Ruski znanstveni modul Nauka pristaje na ISS

Izvor: Wikimedia Commons.

Rusija je priopćila da je u četvrtak uspješno izvršeno spajanje laboratorijskog modula Nauka sa Međunarodnom svemirskom postajom – iako je problematična jedinica u jednom trenutku izbacila cijelu postaju s položaja.

Misija dolazi s više od deset godina zakašnjenja, u vrijeme kada Rusija nastoji ojačati svemirsku industriju koja zaostaje još od raspada Sovjetskog Saveza i trenutno se bori kako bi parirala SAD-u.

Nauka pristaje na ISS

Modul Nauka lansiran je prošlog tjedna s kozmodroma Baikonur u Kazahstanu, nošen ruskom raketom Proton. “Došlo je do kontakta !!!” izjavio je šef Roscosmosa, Dmitrij Rogozin na Twitter-u, u trenutku kada je Rusija dovršila prvo pristajanje ISS modula u 11 godina.

Nekoliko sati nakon pristajanja, Naukini pogonski uređaji neočekivano su proradili zbog čega je osoblje na multinacionalnoj orbitalnoj platformi s ljudskom posadom uključilo potisnike ruskog segmenta postaje kako bi stvorili kontra-učinak i ravnotežu.

Greška je uklonjena brzo i učinkovito

Modul se počeo potiskivati “nenamjerno i neočekivano, pomaknuvši postaju za 45 stupnjeva izvan položaja”, objavila je NASA na Twitteru. “Operacije oporavka vratile su poziciju postaje i posada nije u opasnosti”, dodaje se.

Voditeljica NASA-inog programa za ljudske svemirske letove, Kathy Lueders nazvala je incident “prilično uzbudljivim trenutkom”, te pohvalila posadu zbog stabilizacije situacije. Američka svemirska agencija također je otkrila da je SpaceX Dragon usidren do orbitalne stanice bio uključen i spreman za evakuaciju posade uz slučaju nužde.

Testno lansiranje kapsule Boeing Starliner na ISS pomaknut će se s ovog petka na najranije 3. kolovoza dok je istraga u tijeku.

Razvoj Nauke

Nauka će osigurati više prostora za skladištenje laboratorijske opreme, nove sustave za regeneraciju vode i kisika te poboljšati životne uvjete za kozmonaute ruskog sektora ISS-a. Modul će se također prvenstvo koristiti za znanstvena istraživanja i analize.

Višenamjenski laboratorijski modul Nauka zamišljen je još sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća kao podrška ruskom upravljačkom modulu Zarya. Kasnije je prenamijenjen kao znanstveni modul, ali se pridružio nizu stagnirajućih ruskih svemirskih projekata koji su postali žrtvom problema financiranja ili birokratskih procedura.

Nauka. Izvor: Roscosmos.

Lansiranje 20-tonske Nauke – jednog od najvećih modula na ISS-u-prvotno je bilo zakazano za 2007., ali je više puta odgađano zbog različitih problema. Iako je prošlogodišnje lansiranje bilo uspješno, Nauka je tijekom osmodnevnog putovanja do ISS-a doživjela nekoliko “štucanja u orbiti”, priopćila je Europska svemirska agencija.

“Nećemo lagati … Prva tri dana bili smo zabrinuti”, rekao je Rogozin novinarima nakon što je Nauka pristala, prenosi novinska agencija RIA Novosti.

Rusija na ISS-u

Pokrenut 1998. od strane Rusije, SAD-a, Kanade, Japana i ESA-e, ISS je jedna od rijetkih preostalih organizacija gdje Rusija surađuje sa Zapadom. NASA se godinama oslanjala na Rusiju da preveze svoje astronaute na ISS i platila je milijune dolara za mjesta na raketi Soyuz.

No, prošle godine Rusija je izgubila monopol nad letovima s posadom prema ISS -u nakon uspješne misije Space X -a američkog milijardera Elona Muska.

Izvor: Mack Crawford, nasaspaceflight.com

U travnju je Rusija rekla da razmatra povlačenje iz programa ISS -a navodeći kao posljedicu starenje infrastrukture, te planove pokretanja prvog osnovnog modula nove orbitalne stanice 2025. godine.

Rusija je posljednjih godina najavila niz projekata, uključujući misiju na Veneru i postaju na Mjesecu, iako analitičari dovode u pitanje izvedivost ovih ambicija.

Clark A. (29. srpnja 2021.), Russia’s Nauka science module docks with ISS, Phys.org (preuzeto 30. srpnja 2021.)