• Svemir
  • ESO snimio fotografiju zanimljivog asteroida koji nalikuje psećoj kosti

ESO snimio fotografiju zanimljivog asteroida koji nalikuje psećoj kosti

Proučavanje takvih asteroidnih sustava omogućuje nam da naučimo više o dinamici, evoluciji i svojstvima malih tijela u Sunčevom sustavu.

VLT je snimio dosad najdetaljnije slike neobičnog trostrukog asteroidnog sustava Kleopatra, čije glavno tijelo izgleda poput kosti. Podaci promatranja ukazuju na to da je objekt porozan i da je nastao od krhotina, a njegova dva mala satelita nekad su bila dio asteroida “pseća kost” prije nego što su izbačeni.

Sve što trebate znati o asteroidu “pseća kost”

Asteroidi sa satelitima

Činjenica da asteroidi mogu imati satelite postala je poznata 1993. godine, kada je satelit Dactyl pronađen u blizini asteroida u Glavnom pojasu (243) Ida, koji je 20 puta manji od glavnog tijela.

O koliko takvih sustava znamo?

Od tada je pronađeno 190 ovakvih asteroidnih sustava pomoću velikih zemaljskih teleskopa opremljenih prilagodljivom optikom i svemirskim teleskopom Hubble, a za njih trideset imamo izravne snimke površina.

Asteroid pseća kost 216 Kleopatra i njegova dva satelita.Izvor: ESO / Vernazza, Marchis i sur. / ONERA, CNRS

Zašto moramo proučavati asteroidne sustave?

Proučavanje takvih sustava omogućuje nam da naučimo više o dinamici, evoluciji i svojstvima malih tijela u Sunčevom sustavu.

Asteroid pseća kost 216 Kleopatra

Asteroid (216) Kleopatra je primjer jednog od najneobičnijih asteroidnih sustava, koji se sastoji od tri tijela i nalazi se u glavnom pojasu asteroida. Otkriven je 1880. godine i klasificiran je kao M / Xe, što znači visok sadržaj metala u površinskom sloju. Radarski podaci otkrili su neobičan oblik tijela (nalikuje psećoj kosti), a 2008. astronomi su pronašli dva satelita, nazvana Alexhelios i Cleoselene.

Usporedba veličine asteroida Kleopatra i sjeverne Italije.Izvor: ESO / M. Kornmesser, Marchis i sur.

Nova zapažanja

Tim astronoma na čelu s Franckom Marchisom s Instituta SETI objavio je rezultate analize podataka promatranja asteroida Kleopatra, provedenih od 2017. do 2019. pomoću prijemnika SPHERE instaliranog na zemaljskom kompleksu teleskopa VLT.

Razdoblja rotacije satelita

Znanstvenici su utvrdili da su periodi rotacije satelita oko glavnog tijela 1.822 i 2.745 dana, blizu su orbitalne rezonancije prosječnog kretanja 3: 2. Kleopatrina masa procijenjena je na 2,97 × 10 18 kilograma, što je znatno manje nego što se mislilo.

Oblik asteroida

Oblik asteroida, dug oko 270 kilometara, vrlo je sličan bućici s dva režnja i debelom šipkom između njih. Njegov volumetrijski ekvivalentni promjer (tj. Promjer sfere istog volumena kao predmet koji se razmatra) je 118,75 kilometara, a njegova volumetrijska prosječna gustoća procijenjena je na 3,38 grama po kubičnom centimetru.

Usporedba veličine asteroida i Čilea.Izvor: ESO / Vernazza, Marchis i sur. / ONERA, CNRS

Niska gustoća

Tako niska gustoća tijela ukazuje na njegovu značajnu poroznost, što u kombinaciji s oblikom potvrđuje trenutni scenarij njegova formiranja. Pretpostavlja se da su se u prošlosti sudarila dva asteroida, a zatim je od krhotina nastao jedan objekt.

Sateliti asteroida

Što se tiče malih satelita asteroida, istraživači vjeruju da se radi o fragmentima Kleopatre, koji su nastali tijekom sudara asteroida s drugim tijelima u prošlosti.

Rotacija

Tome u prilog ide i činjenica da se Kleopatra okreće oko svoje osi gotovo kritičnom brzinom, iznad koje će se tijelo početi urušavati. Drugim riječima, svaka smetnja ili udar s čak i manjim tijelom iznijeli bi komade asteroida koji bi mogli postati njegovi sateliti.

Pridružite se raspravi unašoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram-t.me/kozmoshr

• Bartels, M. (2021, September 9). Scientists fetch best images to date of ‘dog BONE’ asteroid and 2 TINY MOONS. Space.com.
• Brož, M., Marchis, F., Jorda, L., Hanuš, J., Vernazza, P., Ferrais, M., Vachier, F., Rambaux, N., Marsset, M., Viikinkoski, M., Jehin, E., Benseguane, S., Podlewska-Gaca, E., Carry, B., Drouard, A., Fauvaud, S., Birlan, M., Berthier, J., Bartczak, P., … Yang, B. (2021, September 9). An advanced multipole model FOR (216) Kleopatra triple system. Astronomy & Astrophysics.
• ESO. (n.d.). ESO captures best images yet of PECULIAR “dog-bone” asteroid.
• Pappas, S. (2021, September 9). Weird ‘dog bone’ asteroid could be a pile of cosmic rubble. LiveScience.