• Svemir
  • Velike mjehure u središtu Mliječne staze uzrokuje supermasivna crna rupa

Velike mjehure u središtu Mliječne staze uzrokuje supermasivna crna rupa

Mjehuri u središtu Mliječne staze. Izvor: NASA/KAREN YANG/MATEUSZ RUSZKOWSKI/ELLEN ZWEIBEL.

U novom istraživanju, objavljenom u znanstvenom časopisu Nature Astronomy 7. ožujka, znanstvenici su proučavali porijeklo ogromnih mjehura materijala koji izviru iz središta Mliječne staze.

Veliki mjehuri materijale dolaze iz supermasivne crne rupe

Istraživanje je predvodila Karen Yang s Nacionalnog sveučilišta Tsing Hua u Tajvanu, u suradnji s astronomkinjom Ellen Zweibel sa Sveučilišta Wisconsin-Madison, te Mateuszom Ruszkowskim sa Sveučilišta Michigan.

Radi se o povezanim strukturama, poznatijima kao eRosita i Fermi mjehuri koji su popraćeni mikrovalnom maglicom. Dolaze od snažnog mlaza koji proizlazi iz supermasivne crne rupe u središtu Mliječne staze.

Istraživanje je također pokazalo da je mlaz krenuo s izbacivanjem ​​materijala prije oko 2,6 milijuna godina te da je proces trajao približno 100 000 godina.

Isključeni alternativni modeli

Teorija o porijeklu ogromnih mjehura iz supermasivne crne rupe, isključuje alternativni model koji nalaže da su ekspanziju materijala potaknule zvijezde prilikom eksplozija supernova. Nuklearni zvjezdani prasak o kojem je riječ trajao bi oko 10 milijuna godina, smatra Zweibel, profesorica astronomije i fizike sa Sveučilišta Wisconsin-Madison.

“S druge strane, naš aktivni model crne rupe točno predviđa relativne veličine eRosita rendgenskih mjehura i Fermijevih mjehura gama zraka, pod uvjetom da je vrijeme dotoka energije oko jedan posto toga, ili jedna desetina milijuna godina ”, kaže Zweibel.

“Pritok energije tijekom 10 milijuna godina proizveo bi mjehure potpuno drugačijeg izgleda. Modeli crne rupe i zvjezdanih eksplozija prilično su se dobro slagali s podacima o gama zrakama, ali otkriće rendgenskih mjehura i prilika za usporedbu X-zraka i mjehura gama zraka dale su ključne, prethodno nedostajuće podatke.”

Ogromne strukture visoke su gotovo 36 000 svjetlosnih godina odnosno jednu trećinu promjera Mliječne staze. Mjehuri eRostia i Fermi nazvani su po teleskopima koji su ih otkrili 2010. odnosno 2020. godine.

Yang H.-Y, K. (7. ožujak 2022.), Fermi and eRosita bubbles may originate from past activity of the Galactic black hole, Astronomycommunity.nature.com (pristup 12. ožujka 2022.)

Yang, HY.K., Ruszkowski, M. & Zweibel, E.G. Fermi and eROSITA bubbles as relics of the past activity of the Galaxy’s central black hole. Nat Astron (2022). https://doi.org/10.1038/s41550-022-01618-x

Anonymus (9. ožujak 2022.), Massive bubbles at center of Milky Way caused by supermassive black hole, News.wisc.edu (pristup 12. ožujka 2022.)