• Svemir
  • Sustav obrane od asteroida uspješno ‘otkrio prijetnju’

Sustav obrane od asteroida uspješno ‘otkrio prijetnju’

Asteroid
autor

Znanstvenici su u nedavnom testu asteroidne obrane uspjeli ‘ponovno otkriti’ asteroid Apophis i zaključiti da nije potencijalno opasan za Zemlju.

Testiranje obrane od asteroida

Tijekom nedavnog testa o tome mogu li asteroidni obrambeni sustavi uočiti potencijalno opasan asteroid blizu Zemlje ponovno je ‘otkriven’ zloglasni asteroid 99942 Apophis, koji će 2029. godine imati bliski susret s našim planetom.

Za ovu vježbu obrane od asteroida znanstvenicima su bili ‘skriveni’ svi dosadašnji podatci o Apophisu. To je značilo da su astronomi morali početi potragu za opasnim asteroidima od samog početka. No, bi li Apophis provukao kroz mrežu ili bi ga naša mreža istraživanja neba mogla pronaći?

U projekt su uključena mnoga istraživanja traženja asteroida, koja rutinski skeniraju nebo u potrazi za potencijalno opasnim asteroidima. U istraživanju je sudjelovalo preko 100 znanstvenika iz 18 zemalja.

Asteroid Apophis

Apophis je izazvao pomutnju kada je prvi put otkriven 2004. godine. U to vrijeme orbita asteroida nije bila dovoljno poznata da bi se isključio udar sa Zemljom 2029. ili 2036. godine. Znanstvenici su izvorno asteroid proglasili opasnim, no detaljniji izračuni njegove orbite od tada su isključili mogućnost sudara u skorije vrijeme.

Sada su astronomi dobili zadatak da testiranje ponove kako bi dokazali svoju sposobnost da brzo identificiraju i zatim procijene opasnost koju predstavlja svako buduće otkriće potencijalno opasnog asteroida.

Projekt je „testirao cijeli planetarni obrambeni lanac odgovora, od početnog otkrivanja, do određivanja orbite, do mjerenja fizičkih karakteristika asteroida, pa čak i određivanja hoće li i gdje udariti Zemlju,“ rekao je Vishnu Reddy, izvanredni profesor na Sveučilištu Arizona Lunarni i planetarni laboratorij koji je vodio istraživanje.

Putanja asteroida 99942 Apophis do trenutka kada je došao unutar 32.000 kilometara od Zemlje. Plave točke, za usporedbu, predstavljaju Zemljine obližnje satelite (©NASA/JPL–Caltech).

Testiranje

Tijekom testa, Apophis je prvi uočio Catalina Sky Survey u Arizoni, s naknadnim detekcijama iz Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) – koji ima opservatorije u Čileu, Havajima i Južnoj Africi – te Panoramic Survey Telescope i Rapid Response System (Pan-STARRS) na Havajima. Možda su najvažnija mjerenja bila iz NASA-ine svemirske letjelice Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE), koja je koristila svoj toplinski vid za precizno mjerenje veličine i oblika Apophisa. Identificirao je Apophis kao izduženi objekt promjera od 270 do 410 metara.

Na temelju NEOWISE-ovih mjerenja, znanstvenici u NASA-inom istraživačkom centru Ames u Kaliforniji dobili su bolju procjenu energije koja bi se oslobodila ako bi se Apophis sudario sa Zemljom. Izračunali su da bi udar nosio otprilike 8,5 x 1019 J energije, što je ekvivalentno 20 milijuna kilotona TNT-a i 10.000 puta snažnije od zračnog udara meteora u Čeljabinsku iznad Rusije 2013. godine.

Šteta koju je napravio Apophis bila bi razorna, ali samo na regionalnoj razini. Naime, asteroid nije dovoljno masivan da izazove globalno izumiranje ljudskog života.

Isključivanje opasnosti

Do 23. prosinca 2020. godine znanstvenici su imali dovoljno podataka da najavi ponovno otkrivanje Apophisa kao novog asteroida, ali nedovoljno podataka da isključi utjecaj.

„Iako smo znali da, u stvarnosti, Apophis neće udariti u Zemlju 2029. godine… postojale su velike nesigurnosti u orbiti objekta koje su teoretski dopuštale udar te godine,“ rekao je Davide Farnocchia, navigacijski inženjer pri NASA-i.

Slike Goldstone radara asteroida 99942 Apophis dok se približavao Zemlji, u ožujku 2021. godine (©NASA/JPL–Caltech/NSF/AUI/GBO).

Farnocchia je predvodio napore za izračunavanje Apophisove orbite, koje je potaknuo radar solarnog sustava Goldstone u Kaliforniji u ožujku 2021. godine. Ovaj zemaljski radar proizveo je slike Apophisa i izmjerio njegovu brzinu i udaljenost, čime je dao točniji izračun orbite asteroida. Ova informacija je konačno bila dovoljna da se isključi sudar 2029. godine ili barem sljedećih 100 godina.

NASA-in plan praćenja i odgovora na prijetnju asteroida

Vishnu Reddy et al., „Apophis Planetary Defense Campaign,“ The Planetary Science Journal 3/5 (2022).

Akash Satpathy et al., „NEOWISE Observations of the Potentially Hazardous Asteroid (99942) Apophis,“ The Planetary Science Journal 3/5 (2022).

Keith Cooper (6. lipnja 2022.), „Infamous asteroid Apophis ‘rediscovered’ as scientists test asteroid defense mechanisms,“ space.com (pristup 7. lipnja 2022).

Tony Greicius et al. (31. svibnja 2022.), „Planetary Defense Exercise Uses Apophis as Hazardous Asteroid Stand-In,“ nasa.gov (pristup 7. lipnja 2022).

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee