Prve snimke ‘repa’ asteroida Dimorphos nakon sudara

Slika 'repa' materijala koji je nastao nakon što je letjelica DART pogodila asteroid-satelit Dimorphos (©National Science Foundation/NOIRLab).

SOAR teleskop uhvatio je Dimorphosov rep koji se širi nakon što je ovaj asteroid udarila letjelice DART u sklopu testiranja planetarne obrane.

DART – testiranje planetarne obrane

NASA-ina svemirska letjelica za testiranje preusmjeravanja asteroida (eng. Double Asteroid Redirection Test ili skraćeno DART) namjerno se srušila na Dimorphos, asteroid-satelit u sustavu dvostrukog asteroida Didymos, u ponedjeljak, 26. rujna 2022. godine. Ovo je bio prvi test planetarne obrane u kojem je udar svemirske letjelice pokušao promijeniti orbitu asteroida.

Zašto je Didymos odabran kao meta testiranja obrane od asteroida?

Dva dana nakon udara DART-a, astronomi Teddy Kareta (Lowell Observatory) i Matthew Knight (SAD Mornarička akademija) upotrijebili su 4,1-metarski teleskop Southern Astrophysical Research (SOAR) na NSF-ovom NOIRLab-ovom opservatoriju Cerro Tololo u Čileu kako bi snimili golemi oblak prašina i krhotine koje su izbacile s površine asteroida.

Slika ‘repa’ materijala koji je nastao nakon što je letjelica DART pogodila asteroid-satelit Dimorphos (©National Science Foundation/NOIRLab).

Na ovoj novoj slici može se vidjeti trag prašine kako se proteže od središta do desnog ruba vidnog polja. Riječ je o izbačenom materijalu nakon sudara koji je odgurnut ‘pritiskom’ Sunčevog zračenja. S obzirom na Didimosovu udaljenost od Zemlje u vrijeme promatranja slika otkriva da je rep dugačak najmanje 10 000 kilometara.

Buduća praćenja otkrit će je li test uspio

„Nevjerojatno je koliko smo jasno mogli uhvatiti strukturu i razmjere posljedica u danima nakon udara,“ rekao je Kareta. Njegov kolega Knight dodao je da sada tek počinje sljedeća faza rada. Naime, DART tim sada treba „analizirati sve podatke i opažanja – kako našeg tima, tako i drugih promatrača diljem svijeta koji su sudjelovali u proučavanju ovog uzbudljivog događaja.“ Dvojac je izjavio kako i dalje planiraju koristiti SOAR za praćenje izbacivanja u nadolazećim tjednima i mjesecima. Kombinacija SOAR-a i AEON-a upravo je ono što bi znanstvenicima moglo biti od ključne pomoći za učinkovito praćenje događaja koji se razvijaju.

Infografika misije DART i očekivani učinak sudara s asteroidom (©NASA/Johns Hopkins APL).

Ova će promatranja omogućiti znanstvenicima da steknu saznanja o prirodi površine Dimorphosa, koliko je materijala izbačeno sudarom, kojom brzinom je izbačeno i raspodjeli veličina čestica u oblaku prašine koji se širi. Primjerice, postavlja se pitanje je li udar uzrokovao da mjesečina izbaci velike komade materijala ili uglavnom fine prašine. Analiza ovih informacija pomoći će znanstvenicima da zaštite Zemlju i njezine stanovnike boljim razumijevanjem količine i prirode izbacivanja koje je rezultat sudara te da dobiju odgovor na pitanje možemo li doista promijeniti orbitu asteroida?

Video: NASA-ina letjelica DART zabila se u asteroid Dimorphos

National Science Foundation (3. listopada 2022.), „SOAR Telescope catches Dimorphos’s expanding comet-like tail after DART spacecraft impact,“ phys.org (pristup 4. listopada 2022).