Soyuz MS18 lansiran 60 godina od 1. leta u svemir

Soyuz MS-18. Izvor: nasaspaceflight.com

Trio Soyuz nazvan je po Juriju Gagarinu, prvoj osobi u svemiru.

60. obljetnica prvog ljudskog leta u svemir

Posada od tri osobe krenula je na Međunarodnu svemirsku postaju u petak (9. travnja), lansirajući samo tri dana od 60. godišnjice prvog ljudskog leta u svemir.

Kozmonauti Oleg Novitskiy i Pyotr Dubrov iz ruske državne svemirske korporacije Roscosmos i NASA-in astronaut Mark Vande Hei, krenuli su ruskom svemirskom letjelicom Soyuz MS-18 prema ISS-u kako bi ondje proveli tri sata odnosno dvije orbite oko Zemlje. Sojuz je poletio s lokaliteta 31/6, kosmodrom Bajkonur u Kazahstanu, blizu mjesta gdje je kozmonaut Jurij Gagarin ušao u povijest kao prva osoba koja je letjela u svemir, 12. travnja 1961.

U čast obljetnice, svemirska letjelica Soyuz MS-18 krštena je imenom “Yu.A. Gagarin” te je nosila to ime na vanjskoj izolaciji.

“Velika nam je čast letjeti i slaviti godišnjicu prvog leta u svemir”, rekao je Novitskiy u četvrtak (8. travnja) obraćajući se ruskom državnom povjerenstvu koje je odobrilo let.

“Za mene je”, dodao je Dubrov “, posebna čast što je moj prvi let na tako važan datum – 60. godišnjicu prvog leta u svemir.”

Amerikanac na misiji

“Naravno, kad smo započeli, natjecali smo se međusobno i to je bio jedan od razloga što smo bili toliko uspješni na početku razvoja ljudskog leta u svemir”, rekao je. “Kako je vrijeme prolazilo, shvatili smo da zajedničkim radom možemo postići još više, a to se nastavlja i danas, a nadam se da će se nastaviti i u budućnosti.”

Posada Soyuza MS-18. Izvor: Spacefacts.com
Posada Soyuza MS-18. Izvor: Spacefacts.de

Vande Hei je posljednji u nizu američkih astronauta koji lete ruskim Sojuzom, održavajući tako tradiciju od preko 26 godina zajedničkih misija. Mjesto Vande Hei u misiji Soyuz MS-18 došlo je kao rezultat međusobne razmjene između NASA-e, američke svemirske tvrtke Axiom Space i Roscosmosa.

Očekuje se da će se zajednički letovi nastaviti nakon što se uspije postići dogovor za ruske kozmonaute koji će letjeti na američkim komercijalnim letjelicama, uključujući SpaceX-ov Crew Dragon i Boeingovu svemirsku letjelicu Starliner, ali kada će se to dogoditi još nije poznato.

Polijetanje danas

Njihov dolazak nakratko će povećati dodatak laboratorija u orbiti na 10 članova posade, uključujući zapovjednika ekspedicije 64 Sergeya Ryzhikova iz Roscosmosa i inženjere leta Sergey Kud-Sverchkov također iz Roscosmosa, NASA-ine astronaute Kate Rubins, Michael Hopkins i Victor Glover te Shannon Walker i Soichi Noguchi iz Japanske agencije za svemirsko istraživanje (JAXA).

Svemirska letjelica Roskozmosa. Izvor: News.ru

Ryzhikov, Kud-Sverchkov i Rubins trebali bi se vratiti na Zemlju Soyuzom MS-17, 16. travnja.

Hopkins, Glover, Walker i Noguchi trebali bi otputovati na SpaceX-ov Crew Dragon “Resilience” 28. travnja, šest dana nakon dolaska SpaceX-ove Crew-2 na Dragon “Endeavour”, u kojem će biti NASA-ini astronauti Shane Kimbrough i Megan McArthur , Thomas Pesquet iz Europske svemirske agencije (ESA) i JAXA astronaut Aki Hoshide.

Novitskiy, Dubrov i Vande Hei trebali bi ostati na svemirskoj postaji najmanje tijekom listopada. Boravak Dubrova i Vande Heija mogao bi se produžiti na godinu dana, ovisno o tome nastavi li Rusija sa svojim planovima za let ruskog filmaša i glumice u kratkoročnoj misiji za snimanje filma na svemirskoj stanici u rujnu. Ako filmska ekipa lansira, vratit će se na Zemlju s Novitskim, popunjavajući mjesta Dubrova i Vande Heija na Soyuzu MS-18.

“Za mene je to prilika za novo životno iskustvo”, rekao je Vande Hei u ožujku kada je perspektiva duljeg boravka prvi put postala javna. “Nikad nisam bio u svemiru dulje od otprilike šest mjeseci, pa ako mi netko kaže da moram ostati u svemiru godinu dana, saznat ću i kakav je to osjećaj. Zaista sam oduševljen tim.”

Let u svemir nije obična ‘šetnja’, ima puno posla

U prvih šest mjeseci zajedničkog boravka u svemiru, očekuje se da će Novitskiy, Dubrov i Vande Hei pomoći u izvođenju preko 260 eksperimenata, a više od 40 će se prvi put održati tijekom Ekspedicije 65. Očekuje se da će sva trojica provesti svemirske šetnje u svrhu proširivanje mogućnosti svemirske stanice.

Vande Hei može pomoći u instalaciji novih solarnih ploča kako bi povećao dostupno napajanje za proširene komercijalne aktivnosti na orbitalnom kompleksu. Novitskiy i Dubrov trebaju se pripremiti i započeti integraciju novog ruskog višenamjenskog laboratorijskog modula “Nauka”, koji bi trebao biti lansiran u srpnju.

Lansiranje Soyuza MS-18 za Novitskog je treća misija na svemirsku postaju, za Vande Heija druga, a Dubrova prva.

49-godišnji bivši pilot ruskog ratnog zrakoplovstva, Novitskiy je prethodno služio kao član posade Ekspedicije 33/34 i Ekspedicije 50/51 2012. i 2017. godine, bilježeći 340 dana u svemiru.

Dubrov (43) radio je kao softverski inženjer kad je 2012. izabran za obuku za kozmonauta. Vande Hei (54) ranije je bio član posade Ekspedicije 53/54 2017. godine. Umirovljeni pukovnik američke vojske već je zabilježio 168 dana u svemiru, uključujući 26 sati i 42 minute u četiri šetnje svemirom.

Sojuz MS-18 “Yu.A. Gagarin” je 64. ruska svemirska letjelica “Sojuz” koja je lansirana na Međunarodnu svemirsku postaju od 2000. godine i 147. koja leti od 1967. godine.

Pearlman R. Z. (9.4.2021.), Soyuz MS-18 crew launches to station 60 years after first human spaceflight, space.com