Astronomija

Asteroid Apofis udara Zemlju 2068.? Evo što znamo

Kolika je vjerojatnost sudara Apofisa sa Zemljom 2068.? Sve donedavno činilo se da nema razloga za brigu. Nažalost, nove spoznaje pokazale su da smo bili u krivu.

Svako malo slušamo apokaliptične vijesti i nova proročanstva o smaku svijeta. Čovječanstvo od pamtivijeka predviđa svoj kraj, ali on nikako da dođe. Unatoč tome, najnovije prognoze astronoma  ozbiljno su uznemirile javnost. Prema preliminarnim procjenama znanstvenika, svijet će se u bliskoj budućnosti morati suočiti s tri prijetnje iz svemira. Radi se o asteroidu Apofisu čija je putanja nedavno zabrinula astrofizičare.

Prema njihovim izračunima, svemirsko tijelo proći će pored zemlje 2029. i 2036., no 2068. nas čeka opasan udar.

Što znamo o Apofisu?

Slike Apofisa iz 2012. Izvor: NASA

Apofis je prvi put otkriven 2004. Astronomi su se odmah bacili na posao izračuna promjera, putanje i potencijalnog rizika kolizije.

Visina asteroida je 340 metara što ga čini malo većim od Eiffelovog tornja.

Sjećam se kad je prošle godine došla vijest da nema rizika od udara Apofisa tijekom njegovog trećeg posjeta 2068. Javnost je odahnula, ali nedavno, prije mjesec ili dva, izašli su novi kontroverzni podaci.

U međuvremenu su u medijima cirkulirale teorije da će nas Apofis pogoditi 2029. Neki znanstvenici su predviđali koliziju 2036. Srećom, novi izračuni pokazali su da je šansa za to 1 na prema 4 milijuna. Drugim riječima, ne, neće biti nikakve apokalipse tijekom prva dva posjeta ovog asteroida.

Što nas čeka 2068.?

Astronomi su isprve odbacili mogućnost crnog scenarija za 2068. Nažalost, nove informacije u studenom 2020., temeljene na podrobnim izračunima, pokazale su da je prijetnja tijekom 2068. itekako stvarna. Evo zašto.

Jeste li čuli za Jarkovski efekt? Njega izaziva toplinsko zračenje Sunca koje udara o jednu stranu Apofisa. Astronomi prethodno nisu uračunali ovu mogućnost, ali najnovija istraživanja otkrila su da je to uzrok potencijalne prijetnje.

Laički rečeno, energija Sunca gura asteroid i mijenja njegovu putanju. Apofis „skreće“ približno 170 metara svake godine.

Čak i sa ovim saznanjima, nismo bili sigurno pomiče li ga efekt dalje od ili prema Zemlji.

Sada znamo da asteroid ide prema Zemlji što znači da postoji rizik od udara.

S pozitivne strane, gravitacija našeg planeta bi isto tako mogla utjecati na njegovu putanju. Pomicanjem malih dijelova asteroidne površine, Zemlja će promijeniti rotaciju i smjer Apofisa.

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee