• Svemir
  • NASA lansira svemirsku letjelicu dizajniranu za razbijanje asteroida

NASA lansira svemirsku letjelicu dizajniranu za razbijanje asteroida

autor

NASA lansira svemirsku letjelicu koja za cilj ima testirati jesmo li sposobni odbiti ubojiti asteroid prije nego što udari u Zemlju.

Pripreme za udarac u asteroid

NASA sutra ujutro – 24. studenoga u 7 sati i 21 minutu po našem vremenu – lansira svemirsku letjelicu namijenjenu udaru u asteroid u sklopu svoje misije Double Asteroid Redirection Test (DART).

NASA-ini tehničari su, zajedno sa SpaceX-om, pripremili letjelicu za polijetanje instalirajući dvije polovice obloge tijekom 16. i 17. studenog unutar SpaceX-ovog pogona u svemirskoj bazi Vandenberg u Kaliforniji, odakle će letjelica uskoro i napustiti Zemlju, a polijetanje će se moći pratiti i prijenosom uživo!

Postavljeni oblog – tj. oklop – služi kao prepreka surovom ambijentu atmosfere tijekom lansiranja DART-a i uspona na raketu SpaceX Falcon 9.

Svrha misije jest testirati jesmo li sposobni odbiti ubojiti asteroid prije nego što udari u Zemlju. Doduše treba naglasiti kako DART-ov ciljni asteroid (tj. asteroid/satelit) – Dimorphos, otkriven 2003. godine – nije bliža niti daljnja prijetnja Zemlji!

No, prije nego što stigne na svoje konačno odredište, NASA koristi letjelicu za testiranje potpuno nove tehnologije ionskog pogona – nalik na one iz znanstvenofantastičnih filmova. Evolutionary Xenon Thruster-Commercial (NEXT-C) koristi solarnu energiju za stvaranje električnog polja. Ovo polje zatim ubrzava ksenonsko gorivo do brzina do 145 000 km/h, koristeći rezultirajuću struju „tisuća ionskih mlazova“ kao pogon.

Ilustracija NASA-ine letjelice DART prije udara u binarni sustav Didymos (NASA/Johns Hopkins, APL/Steve Gribben)

Sporo, ali postojano

Ipak, nova tehnologija zapravo nije veliki korak naprijed – barem kada je u pitanju brzina. Naime, potisak stvara ‘sićušnih’ 236 mikroN potiska, što predstavlja tek manji dio snage koju postižu mnogo veći raketni motora na gorivo. No, NEXT-C je još uvijek veliki korak naprijed u snazi u odnosu na prethodne ionske pogonske sustave korištene za druge NASA-ine misije.

Cilj je pokazati da su male svemirske letjelice poput DART-a sposobne same sebe pokretati na solarnu energiju – i relativno malu količinu ksenonskog goriva – i to neprekidno mjesecima, pa čak i godinama. Zahvaljujući potpunom nedostatku otpora, potisnik će moći polako ubrzavati letjelicu DART do 25 000 km/h prije nego što udari u asteroid.

Riječ je o veoma uzbudljivoj i prosperitetnoj ideji! Ionski pogoni mogli bi jednog dana pomoći da istraživanje dubokog Svemira postane stvarnost, okončavajući naše oslanjanje na standardna goriva čiji spremnici zauzimaju najveći dio zapremnine letjelica koje čovječanstvo trenutno šalje u Svemir.

NASA će svemirsku letjelicu srušiti na asteroid 2022.

Linda Herridge (22. studenoga 2021.), NASA’s DART Spacecraft Secured In Payload Fairing, Flight Readiness Review Complete, blogs.nasa.gov (pristup 23. studenoga 2021.)

Anonymus (22. studenoga 2021.), Nasa Is Launching An Asteroid-Smashing Spacecraft Today And It’s Powered By An Ion Drive, futurism.com (pristup 23. studenoga 2021.)