Spajanje galaksija iskrivljuje magnetska polja

Centaura A. Izvor: NASA.gov

Što se događa kad se dvije galaksije sudare?

Jedna od najsvjetlijih galaksija na noćnom nebu, Centaura A, dobro je poznata po svom izrazitom “S” obliku. Vjeruje se da je ovaj oblik rezultat sukoba spiralne i eliptične galaksije prije oko 100 milijuna godina.

Znanstvenici su sada po prvi puta mapirali nevidljiva magnetska polja koja pulsiraju kroz Centaurus A koristeći infracrvenu svjetlost. Rezultati pokazuju kako je spajanjem dviju izvornih galaksija stvorena nova, preoblikovana i izobličena galaksija koja ne samo da je kombinirala magnetska polja dviju galaksija, već je i pojačala njihove sile.

Alfa Centaura, višestruka i najsjajnija zvijezda južnog zviježda Centaur, te treća najsjajnija zvijezda na našem nebu. Izvor: Wikimedia Commons

Rani svemir oblikovan spajanjem galaksija

Nova opažanja, napravljena pomoću NASA-inog stratosferskog opservatorija za infracrvenu astronomiju SOFIA, pružaju uvide u to kako je rani svemir mogao biti oblikovan galaktičkim spajanjem pod utjecajem njihovih nadopunjenih magnetskih polja. Rezultati ovog istraživanja su nedavno objavljeni u časopisu Nature Astronomy.

„Magnetska polja bila su ključna za oblikovanje ranog svemira, ali nisu započela kao sile koje danas poznajemo; nekako su s vremenom ojačali ”, rekao je dr. Enrique Lopez-Rodriguez, znanstveni znanstvenik sa Instituta za astrofiziku i kozmologiju čestica Stanford Kavli u Stanfordu, Kaliforniji. “Čini se da su galaktička spajanja jedan od mehanizama jačanja.”

Budući da je relativno blizu međugalaktičkim standardima, na udaljenosti od 13 milijuna svjetlosnih godina, Centaurus A je dobar kandidat za proučavanje galaktičkih stapanja. Novi pogled na magnetska polja velikih razmjera koja se prostiru na 1.600 svjetlosnih godina, otkrio je da se vode paralelno s prašinama koje su ostaci izvorne spiralne galaksije.

Bliže u središtima galaksija vrijedi druga priča

Kako je galaktički sudar pokretao stvaranje zvijezda i preoblikovao izvornu spiralnu galaksiju, ti su efekti, kombinirani s gravitacijskim silama, iskrivili magnetska polja manjih razmjera, uvijajući ih i pojačavajući. Slični procesi stapanja u ranom svemiru mogli su transformirati relativno slaba primordijalna magnetska polja u moćne sile koje se danas promatraju i koje utječu na stvaranje galaksija i zvijezda.

Znanstvenici koji su koristili SOFIJU, zajednički projekt NASA-e i Njemačkog svemirskog centra, prethodno su otkrili da su magnetska polja usko usklađena sa strukturom spiralne galaksije, a mogu se poremetiti i interakcijama sa susjednom galaksijom. No istraživači nisu bili sigurni što će se dogoditi s magnetskim poljima nakon spajanja u galaksiji s aktivnom crnom rupom u svojem središtu.

Čini se da aktivna supermasivna crna rupa Centaurusa A pojačava poremećaj. Daljnja analiza potrebna je kako bi se saznalo više o magnetskom polju oko nje.

Magnetska polja oko crnih rupa

“Magnetska polja oko središnje crne rupe vrlo su složena, ali znamo da mogu utjecati na materijal koji teče u aktivne crne rupe u drugim galaksijama”, rekao je Lopez-Rodriquez. “Planiramo provesti više vremena fokusirajući svoju analizu samo na magnetska polja oko središnje crne rupe.”

Ova analiza magnetskih polja nadopunit će nadolazeća promatranja NASA-inog svemirskog teleskopa James Webb, koji će proučavati što se događa duboko u jezgri galaksije, uključujući aktivnost crne rupe. Znanstvenici su prethodno otkrili da magnetska polja mogu pomoći u hranjenju aktivnih crnih rupa, tako da će promatranje tog fenomena u Centauri A i detaljan prikaz materijala koji odlazi prema crnoj rupi s James Weba, dati znanstvenicima bolje razumijevanje ove neobične galaksije.

SOFIA je zajednički projekt NASA-e i Njemačkog svemirskog centra. NASA-in istraživački centar Ames u kalifornijskoj Silicijskoj dolini upravlja programom SOFIA i operacijama u suradnji sa Sveučilišnim udruženjem svemirskih istraživanja sa sjedištem u Columbiji (savezna država Maryland) i njemačkim institutom SOFIA na Sveučilištu u Stuttgartu.

Bell K. (8.4.2021.) Galactic Merger Warps Magnetic Fields, Nasa.gov