Astronomija

Neočekivana aktivnost na asteroidu koji je udarila svemirska letjelica DART

DART-collision-illustration (Curiosmos)

Promatranja pokazuju da se drugi rep formirao na sjevernoj strani između 2. i 8. listopada, a znanstvenici sada žele utvrditi kako je došlo do njegovog formiranja.

Prvi test obrane

NASA-ina prva misija planetarne obrane DART bila je veliki uspjeh. Svemirska letjelica ne samo da je uspjela dosegnuti ciljni asteroid, već je također uspješno udarila u asteroid. Prve slike asteroida snimljene su već nedugo nakon udara i otkrile su prve detalje posljedica.

Kasnije su asteroid promatrali i Hubble te James Webb. Zemaljski teleskopi također su okrenuli svoje kamere prema Dimorphosu i otkrili upečatljive karakteristike nakon udara. Jedno od glavnih iznenađenja koje su znanstvenici vidjeli bio je masivni rep krhotina koji se proteže tisućama kilometara od asteroida. Dimorphos ima promjer od 170 metara, dok Didymos ima promjer od 780 metara.

Prve snimke ‘repa’ asteroida Dimorphos nakon sudara

Uspjeh

Tijekom testiranja planetarne obrane 26. rujna, DART se srušio na Dimorphos – mali asteroid-mjesec većeg suputnika, asteroida Didymosa – kako bi promijenio Dimorphosovu orbitu.

DART je uspješno skratio orbitu mjeseca-satelita za otprilike 32 minute u odnosu na originalnu orbita koja je prije udara trajala 11 sati i 55 minuta. Međutim, znanstvenike je dočekalo iznenađenje kada su drugi put okrenuli Hubble prema Dimorphosu.

Nedavne slike svemirskog teleskopa Hubble pokazuju dva repa izbačene prašine. Ovi dokazi pokazuju da je NASA-in test bio potpuni uspjeh te da je uspješno promijenio orbitu asteroida. Uz ponovljena Hubbleova promatranja tijekom posljednjih nekoliko tjedana, znanstvenici su uspjeli rekonstruirati evoluciju oblaka krhotina tijekom vremena.

Kina testira sustav obrane od asteroida

Širenje krhotina – zašto?

Na temelju promatranja, čini se da se izbačeni materijal proširio i izblijedio tijekom vremena, uglavnom u skladu s očekivanjima. No, ono što je zaintrigiralo astronome jest pojava dvostrukih repova koji su iznenađujući razvoj, iako kometi i aktivni asteroidi pokazuju slično ponašanje.

Nadalje, u Hubbleovim promatranjima dvostruki rep se opaža u najvišoj kvaliteti. Hubble je promatrao sustav 18 puta nakon udara. Promatranja pokazuju da se drugi rep formirao između 2. listopada i 8. listopada. Još uvijek postoje nesigurnosti u vezi s odnosom između repa nalik kometu i drugih obilježja izbacivanja vidljivih na slikama zemaljskih i svemirskih teleskopa.

Iz NASA-e su pojasnili kako istraživači trenutno istražuju pojedinosti o novome repu koji se formirao sa sjeverne strane. Znanstvenici će sljedećih mjeseci ispitati Hubbleove podatke kako bi utvrdili kako se razvio drugi rep te će razviti nekoliko mogućih scenarija.

Sustav obrane od asteroida dokazao učinkovitost