• Svemir
  • Zašto je Didymos odabran kao meta testiranja obrane od asteroida?

Zašto je Didymos odabran kao meta testiranja obrane od asteroida?

autor

U sklopu misije DART američka svemirska agencija testirat će našu sposobnost obrane od asteroida. No zašto je za metu odabran upravo Didymos?

Misija DART

Kako odabrati jedan od tisuća asteroida za svemirsku misiju? NASA je morala odgovoriti na ovo pitanje kako bi provela testiranje svojeg dvostrukog testa preusmjeravanja asteroida (eng. Double Asteroid Redirection Test ili DART), koji ima za cilj udariti letjelicu u Dimorphos 27. rujna.

Gdje i kada gledati kako se NASA-ina svemirska letjelica zabija u asteroid

DART ima za cilj promijeniti orbitu Dimorphosa oko svog matičnog asteroida, nazvanog Didymos, u prvom testu planetarne obrane bazirane na ‘klasičnoj’ snazi kinetičkog udarca! Ono što je važno istaknuti jest kako znanstvenici nisu pronašli asteroid koji predstavlja neposrednu prijetnju ljudskoj civilizaciji. No iz NASA-e su naglasili važnost pravovremenog planiranja kako bismo se pripremili za zastrašujući (iako malo izgledan, ali i dalje moguć!) scenarij u budućnosti.

Infografija misije DART i očekivani učinak sudara s asteroidom (©NASA/Johns Hopkins APL).

Odabir ‘mete’

Odabir prave mete bio je ključan za ispravno obavljanje testiranja. NASA i Laboratorij za primijenjena istraživanja Sveučilišta Johns Hopkins – koji zajedno rade na misiji – rekli su da postoji nekoliko stvari koje čine binarni asteroidni sustav idealnim za ovu kritičnu misiju.

NASA će ‘zabiti’ letjelicu u asteroid kako bi promijenila njegovu putanju

„Sustav Didymos, gledan iz našeg položaja na Zemlji, ima karakteristiku da Dimorphos redovito prolazi ispred i iza Didymosa dok kruži,“ objasnili su dužnosnici. Budući da je ‘dvojac’ relativno lako promatrati sa Zemlje, teleskopi na našem planetu mogu vidjeti sve promjene u svjetlini koje se događaju dok mjesec kruži oko matičnog asteroida. Takve varijacije otkrivaju koliko je vremena potrebno da Dimorphos obiđe Didymos.

Upravo je ovo bio jedan od ključnih kriterija – naime, moramo moći vidjeti asteroid da bismo znali je li misija uspjela. Točnije, svaka promjena trenutne situacije pokazat će da je DART uspio barem malo promijeniti Dimorphosovu orbitu.

Lokacija testiranja također je idealna jer dva asteroida ne predstavljaju prijetnju našem planetu. Uz to sustav Didymos udaljen je ‘samo’ 11 milijuna kilometara od Zemlje, što znači da svemirske letjelice tamo mogu stići relativno brzo. DART je lansiran tek prošlog studenog, a njegovo 10-mjesečno putovanje do cilja relativno je brzo kad gledamo širi kontekst misija koje smo kao čovječanstvo slali u svemir!

15 zanimljivosti o asteroidima

Daljnji razvoj događaja

Kratka udaljenost između našeg planeta i asteroidnog sustava također olakšava teleskopima raznih veličina da sa Zemlje promatraju cijeli događaj i njegove posljedice. Drugim riječima, u donošenju zaključka o uspješnosti misije sudjelovat će niz profesionalnih teleskopa budući da će meta biti relativno svijetla pa će ju moći vidjeti čak i manji opservatoriji.

Ako DART uspije, letjelica bi trebala skratiti Dimorphosov orbitalni period „za nekoliko minuta,“ izjavili su dužnosnici, no trebat će tjedni da teleskopi to potvrde. Naknadna misija ESA-e – nazvana Hera – proletjet će pored sustava kasnije tijekom 2020-ih kako bi izbliza pogledala posljedice sudara i izvršila druga mjerenja.

NASA će svemirsku letjelicu srušiti na asteroid 2022.

Elizabeth Howell (22. rujna 2022.), „Why did NASA pick Didymos for its asteroid-crash mission?,“ space.com (pristup 22. rujna 2022).

Anonymus, „Double Asteroid Redirection Test – NASA’S First Planetary Defense Test Mission – Press Kit,“ DART (pristup 22. rujna 2022).