Sustav obrane od asteroida dokazao učinkovitost

autor

Iz NASA-e su objavili da je misija testiranja planetarne obrane DART uspješno zauvijek promijenila putanju asteroida i tako dokazala učinkovitost.

Učinkovitiji nego se očekivalo

Svemirska letjelica Double Asteroid Redirection Test (DART) udarila je u mali asteroid nazvan Dimorphos 26. rujna ove godine. Misija je trebala testirati potencijalnu planetarnu obrambenu tehniku u slučaju da veliki svemirski kamen zaprijeti sudarom sa Zemljom.

DART-ov cilj bio je skrenuti Dimorphosovu orbitu (koja traje gotovo 12 sati) oko većeg asteroida za najmanje 73 sekunde, iako su se znanstvenici nadali da će učinak biti više od 10 minuta. Međutim, na njihovo veliko i ugodno iznenađenje, test se pokazao još učinkovitiji! Naime, prema prvom izračunima DART je apsolutno nadišao sva očekivanja i skratio Dimorphosovu orbitu za nevjerojatne 32 minute.

Snimka svemirskog teleskopa Hubble, nastala 8. listopada 2022. godine, prikazuje Dimorphosov oblak krhotina koji se – nakon sudara – 'cijepa' na dva dijela (©NASA/ESA/STScI/Hubble).
Snimka svemirskog teleskopa Hubble, nastala 8. listopada 2022. godine, prikazuje Dimorphosov oblak krhotina koji se – nakon sudara – ‘cijepa’ na dva dijela (©NASA/ESA/STScI/Hubble).

Nevjerojatno važan povijesni korak!

„Hajdemo svi odvojiti trenutak da procesuiramo ovu informaciju – prvi put u povijesti čovječanstvo je promijenilo orbitu planetarnog tijela/objekta. Prvi put ikada!,“ rekla je Lori Glaze, voditeljica NASA-inog odjela za planetarnu znanost.

Svemirska letjelica DART lansirana je u studenom 2021. godine i bila je opremljena jednim instrumentom — kamerom nazvanom Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical Navigation (DRACO). Svemirska letjelica krenula je prema asteroidu-satelitu Dimorphosu, za koji su znanstvenici procijenili da je širok oko 160 metara i koji kruži oko većeg asteroida nazvanog Didymos svakih 11 sati i 55 minuta.

DART je do svoje ‘mete’ stigao 26. rujna ove godine te ju pogodio jureći brzinom od 23.760 km/h i šaljući natrag na Zemlju jednu sliku svake sekunde sve dok se nije zabio u Dimorphos na udaljenosti od 11 milijuna kilometara od Zemlje. Iako je činjenica da je DART pogodio svoju metu pri tolikoj udaljenosti od Zemlje i tolikoj brzini već sama po sebi bila razlog za slavlje i uspješan prvi korak, novi rezultati došli su kao ‘šlag na tortu’!

Dok je DART na Zemlju emitirao fotografije u posljednjih nekoliko minuta, znanstvenici su prvi put dobro vidjeli Dimorphosa, budući da se sa Zemlje satelit i veći Didimos pojavljuju kao jedna točka u polju zvijezda. Te su slike prvo pokazivale jajoliku nakupinu stijena, a zatim konačno polje gromada, šljunka i prašine.

Infografika misije DART i očekivani učinak sudara s asteroidom (©NASA/Johns Hopkins APL).

Ipak treba istaknuti kako znanstvenici još uvijek analiziraju rezultate promjena. Naime, iako nova orbita predstavlja razliku od 4% u odnosu na Dimorphosovu prethodnu orbitu, iz NASA-e su pojasnili da su izračuni možda trenutno malo krivi zbog pojačane količine krhotina koje je udar izbacio u okolni svemir.

Sustav obrane od asteroida uspješno ‘otkrio prijetnju’

Važan uspjeh… što dalje?

Teleskopi na Zemlji i u svemiru nastavit će promatrati promjene u orbiti te pomagati u shvaćanju utjecaja sudara DART-a u Dimorphos tijekom vremena. Osim toga, DART tim još uvijek prikuplja dodatne podatke o mjesečevoj orbiti.

Promjena od 32 minute tako još uvijek ostaje upitna, no tek s malim ‘prozorom’ odstupanja. Naime, iz Agencije su objasnili da konačni rezultati ne bi trebali premašiti dvije minute razlike – bilo oko 30, bilo oko 34 minute.

Orbite tisuća asteroida (u plavoj boji) križaju se s putanjama planeta (u bijeloj boji), uključujući i Zemljinu (©NASA/JPL).

Promatranja će se nastaviti i sljedeće godine, a ovo je i tek prvi u nizu više zamišljenih testova i ispitivanja. Tako će Europska svemirska agencija 2024. godine lansirati prateću svemirsku letjelicu, nazvanu Hera, koja će mnogo detaljnije istraživati Didymos i Dimorphos te pružiti izravan pogled na površine ovog asteroidnog para, kao i pružiti izravan uvid u mjesto udara DART-a. Osim NASA-e i ESA-e prije nekoliko mjeseci i Kineska svemirska agencija objavila je da namjerava testirati sustav obrane od asteroida, tako da nas do kraja ovoga desetljeća sigurno očekuje još uzbudljivih vijesti!

Kina testira sustav obrane od asteroida

Meghan Bartels (11. listopada 2022.), „NASA’s DART impact changed asteroid’s orbit forever in planetary defense test,“ space.com (pristup 12. listopada 2022).

Aylin Woodward (11. listopada 2022.), „NASA’s Asteroid-Smashing DART Mission Deemed a Success,“ wsj.com (pristup 12. listopada 2022).