Šezdeset-godišnjica Europskog južnog opservatorija

Maglica 'Cone Nebula' dio je svemirske regije u kojoj nastaju zvijezde, NGC 2264, udaljene oko 2500 svjetlosnih godina od Zemlje (©ESO).

Povodom šezdeset-godišnjice sklapanja dogovora o osnutku Europskog južnog opservatorija (ESO) objavljena je nevjerojatna slika ‘tvornice zvijezda’.

Važnost ESO-a

Posljednjih 60 godina Europski južni opservatorij (European Southern Observatory ili ESO) omogućava znanstvenicima diljem svijeta da otkrivaju tajne svemira. Povodom ove važne obljetnice objavljena je spektakularna nova slika tzv. ‘tvornice zvijezda’, maglice ‘Cone Nebula’, snimljenu ESO-ovim Very Large teleskopom (Very Large Telesope ili VLT).

Dana 5. listopada 1962. godine pet zemalja potpisalo je konvenciju o stvaranju ESO-a. Sada, šest desetljeća kasnije i uz potporu 16 država članica i strateških partnera, ESO okuplja znanstvenike i inženjere iz cijelog svijeta kako bi razvili i upravljali naprednim zemaljskim opservatorijima u Čileu koji omogućuju revolucionarna astronomska otkrića.

ESO snimio fotografiju zanimljivog asteroida koji nalikuje psećoj kosti

‘Rađanje zvijezda’ povodom 60 godina od rođenja ESO-a

Povodom 60. obljetnice ESO-a objavljena je izvanredna novu sliku maglice ‘Cone Nebula’, snimljenu ranije ove godine. Ovo je dio kampanje kojom se obilježava 60. obljetnica ESO-a – kako na društvenim mrežama, tako i uz lokalne događaje u državama članicama ESO-a i drugim zemljama.

Na ovoj slici u središtu ‘pozornice’ vidimo sedam svjetlosnih godina dug stup maglice, koja je dio većeg područja stvaranja zvijezda NGC 2264, a otkrio ju je u kasnom 18. stoljeću astronom William Herschel. Na nebu nalazimo ovu maglicu u obliku roga u zviježđu Jednorog.

Maglica ‘Cone Nebula’ dio je svemirske regije u kojoj nastaju zvijezde, NGC 2264, udaljene oko 2500 svjetlosnih godina od Zemlje (©ESO).

Smještena manje od 2500 svjetlosnih godina od nas, maglica ‘Cone Nebula’ je relativno blizu Zemlje, što je čini dobro proučenim objektom. No, ovaj pogled je dramatičniji od bilo kojeg prije, budući da prikazuje tamni i neprobojni oblačni izgled maglice na način koji ga čini sličnim mitološkom biću.

Maglica je savršen primjer oblika poput stupa koji se razvijaju u ogromnim oblacima hladnog molekularnog plina i prašine, poznatih po stvaranju novih zvijezda. Ova vrsta stupa nastaje kada masivne, novoformirane svijetloplave zvijezde ispuštaju zvjezdane vjetrove i intenzivno ultraljubičasto zračenje koje otpuhuje materijal iz njihove blizine. Kako se ovaj materijal gura, plin i prašina dalje od mladih zvijezda sabijaju se u guste, tamne i visoke oblike nalik stupovima. Ovaj proces pomaže u stvaranju tamne stožaste maglice, usmjerene od sjajnih zvijezda u NGC 2264.

ESO – dugogodišnja uspješna suradnja

Na slici vodik je predstavljen plavom bojom, a sumpor crvenom. Korištenje ovih filtara čini da inače svijetle plave zvijezde, koje ukazuju na nedavnu formaciju zvijezda, izgledaju gotovo zlatno, u kontrastu s tamnim stošcem poput prskalica.

Nove spoznaje sugeriraju da se galaksije ‘gase’ iznutra prema van

Novoobjavljena slika samo je jedan od mnogih primjer zapanjujućih i zadivljujućih opažanja koja su ESO teleskopi napravili u proteklih 60 godina. Iako je ova nastala sa svrhom popularizacije astronomije i znanosti, većinu vremena ESO-ovi teleskopi obavljaju znanstvena promatranja koja su nam omogućila da snimimo prvu sliku egzoplaneta, proučimo crnu rupu u središtu naše matične galaksije i pronađemo dokaz da širenje našeg svemira se ubrzava.

ESO teleskop zabilježio znatne promjene u Neptunovoj temperaturi

ESO (10. studenoga 2022.), „ESO images a wondrous star factory to mark 60 years of collaboration,“ phys.org (pristup 10. studenoga 2022).

„ESO at 60: Feet on the ground, eyes on the skies,“ eso.org (pristup 10. studenoga 2022).