• Svemir
  • NASA će ‘zabiti’ letjelicu u asteroid kako bi promijenila njegovu putanju

NASA će ‘zabiti’ letjelicu u asteroid kako bi promijenila njegovu putanju

DART-collision-illustration (Curiosmos)

Za svega nešto više od mjesec dana saznat ćemo možemo li se obraniti od asteroida koji mogu uništiti cijele gradove tako da skrenemo njihovu putanju.

Obrana od asteroida

Asteroidi koji mogu uništiti čitave gradove ili čak izazvati izumiranje izvjesna su mogućnost. Prije 65 milijuna godina masivni asteroid udario je u regiju nedaleko od današnje obale Yucatana, a znanstvenici smatraju da je ovaj udar odgovoran za masovno izumiranje i kraj ‘ere dinosaura’. Pitanje obrane od takvih prijetnji moglo bi biti jedno od ključnih za budućnost čovječanstva na Zemlji, a za nešto više od mjesec dana trebali bismo saznati jesmo li na pravom putu u razvoju takvog sustava obrane.

Takvi događaji, iako možda neuobičajeni, prijetnja su Zemlji i moramo razviti tehnike koje će nam pomoći da odvratimo ili uništimo takvo svemirsko kamenje. Srećom, NASA i njeni partneri već rade na tome.

DART-misija

U ponedjeljak, 26. rujna, NASA-in Double Asteroid Redirection Test (DART) – prva svjetska misija za testiranje tehnologije za obranu Zemlje od asteroidnih prijetnji – testirat će svoje sposobnosti. Cilj misije je Dimorphos, asteroid oko kojeg kruži manji asteroid u sustavu 65803 Didymos. Didymos A (primarni) ima oko 780 metara u promjeru, dok Dimorphos (mjesec) ima 160 metara u promjeru i kruži oko primarnog na otprilike jedan kilometar udaljenosti.

Sustav obrane od asteroida uspješno ‘otkrio prijetnju’

Ukupno se procjenjuje da je sustav Didymos težak 528 milijardi kilograma, od čega 4.8 milijardi kilograma dolazi iz Dimorphosa. Manji asteroid Dimorphos bit će na meti DART-a. Asteroid Didymos ne prelazi Zemljinu orbitu, tako da eksperiment otklona ne može predstavljati opasnost od udara.

Infografika koja prikazuje usporedbu veličina DART-a, Didymosa i nekih objekata na Zemlji (©NASA/Johns Hopkins APL).

Sudar

Procjenjuje se da će DART – težak oko 500 kilograma – udariti brzinom od 6,6 km/s, uzrokujući promjenu brzine od 0,4 mm/s što bi u konačnici – nakon određenog vremena – trebalo rezultirati malom promjenom putanje asteroidnog sustava.

Hipotetski asteroid koji je krenuo prema Zemlji mogao bi tijekom vremena biti ublažen kumulativnom promjenom putanje uzrokovanom tako malom promjenom brzine. Procjenjuje se da će se Dimorphosov orbitalni period smanjiti za otprilike 10 minuta zbog udara koji cilja njegovo središte. Imperativ je da letjelica pogodi Dimorphos u smjeru suprotnom od kretanja asteroida.

Budući da topologija površine određuje stvarnu promjenu brzine i orbitalnog pomaka, ne možemo znati promjene sve dok se ne dogode. Nakon sudara, Dimorphosova orbitalna brzina lagano će opadati, što zauzvrat smanjuje orbitalni radijus oko Didymosa. Dimorphos ima mnogo manju masu od Didymosa, pa je njegova putanja modificirana u smanjenim omjerima. Zbog povratnog momenta izazvanog udarnim izbacivanjem, postoji nepredvidivo izražen efekt „pojačanja momenta“.

Svrha ovog testa je pokazati da svemirska letjelica može autonomno navigirati do asteroida i namjerno se sudariti s njim kako bi promijenila njegovo kretanje i tako ‘obranila’ naš planet od prijetnje.

Kina testira sustav obrane od asteroida