Svemirski otpad oštetio robotsku ruku na ISS-u

Mali komadić svemirskog otpada oštetio je robotsku ruku na Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS). Izvor: NASA/PA.

Ovaj tip događaja bio je neizbježan prije ili kasnije. Sreća u nesreći je to što oštećenje nije značajno.

Komadić svemirskog otpada bio je premalen da bi se detektirao na vrijeme, oštetivši tako robotsku ruku ISS-a, Canadarm2. Instrument je i dalje u pogonu iako je krhotina probila termalnu zaštitu i oštetila unutarnju komponentu uređaja.

Robotska ruka titanijskog sastava, Canadarm2, na Međunarodnoj svemirskoj postaji nalazi se već više od dva desetljeća, a proizvela ju je Kanadska svemirska agencija (CSA). Ona doprinos održavanju uređaja i manipulaciji objekata kao što su npr. transportne letjelice na vanjskoj strani postaje.

Problem svemirskog otpada

Ovo je samo podsjetnik da je svemirski otpad u orbiti i dalje velik izazov odnosno prava tempirana bomba koja samo čeka trenutak da ošteti naše dragocjene satelite od kojih su mnogi ključni za funkcioniranje važnih sustava na Zemlji poput GPS-a, komunikacije i sl.

Svjetske svemirske agencije itekako imaju na umu problem otpada u orbiti. Preko 23 000 komada otpada nalazi se pod aktivnim nadzorom kako bi se zaštitilo satelite i Međunarodnu svemirsku postaju od kobnih sudara.

Otpad može probiti metalne komponente pri udaru

Jedan od većih izazova je činjenica da su mnogi od tih 23 000 komadića veličine lopte što izrazito otežava njihovu kontrolu i praćenje. Usprkos njihovoj neznatnoj veličini, čak i najmanje krhotine svemirskog otpada putuju izuzetno velikim brzima i mogu izazvati vrlo ozbiljne i značajne štete. Potencijalno može doći do probijanja metalnih dijelova ako se neki od satelita u orbiti ili ISS nađu u izravnom sudaru.

Nije poznato kad je točno oštećena robotska ruka Canadarm2, ali prvi znaci štete primijećeni su još prije nešto više od dva tjedna u rutinskoj inspekciji.

“Unatoč direktnom udaru, rezultati analize pokazuju da je robotska ruka ostala funkcionalna”, piše Kanadska svemirska agencija (CSA). “Šteta je ograničena na dio vrha ruke i termički pokrivač. Canadarm2 nastavit će s planiranim operacijama.”

Šanse za ozbiljan udar sve su veće kako vrijeme prolazi

Sreća u nesreći je to što oštećenje i dalje nije bilo opasno u toj mjeri da bi onesposobilo kompletnu svemirsku postaju. Nažalost procjene stručnjaka govore da nas u budućnosti čeka sve veća vjerojatnost sudara sa svemirskim otpadom kojeg se pojačano gomila u niskoj atmosferi. Međunarodna svemirska postaja prošle je godine u tri različita navrata morala manevrirati pozicijom kako bi izbjegla sudar sa krhotinama svemirskog otpada.

Svemirski otpad u atmosferi nakupljao se još od lansiranja Sputnika 1 1957. godine. Prema izvješću Europske svemirske agencije, procjenjuje se da oko Zemlje trenutno kruži oko sveukupno 130 milijuna fragmenata manjih od jednog milimetra s tim da ta procjena ne uključuje prirodnu svemirsku prašinu.

Vorša B. (31.5.2021.), Podsjetnik da je problem itekako stvaran: Svemirski otpad oštetio dio Međunarodne svemirske postaje, zimo.dnevnik.hr