planet od opasnosti svemira. Zaključno, misija DART je pokazala da je moguće preusmjeriti NEO pomoću kinetičkog udara. Iako još ima mnogo toga za naučiti o prijetnji koju predstavljaju asteroidi i najboljim načinima obrane od njih, misija DART predstavlja značajan korak naprijed u našim nastojanjima da zaštitimo naš planet od opasnosti svemira.

Na sljedećim poveznicima pročitajte novoobjavljene znanstvene radove: „Successful Kinetic Impact onto an Asteroid for Planetary Defense,” „Orbital Period Change of Dimorphos Due to the DART Kinetic Impact,” „Momentum Transfer from the DART Mission Kinetic Impact on Asteroid Dimorphos” i „Ejecta from the DART-produced active asteroid Dimorphos.”

NASA-in plan praćenja i odgovora na prijetnju asteroida