Galaksija Andromeda u nevjerojatnih 1,5 milijardi piksela

Jedan dio galaskije Andromeda. Izvor: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams and L.C. Johnson (University of Washington), the PHAT team and R. Gendler

Na slici se vidi preko 100 milijuna zvijezda.

Andromeda je najbliža susjedna galaksija Mliječnom putu. Smještena u istoimenom zviježđu, lako se može opaziti na nebu tijekom vedrih noći.

Prije nekoliko godina NASA je objavila ogroman mozaik Andromede, sastavljen od 7398 Hubble-ovih slika iz 411 različitih točaka.

Iako ne prikazuje cijelu Andromedu koja se prostire na preko 220 000 svjetlosnih godina, svejedno pokriva područje koje se proteže na 48 000 svjetlosnih godina i uključuje preko 100 milijuna zvijezda. Radi se o jednoj od najvećih slika u povijesti sa čak 1,5 milijardi piksela.

Možete vidjeti kako se mozaik uklapa u fotografiju cijele galaksije. Izvor: NASA, ESA i Z. Levay (STScI / AURA); PHAT mozaik: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F.Williams, L.C. Johnson (Sveučilište u Washingtonu), PHAT tim i R. Gendler; Ground-based Background Image of M31 (c) 2008 R. Gendler

Galaksija Andromeda u drevnoj mitologiji

Povijest galaksije Andromeda započinje antičkom grčkom mitologijom. Prema legendama, zviježđe Andromeda nastalo je nakon smrti princeze Andromede, supruge Perzeja. Prvi ga je katalogizirao drevni astronom Klaudije Ptolomej u 2. stoljeću. Također je dao mitološka imena mnogim važnim zvijezdama poput Perzeja i Kasiopeje.

Zviježđe Andromeda je zaista veliko i sadrži bezbroj nebeskih objekata. Jedan od njih je nama najbliža galaksija – Andromeda.

Mjerenje Andromede

Visokokvalitetna verzija slike s nevjerojatnih 1,5 milijardi piksela. Izvor: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams i L.C. Johnson (Sveučilište u Washingtonu), PHAT tim i R. Gendler.

Najčešća metoda mjerenja udaljenosti u svemiru su svima poznate svjetlosne godine. Na primjer, raspon Mliječne staze izmjeren je na približno 100 000 svjetlosnih godina, što možda zvuči puno, ali u stvarnosti je prilično malo u usporedbi s većinom drugih galaksija.

Na primjer, galaksija Andromeda dvostruko je veća od Mliječne staze, s promjerom od približno 220 000 svjetlosnih godina. Budući da se nalazi oko 2,5 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje, možemo je s lakoćom promatrati na noćnom nebu.

Znanstvenici smatraju da galaksija Andromeda sadržava oko trilijun zvijezda, iako njihovo precizno brojanje vjerojatno nikad neće biti moguće. Ipak, svemirski teleskop Hubble otkrio je prisutnost ogromnog broja vrućih i sjajnih zvijezda u Andromedi i pružio potrebne podatke za daljnja istraživanja.

Dvostruka jezgra i deseci crnih rupa

andromeda-galaksija-jezgra
Ovo je Hubble-ova slika Andromedine jezgre. Prostire se na 7900 svjetlosnih godina i daje uvid u njezino središte. Izvor: NASA, ESA i B. Williams i J. Dalcanton (Sveučilište u Washingtonu, Seattle).

Tijekom ranih promatranja vjerovalo se da Andromeda ima dvostruku jezgru. Stručnjaci su mislili da se u njenom središtu nalaze dva svijetla objekta, odvojena približno 5 svjetlosnih godina.

Međutim, daljnja istraživanja otkrila su da je dvostruka jezgra zapravo klaster u obliku krafne popraćen crnom super-rupom mase 140 milijuna puta veće od našeg Sunca. Budući da zvijezde ovog klastera orbitiraju oko crne super-rupe, došlo je do zbrke oko postojanja dvostruke jezgre.

U Andromedi postoji ogroman broj crnih rupa. Nekada su stručnjaci znali za njih 9, no to se promijenilo u proteklom desetljeću. Sada se taj broj popeo na preko 35. Malo je poznatih galaksija toliko naseljeno crnim rupama. Budući da je većina otkrivena u posljednjih 5-10 godina, možemo ih očekivati još u nadolazećim godinama.

Moram spomenuti dvije međusobno najbliže crne rupe poznate znanosti otkrivene 2017. godine. Odvojene su samo 0,01 svjetlosnu godinu. Očekuje se da će doći do sudara te stapanja u jednu veliku super-rupu unutar narednih nekoliko stoljeća. Tko zna, možda će ljudska tehnologija tada biti dovoljno napredna da neposredno svjedoči tom nebeskom fenomenu.

Galaksija Andromeda jednog će se dana sudariti s Mliječnom stazom

andromeda-mozaik-galaksija-uvećanje
Uvećanje mozaika Andromede. Izvor: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F.Williams i L.C. Johnson (Sveučilište u Washingtonu), PHAT tim i R. Gendler.)

Znanstvenici su dali Suncu još 5 milijardi godina života. Tada će Sunce progutati Zemlju i sav život na njoj ako će ga uopće biti. Prije toga naš će planet morati preživjeti još jedan međugalaktički kolaps.

Možda ovo ne znate, ali galaksija Andromeda kreće se prema Mliječnoj stazi ekstremnom brzinom. Sudar dvije galaksije predviđa se za manje od 4 milijarde godina. Evo što stručnjaci kažu o Zemljinim izgledima za preživljavanje.

Unatoč velikim razmjerima ovog događaja, znanstvenici misle da će naš Sunčev sustav preživjeti te da će se život nastaviti. U obje galaksije ima puno slobodnog prostora i Sunčev sustav lako može pronaći svoje sigurno mjesto.

Ako će ljudi uopće postojati na Zemlji tada, imat će puno svjetlije noćno nebo zahvaljujući milijardama zvijezda iz galaksije Andromeda. Možete ih vidjeti već sada na NASA-inoj mega-slici.

• Andromeda constellation when to watch. Big Universe Constellation Andromeda. History of the constellation Andromeda. (n.d.).
• Garner, R. (2017, October 06). Messier 31 (The Andromeda Galaxy).
• Jenner, L. (2015, March 24). Hubble’s High-Definition Panoramic View of the Andromeda Galaxy.
• McClure, B. (n.d.). Meet the Andromeda galaxy, the closest large spiral.
 Moskowitz, C. (2013, June 12). Trove of Black Holes Discovered in Andromeda Galaxy.