Astronomija

Evo šanse da čujete zvijezde iz naše galaksije

Poslušajte kako zvuči daleka regija svemira u Mliječnom putu zahvaljujući sonificiranim podacima.

Vidjeti zvijezde u našoj galaksiji Mliječni put nevjerojatan je osjećaj. Nedavno sam počeo fotografirati astrofotografije i uronio sam u čudesa koja ona nudi. Dobiti svoj prvi snimak zvijezda bio je nevjerojatan osjećaj zbog kojeg sam bio gladan za još.

Tada se pojavio komet NEOWISE i bio sam vrlo uzbuđen radi toga; bilo je savršeno vrijeme, jer sam upravo kupio kameru, i želio sam vidjeti mogu li dobiti fotografiju komete prije nego što bude preslaba za snimanje.

Na moju sreću, uspio sam, a slike koje sam snimio ispunile su me radošću, te sam samo želio još. Na kraju sam snimio neke prilično dobre slike Mjeseca i čak sam uspio dobiti sliku galaksije Andromeda.

Komet NEOWISE snimljen iz Hrvatske.Izvor slike: Ivan Petričević / Ad Astra Photography.

Ali nikad se zapravo nisam pitao kako zvuče zvijezde. Mislim, vidio sam neke nevjerojatne slike koje je snimio svemirski teleskop Hubble iz naše galaksije i svemira, i vidio sam neke nevjerojatne slike astrofotografa širom svijeta, ali nikada se nisam pitao možemo li “poslušati” zvijezde i kakvi bi bili ti zvukovi.

Ne do sada.

Novi projekt koji koristi sonifikaciju pretvorio je astronomske slike iz NASA-inog svemirskog opservatorija Chandra i drugih teleskopa u zvuk.

To omogućuje korisnicima da “čuju” središte Mliječne staze, kao što se vidi na X-zrakama, optičkoj i infracrvenoj svjetlosti.

Prevodeći inherentno digitalne podatke (u obliku jedinica i nula) u slike koje su dobivene teleskopima u svemiru, astronomi stvaraju vizualne prikaze koji bi nam inače bili nevidljivi.

U videozapisima sa sonificiranim slikama prijevod započinje s lijeve strane slike i pomiče se udesno, a zvukovi predstavljaju položaj i svjetlinu izvora.

Svjetlost od predmeta na vrhu slike čuje se kao viši tonovi, dok intenzitet svjetlosti kontrolira glasnoću. Zvijezde i kompaktni izvori postaju pojedinačne note dok šireći oblaci plina i prašine stvaraju nove šumove.

Krešendo se događa kad dosegnemo svijetlo područje u donjem desnom dijelu slike.

Tu se nalazi supermasivna crna rupa od 4 milijuna solarnih masa u središtu galaksije poznate kao Strijelac A *, i tamo su oblaci plina i prašine najsvjetliji.

Korisnici mogu slušati podatke iz ove regije, promjera približno 400 svjetlosnih godina, bilo kao “pojedinačne zvukove” NASA-inog X-ray opservatorija Chandra, svemirskog teleskopa Hubble i svemirskog teleskopa Spitzer ili sve zajedno, tako da svaki teleskop predstavlja jedan instrument, stoji u izjavi objavljenoj na web mjestu Chandra.

Svaka slika otkriva različite fenomene koji se događaju u ovoj regiji, udaljenoj oko 26 000 svjetlosnih godina od Zemlje.

Hubbleova slika opisuje energetska područja u kojima se rađaju zvijezde, dok Spitzerova infracrvena slika prikazuje sjajne oblake prašine koji sadrže složene strukture.

X-zrake Chandre otkrivaju plin zagrijan na milijune stupnjeva zvjezdanim eksplozijama i izljevima iz Strijelca A *.