• Svemir
  • Dokazi za život na Marsu nalaze se na njegovim prirodnim satelitima?

Dokazi za život na Marsu nalaze se na njegovim prirodnim satelitima?

Mars i njegovi prirodni sateliti Fobos i Deimos. Izvor: TOKYO INSTITUTE OF TECHNOLOGY

Istraživači iz Japanske agencije za istraživanje svemira (JAXA) objavili su nedavno članak u znanstvenom časopisu Science, u kojem su opisali predstojeće napore ka otkrivanju je li Mars nekada podržavao život.

Potraga za životom proširit će se na Marsove prirodne satelite

Ryuki Hyodo i Tomohiro Usui spominju tri glavna pravca kada je u pitanju potraga za životom na Marsu u sljedećih deset godina. Također objašnjavaju zašto u JAXA-i smatraju da se najbolja prilika za pronalaženje dokaza o životu na Marsu krije upravo na njegovim prirodnim satelitima.

Hyodo i Usui spomenuli su kako NASA trenutno provodi istraživanje kratera Jezero na površini Marsa svojim roverom Perseverance. To će postati dijelom kasnijeg zajedničkog napora NASA-e i ESA-e za prikupljanjem uzoraka s Marsa i njihovo vraćanje na Zemlju.

Pored toga, na rasporedu je i japanski projekt MarX Moons eXploration (MMX), koji će uključivati ​​slanje sondi na oba Marsova mjeseca te vraćanje njihovih uzoraka prije 2030.

Perseverance. Izvor: Nasa.gov.

Sonda na Fobosu ili Deimosu mogla bi imati više sreće u potrazi za životom

Hyodo i Usui naglašavaju kako su Marsovi prirodni sateliti, Fobos i Deimos, mnogo manji od Zemljinog Mjeseca, a i puno su bliži Marsu nego što je Mjesec Zemlji.

Istraživači smatraju da sonde poslane na površinu Marsa mogu testirati samo sićušni dio njegove površine. To je otprilike kao da imamo sondu na Zemlji usred Sahare. Ona bi nesumnjivo pronašla znakove života, ali nam ne bi mogla reći mnogo toga o ostatku Zemlje.

Temljem toga, sonda na nekom od Marsovih mjeseca mogla bi imati puno više sreće jer se radi o mnogo manjoj površini.

Fobos i Deimos. Izvor: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona, Giuseppe Donatiello HiRISE instrument on the Mars Reconnaissance Orbiter

Moguće je da su Marsovi prirodni sateliti konzervirali tragove života

Japanski znanstvenici naglašavaju da su prethodna istraživanja pokazala kako je Mars nekada bio mokar. Saznali smo i da su Mars tijekom milijuna godina pogodili brojni asteroidi.

Neki od većih udara asteroida katapultirali su komade Marsovog tla u svemir, a jedan takav komad pronađen je  ovdje na Zemlji. Hyodo i Usui smatraju da su neki od tih komadića završili i na Marsovim prirodnim satelitima. Takvi komadići vjerojatno predstavljaju širi presjek površine Marsa.

Budući da Fobos i Deimos imaju gotovo sterilno okruženje, moguće je da su konzervirali materijale koji još uvijek  sadrže dokaze o životu na Marsu.

Yirka B. (16. kolovoza 2021.), The search for life on Mars expands to studying its moons, Phys.org (preuzeto 17. kolovoza 2021.)

Ryuki Hyodo, Tomohiro Usui, Searching for life on Mars and its moons, Science 13 Aug 2021: Vol. 373, Issue 6556, pp. 742, DOI: 10.1126/science.abj1512