Sateliti ‘Blue’ i ‘Gold’ polijeću na Mars 2024.

Izvor: UC Berkeley.

Sveučilište u Kaliforniji, Berkley, šalje satelite “Gold” i “Blue” na Mars, u listopadu 2024.

Sateliti će istraživati Marsovu atmosferu te njegovu interakciju sa solarnim vjetrom sve do 2026., u sklopu misije Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers (ESCAPADE), objavila je NASA prošlog tjedna.

Putovanje na Mars trajat će oko 11 mjeseci, nakon čega će se Blue i Gold razdvojiti i započeti svoje zasebne misije.

Niski troškovi, velike šanse za uspjeh

Projekt je pokazao da je moguće u kratkom vremenu projektirati letjelicu za istraživanje drugog planeta, i to s budžetom manjim od 80 milijuna dolara. NASA-ine tipične misije zahtijevaju desetljeća pripreme i milijarde dolara sredstava.

Ove misije predstavljaju “novi komercijalni, visoko rizični način rada”, tvrdi vođa misije Robert Lillis, pomoćni direktor SSL-a (Berkeley’s Space Sciences Laboratory) za planetarnu znanost i astrobiologiju. “Umjesto da potrošimo 800 milijuna dolara za 95% šanse uspjeha, možemo li potrošiti 80 milijuna dolara za 80% šanse? To NASA pokušava otkriti ovim misijama.”

Tim sa sveučilišta Berkley surađivat će s Rocket Labom, svemirskom tvrtkom sa sjedištem u Long Beachu. To je ujedno i cilj NASA-inog program SIMPLEx (Small Innovative Missions for Planetary Exploration) koji nastoji financijski povezati akademiju i industriju te otvoriti nova vrata razvoju planetarne znanosti baziranoj na svemirskim satelitima.

Izvor: Rocket Lab.

Rocket Lab je tvrtka koja se bavi gradnjom raketa i platforma za svemirske letjelice za civilne, obrambene i komercijalne korisnike, a NASA je prošlog tjedna potvrdila da su UC Berkeley i Rocket Lab ispunili sve uvjete potrebne za pripremu lansiranja.

Prvotni plan bio je lansiranje dvaju satelita na raketi Psyche u kolovozu 2022., no zbog promjena na lansirnoj komponenti, sateliti će ipak letjeti na Photon-ovoj platformi. . “Instrumenti se nisu promijenili, znanstveni ciljevi se nisu promijenili, ali sve je od lansirne rampe do orbite u svemiru potpuno drugačije”, rekao je Lillis. “Idemo s potpuno novim izvođačem, drugačijim pogonskim sustavom i mnogo kraćim planom misije za dolazak na Mars.”

Istraživanje atmosfere, ionosfere i magnetosfere

Cilj misije je prikupiti podatke potrebne za rekonstruiranje klimatske prapovijesti Marsa. Znanstvenici pretpostavljaju da je Mars nekad imao gustu atmosferu i sadržavao tekuću vodu (rijeke, jezera, a možda i oceane).

“Uz istovremena promatranja Sunčevog vjetra, ionosfere i magnetosfere Marsa, ESCAPADE će nam donijeti prvu” stereo “sliku ovog visoko dinamičnog plazma okruženja”, rekao je Lillis.

Misija se nadovezuje na desetljeća rada SSL-u na izgradnji satelitskih instrumenata i flote svemirskih letjelica za istraživanje Zemlje, Mjeseca i Marsa. Novi sateliti nosit će SSL-ove instrumente za mjerenje protoka visokoenergetskih elektrona, ioniziranih molekula kisika i ugljičnog dioksida koji ‘bježe’ s Marsa te detektore magnetskog polja.

S ovim satelitima moguće je istodobno mjeriti uvjete na dva različita mjesta, omogućujući znanstvenicima da povežu stanje plazme na jednom mjestu s ionskim tokom na drugom, tvrdi Lillis.

Sanders R. (23. kolovoza 2021.), ‘Blue’ and ‘Gold’ satellites headed to Mars in 2024, University of California – Berkeley, Phys.org (preuzeto 24. kolovoza 2021.)

Coldewey D. (23. kolovoza 2021.) ‘Blue’ and ‘Gold’ satellites headed to Mars in 2024, techcrunch.com (preuzeto 24. kolovoza 2021.)