• Svemir
  • Japanska svemirska letjelica Hayabusa2 uočila neočekivane detalje na površini asteroida

U nekim područjima Ryugua može postojati sitnozrnata (manje od 45 mikrometara) prašina koja je dio zrnatog regolita asteroida.

Podaci japanske međuplanetarne stanice Hayabusa2 ukazuju na to da sitnozrna prašina može postojati na asteroidu Ryugu, koji je dio regolita i pokriva i gromade i velika područja tla. Prije se mislilo da je Ryugu bez prašine.

Ima li prašine na asteroidu Ryugu?

Misija Hayabusa2

Asteroid koji se nalazi blizu Zemlje (162173) Ryugu detaljno je proučavala japanska automatska stanica Hayabusa2, koja nije samo uzimala uzorke tla s površine i iz površinskog sloja Ryugua, već je proučavala i asteroid iz njegove orbite. Kapsula s uzorcima je pak isporučena na Zemlju krajem prošle godine

Značaj za znanost

Ovo tijelo je od interesa za znanstvenike ne samo zbog toga što pripada objektima tipa “gomile šljunka”, koji su nastali kao posljedica sudara dva asteroida i kasnijeg sekundarnog nakupljanja otpada, već i sa stajališta obilja ugljikovih spojeva u njihovom sastavu.

Rana Zemlja

To je osobito važno jer je ova vrsta asteroida mogla udariti u Zemlju u ranim danima planeta i tako uzrokovati velike globalne promjene koje su mogle stvoriti život.

Analiza opažanja

Grupa astronoma predvođena s Deborah Domingue s američkog Instituta za planete objavila je rezultate analize promatranja ekvatorijalnog dijela Ryugua provedenih pomoću ONC kamere i NIRS3 spektra za infracrveno zračenje instaliranog na brodu Hayabusa-2 kako bi se detaljnije proučila svojstva regolita.

Karta raspodjele promatračkih točaka NIRS3 po površini Ryugu.Izvori: Deborah Domingue i sur. / The Planetary Science Journal, 2021

Dobri uvjeti za promatranja

Istodobno, promatranja su vršena kada je Sunce bilo iza postaje, a Ryugu ispred aparata, što je stvorilo dobre uvjete za osvjetljavanje površine asteroida.

Zaključci

Značajke dobivenog spektra ukazuju na to da je jedan ili više sljedećih zaključaka nedopustivo za opisivanje regolita Ryugu: veličina čestica regolita veća je od valne duljine upadajuće svjetlosti, veličine čestica su iste ili da je granulometrijski sastav regolita ograničene veličine.

Regolit

Istodobno, slike površine asteroida jasno pokazuju prisutnost zrna regolita na površini Ryugua, koja možda neće u potpunosti pokriti cijelu površinu stijena, uključujući čestice veličine nekoliko centimetara.

Dokaz

Prije toga modul za spuštanje MASCOT nije našao nikakve dokaze o sitnozrnatoj prašini, ali stijene na asteroidu Ryugu vrlo su porozne i mogu se razbiti u mala zrna koja se mogu nakupiti i pomiješati s krupnijim zrnom regolita ili ih čak pokriti.

Prašina na asteroidu Ryugu?

Tako u nekim područjima Ryugua može postojati sitnozrnata (manje od 45 mikrometara) prašina koja je dio zrnatog regolita asteroida.

Budućnost Hayabusa2

Sada Hayabusa2 leti do asteroida blizu Zemlje 2001 CC21, do kojeg će stići u srpnju 2026. Nakon toga će posjetiti i treći asteroid u blizini Zemlje krajem desetljeća prije nego što se konačno vrati na Zemlju.

Domingue, D. (n.d.). Spectrophotometric Properties of 162173 Ryugu’s Surface from the NIRS3 Opposition Observations. The Planetary Science Journal.
 Morota, T., Sugita, S., & Cho, Y. (2020, May 8). Sample collection from ASTEROID (162173) Ryugu by Hayabusa2: Implications for Surface evolution. Science.
• Phys.org. (2021, September 2). Examining asteroid ryugu in opposition to hayabusa2: A starkly lit distribution of dust and rock.
• Yokota, Y. (n.d.). Opposition Observations of 162173 Ryugu: Normal Albedo Map Highlights Variations in Regolith Characteristics. The Planetary Science Journal.