Astronomija

ESO teleskop zabilježio znatne promjene u Neptunovoj temperaturi

Promjene u Neptunovoj temperaturi (infracrvene snimke). Izvor: ESO/M. Roman, NAOJ/Subaru/COMICS / ESO/P. Weilbacher (AIP)/NASA, ESA, and M.H. Wong and J. Tollefson (UC Berkeley).

Astronomi su zabilježili iznenađujući pad temperatura na Neptunu, nakon čega je usljedilo dramatično zatopljenje na njegovom Južnom polu.

Godišnja doba na Neptunu

Neptun izmjenjuje godišnja doba dok kruži oko Sunca, slično kao i naš planet. Međutim, ona na Neptunu traju oko 40 godina. Pritom jedna Neptunova godina traje oko 165 zemaljskih godina. Na južnoj hemisferi Neptuna ljeto je još od 2005. godine, a astronomi su htjeli vidjeti kako se temperature mijenjaju nakon južnog ljetnog solsticija.

Međunarodni tim astronoma koristio je zemaljske teleskope, uključujući Vrlo veliki teleskop Europskog južnog opservatorija (ESO-ov VLT), za praćenje atmosferskih temperatura Neptuna u razdoblju od 17 godina. Astronomi su pregledali preko 100 termalnih infracrvenih slika Neptuna kako bi uočili trendove temperature planeta detaljnije nego ikada dosad. Otkrili su iznenađujući pad globalnih temperatura Neptuna nakon čega je uslijedilo dramatično zatopljenje na njegovom Južnom polu.

Znatne promjene u temperaturi Neptunove atmosfere

Poddaci su pokazali da se, unatoč početku južnog ljeta, većina planeta postupno ohladila tijekom posljednja dva desetljeća. Globalna prosječna temperatura Neptuna pala je za 8 °C između 2003. i 2018. godine. “Ova je promjena bila neočekivana”, navodi Michael Roman, postdoktorski znanstveni suradnik na Sveučilištu u Leicesteru, UK, i glavni autor istraživanja objavljenog u znanstvenom časopisu The Planetary Science Journal. “Budući da smo promatrali Neptun tijekom njegovog ranog južnog ljeta, očekivali smo da će temperature polako rasti, a ne padati.”

Astronomi su također bili iznenađeni otkrivši dramatično zagrijavanje Neptunova južnog pola tijekom posljednje dvije godine svojih promatranja, kada su temperature naglo porasle za 11 °C između 2018. i 2020. Iako je Neptunov topli polarni vrtlog poznat već dugi niz godina, ovako brzo zatopljenje polarnog vrtloga nikada prije nije uočeno na planetu. “Naši podaci pokrivaju manje od polovice Neptunovog ljeta i nitko nije očekivao tako velike i brze promjene”, kaže koautor studije Glenn Orton, viši znanstveni znanstvenik u Caltechovom laboratoriju za mlazni pogon (JPL) u SAD-u.

Temperatura se mjeri pomoću infracrvene svjetlosti

Astronomi su izmjerili temperaturu Neptuna pomoću termalnih kamera koje mjere infracrvenu svjetlost koju emitiraju astronomski objekti. Za svoju analizu tim je kombinirao sve postojeće slike Neptuna prikupljene zemaljskim teleskopima tijekom posljednja dva desetljeća. Osobito su istraživali infracrveno svjetlo emitirano iz sloja Neptunove stratosfere, što im je omogućilo da izrade sliku Neptunove temperature i njezinih varijacija tijekom njegovog južnog ljeta.

Budući da je Neptun udaljen otprilike 4,5 milijardi kilometara te da je pritom vrlo hladan, prosječna temperatura planeta doseže oko -220°C. Mjerenje njegove temperature sa Zemlje stoga nije nimalo lak zadatak. “Ova vrsta istraživanja moguća je samo s osjetljivim infracrvenim slikama s velikih teleskopa poput VLT-a koji mogu jasno promatrati Neptun, a one su bile dostupne tek u posljednjih 20-ak godina”, kaže koautor Leigh Fletcher, profesor na Sveučilištu u Leicesteru.

Uzrok naglim promjenama temperature i dalje nije poznat

Budući da su temperaturne varijacije Neptuna bile neočekivane, astronomi i dalje ne znaju što ih je moglo uzrokovati. One mogu biti posljedica promjena u Neptunovoj stratosferskoj kemiji, slučajnih vremenskih obrazaca ili čak solarnog ciklusa. U nadolazećim godinama bit će potrebno više promatranja kako bi se istražili razlozi tih fluktuacija.

Budući zemaljski teleskopi poput ESO-ovog Extremely Large Telescope (ELT) moći će promatrati takve promjene temperature s više detalja, dok će NASA/ESA/CSA svemirski teleskop James Webb pružiti dosad neviđene kemijske i temperaturne mape Neptunove atmosfere. “Mislim da je Neptun sam po sebi vrlo intrigantan za mnoge od nas jer i dalje znamo jako malo o njemu”, kaže Roman. “Sve ovo ukazuje na znatno kompliciraniju sliku Neptunove atmosfere te kako se ona mijenja s vremenom.”

Anonymous (11. travnja 2022.), ESO telescope captures surprising changes in Neptune’s temperatures, Eso.org (pristup 12. travnja 2022.)