• Svemir
  • Gdje i kada gledati kako se NASA-ina svemirska letjelica zabija u asteroid

Gdje i kada gledati kako se NASA-ina svemirska letjelica zabija u asteroid

Prema NASA-i, DART će udariti u svemirsku stijenu na približnoj udaljenosti od oko 11 milijuna kilometara od Zemlje. DART-ova brzina od 24.000 km/h neće uništiti Dimorphos, ali bi dugoročno trebala promijeniti putanju.

Obrana od asteroida

Javnost je pozvana uživo gledati NASA-in sudar u asteroid. Jedna od najvećih prijetnji našem planetu je masivna svemirska stijena koja bi mogla udariti naš planet – kao što se dogodilo prije 66 milijuna godina kada se gigantski komad stijene iz svemira sudario s našim planetom. Rezultat? Masovno izumiranje koje je zapečatilo sudbinu dinosaura, uzrokujući njihovo izumiranje.

Nažalost za dinosaure oni nisu evoluirali da razviju svemirski program. No, na našu sreću mi jesmo! Sudari asteroida su česti, ali prošlo je više od 65 milijuna godina otkako je jedan katastrofalan udario Zemlju. U slučaju da se kataklizmički događaj ikada ponovi NASA će testirati svoj plan obrane planeta. DART, tj. Double Asteroid Redirection Test (hrv. Test dvostrukog preusmjeravanja asteroida), trebao bi se sljedeći mjesec srušiti na Dimorphos, manji asteroid koji kruži oko svog većeg pratioca Didymosa.

Infografija misije DART i očekivani učinak sudara s asteroidom (©NASA/Johns Hopkins APL).

Testiranje

Iako niti jedan od asteroida iz para ne ide prema Zemlji, riječ je o asteroidu koji je dovoljno velik da nanese veliku štetu u slučaju pada na Zemlju te je stoga dobar ‘primjerak’ za testiranje. Znanstvenici i astronomi dobit će stoga važne podatke o tome kako bi Zemlja reagirala da se opasni asteroid sudari s planetom, bez obzira na ishod misije. Prema znanstvenicima, trenutno nismo ugroženi.

Ne želimo biti u situaciji u kojoj asteroid ide prema Zemlji i onda moramo testirati ovu vrstu sposobnosti. Želimo znati kako svemirska letjelica radi i kakva će biti reakcija asteroida na udar prije nego što ikada dođemo u takvu situaciju,“ rekao je Lindley Johnson, NASA-in časnik za planetarnu obranu.

Kako gledati sudar?

Koji je očekivani datum sudara DART-a na Dimorphos? Očekuje se da će DART završiti svoje 10-mjesečno putovanje svemirom 26. rujna oko 19:14 ET, a NASA će prijenos uživo početi u 18:00 ET.

Letjelica za promatranje bit će lansirana deset dana prije sudara kako bi snimila slike. NASA TV i njezina web stranica prenosit će događaj uživo, a najavili su da će prijenos biti i na njihovom Facebooku, Twitteru i YouTubeu. Prema NASA-i, DART će udariti u svemirsku stijenu te iako ga neće uništiti, cilj je misije promijeniti mu putanju za otprilike 1% što bi bilo dovoljno da odvrati potencijalno opasni asteroid od Zemlje.

NASA-in plan praćenja i odgovora na prijetnju asteroida