• Svemir
  • Znanstvenici rade na fotografiji supermasivne crne rupe Mliječnog puta

Znanstvenici rade na fotografiji supermasivne crne rupe Mliječnog puta

Druga slika crne rupe već je na putu.

U središnjem dijelu Mliječne staze, na udaljenosti od 26 tisuća svjetlosnih godina od Sunca, nalazi se kompaktni radio izvor poznat kao Strijelac A *, za koji se vjeruje da je supermasivna crna rupa mase 4,2 milijuna sunčeve mase. Astronomi iz Event Horizon Telescope Collaboration-a aktivno rade na fotografiji te iste crne rupe koja će biti povijesna.

Povijesna prekretnica: prva slika crne rupe

U travnju 2019. godine suradnja EHT (Event Horizon Telescope) objavila je prvu sliku sjene supermasivne crne rupe u središtu aktivne galaksije M87, smještene oko 55 milijuna svjetlosnih godina od Sunca.

Tada je, početkom ove godine, isti tim objavio prvu polariziranu sliku sjene iste crne rupe. Također su mogli izmjeriti jakost magnetskog polja kao i prosječnu gustoću elektrona u plazmi u području emitiranja supermasivne crne rupe u M87.

EHT krupni plan središnje regije Galaksije M87 i sjena crne rupe. Izvor: NASA / JPL-Caltech / IPAC

Sada astronomi rade na dobivanju slike supermasivne crne rupe u središtu Mliječne staze – Strijelca A *. Ali kako to uopće funkcionira?

Kada ćemo vidjeti sliku supermasivne crne rupe u našoj galaksiji – Strijelca A *?

Ono što ćemo vidjeti neće zapravo biti crna rupa već regija izvan horizonta događaja. Odnosno, nemoguće je vidjeti stvarnu crnu rupu. Da jest, već bismo vidjeli stotine slika tih predmeta iz različitih galaksija.

Astronomi rade na stvaranju slike “posljednje fotonske orbite”, koja je snop svjetlosti koji okružuje supermasivnu crnu rupu. To smo vidjeli na prvoj slici M87 2019. godine, a sama rupa je ona crna sjena u središtu.

Putovi fotona u blizini crne rupe. Izvor: Nicole R. Fuller / NSF

Ne postoji datum kojeg bi mogli dobiti sliku Strijelca A *, naravno. Izvorna slika M87 već dokazuje da su mogućnosti EHT-a ograničene jer je većina detalja bila zamagljena.

Naša bi očekivanja trebala biti usmjerena na sljedeću generaciju EHT-a koja bi trebala imati veće rezolucije i tako otkriti više značajki i pružiti oštriji pogled. Takve bi slike također mogli snimati u kraćim vremenskim razdobljima.

Putovi fotona mogu stvoriti više slojeva svjetlosti koji okružuju crnu rupu. Izvor: George Wong (UIUC) i Michael Johnson (CfA)

Glavno poboljšanje sljedeće generacije EHT-a bit će sposobnost otkrivanja više slojeva leće. Kao što već znate, svjetlost koju smo vidjeli oko crne rupe M87 dolazi iz fotonskog prstena.

Važno je napomenuti da put fotonskog prstena može stvoriti punu petlju oko crne rupe, stvarajući tako više slojeva svjetlosti. Vidjeti te slojeve i razumjeti ih rezultirat će neviđenim podacima o gravitaciji i njezinoj prirodi oko crne rupe.

Nema sumnje da je slika M87 bila prijelomna i povijesna. Imati identičan snimak crne rupe u našoj galaksiji Mliječni put bit će još značajnije.

• Collaboration, T. (2021, March 24). First M87 Event Horizon Telescope Results. VII. Polarization of the Ring.
• Collaboration, T. (2021, March 24). First M87 Event Horizon Telescope Results. VIII. Magnetic Field Structure near The Event Horizon.
• The Daily Galaxy. (2021, June 22). “Next Up” –Event Horizon Telescope’s Picture of Milky Way’s Supermassive Black Hole.
 Johnson, M. D. (2020, March 1). Universal interferometric signatures of a black hole’s photon ring. Science Advances.
• Koberlein, B. (2021, June 4). What Comes After Photographing a Black Hole’s Event Horizon? Could we see the Photon Ring? Universe Today.
• Sky & Telescope. (2020, April 6). Scientists Predict Countless Rings of Light Encircle Black Holes.
• Tomaswick, A. (2021, June 22). Space Telescopes Could Provide Next-Level Images of Black Hole Event Horizons. Universe Today.