Astronomi slikali kozmički mlaz koji izlazi iz crne rupe

Centaurus A jedna je od najbližih radio galaksija Zemlji.

Teleskop Event Horizon dobio je najdetaljniju sliku relativističkih mlazova koji izbijaju iz jezgre radio-galaksije Centaurus A. Ispostavilo se da struktura mlaznica jako sliči mlazu u aktivnoj galaksiji M87 na skali do petsto gravitacijskih radijusa crne rupe.

Astronomi promatraju relativističke mlazove iz crne rupe u Centaurusu A

Projekt EHT (Event Horizon Telescope) pokrenut je 2017. godine i predstavlja ultradugi osnovni radio interferometar sastavljen od osam zvjezdarnica širom svijeta i djeluje na valnoj duljini od 1,3 milimetra.

Zahvaljujući ovom instrumentu, znanstvenici su dobili povijesnu sliku sjene supermasivne crne rupe u središtu aktivne eliptične galaksije M87, a također su vidjeli njezine oscilacije i izmjerili magnetsko polje u blizini crne rupe.

EHT je uključen u mnogo više od istraživanja najbliže blizine crne rupe u galaksiji M87. Također proučava relativističke mlazove u drugim aktivnim galaksijama.

Na primjer, astronomi su ranije mogli vidjeti mlaz udaljenog blazara 3C 279. Očekuje se da će u budućnosti projekt moći dobiti sliku sjene supermasivne crne rupe u središtu Mliječne staze.

Slike mlaza Centaurusa A (a, b) i mlaza galaksije M87 (c). Izvor: Michael Janssen i sur. / Astronomija prirode, 2021

Sada su znanstvenici iz suradnje EHT-a pod vodstvom Michaela Janssena iz Društva radio-astronomije Max Planck objavili slike mlaza u aktivnoj divovskoj galaksiji Centaurus A, koje su 16 puta oštrije od slika iz drugih studija. Promatranja su provedena 10. travnja 2017.

Centaurus A – najbliža radio galaksija Zemlji, koja ima neobičan oblik, što prema znanstvenicima ukazuje na rezultat spajanja dviju galaksija u prošlosti. U središtu Centaurusa A nalazi se supermasivna crna rupa mase 55 milijuna sunčevih masa, čija aktivnost stvara relativističke mlazove.

Astronomi su mogli proučavati strukturu mlaznica do dvjesto gravitacijskih radijusa crne rupe, što je ekvivalentno 0,6 svjetlosnih dana.

Pokazalo se da je jedna od mlaznica vrlo kolimantna i ima asimetričnu svjetlinu na rubovima, dok drugi mlaz usmjeren u drugom smjeru izgleda slabije.

Nekoliko slika radio galaksije Centaurus A i njezinih mlaznica. Izvori: Sveučilište Radboud / CSIRO / ATNF / ESO

Stopa nakupljanja tvari u crnu rupu procijenjena je na 9 × 10 −5 solarnih masa godišnje. Znanstvenici su otkrili da struktura mlaznica jako podsjeća na mlaz u M87 na skali do petsto gravitacijskih radijusa crne rupe, a također su odredili položaj supermasivne crne rupe u odnosu na njene mlaznice – to će pomoći zapažanja.

Znanstvenici su utvrdili da će se sjena crne rupe u Kentauru A razlikovati na frekvenciji promatranja od nekoliko teraherca.

Cohen, J., Wadman, M., Clery, D., Stone, R., Casassus, B., Ibrahim, M., Fritts, R., Oza, A., & ViverosJ, A. (2021, July 19). Event Horizon Telescope captures ‘beautiful’ images of second black hole’s jet. Science.
• Janssen, M., Falcke, H., & Kadler, M. (2021, July 19). Event Horizon Telescope observations of the jet launching and collimation in Centaurus A. Nature News.
• Pultarova, T. (2021, July 19). A powerful jet emerges from a black hole in unprecedented detail in new images. Space.com.
• ScienceDaily. (2021, July 19). Dark heart of the nearest radio galaxy.
• Temming, M. (2021, July 19). The latest picture of a black hole captures Centaurus A’s massive jets. Science News.