• Svemir
  • 7 fotografija površine asteroida udaljenog 300 milijuna kilometara

7 fotografija površine asteroida udaljenog 300 milijuna kilometara

površina-asteroida-ryugu

Evo jedinstvenog pogleda na površinu asteroida koji orbitira na udaljenost od 300 milijuna kilometara od Sunca.

Asteorid Ryugu, službenog naziva 162173 Ryugu, privremene oznake 1999 JU3, je potencijalno opasan asteorid uz Apollo grupe. Ova svemirska stijena otkrivena je 1999. godine, te je čudnog kockastog oblika promjera 1 kilometar.

Njegov naziv Ryūgū, na japanskom znači Zmajeva palača, dok mu je ime povezano sa podvodnom palačom iz japanskih narodnih priča. Ovaj potencijalno opasan asteorid kruži oko Sunca na udaljenosti između 0.96-1.41 astronomskih jedinica svakih 16 mjeseci.

Fotografija asteroida Ryugu sa visine od 6 kilometara. Izvor: JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu, AIST.)

Još je 2018. godine japanska letjelica Hayabusa stigla do asteroida Ryugu kako bi ga proučavala iz njegove orbite, te skupila uzorke sa površine, koje je krajem prošle godine vratila na Zemlju.

Površina asteroida Ryugu. Izvor: Jaumann et al (Science (2019).

U listopadu 2018. godine, letjelica  je orbitirala oko asteroida, te je lansirala modul za slijetanje koji je kasnije uslikao njegovu površinu. Spuštajući se na asteorida sa visine od cca 41 metar, modul MASCOT udario je u Ryugu, odbijajući se 17 metara duž površine asteroida, te se na kraju zaglavio u jednom od njegovih udubljenja.

Fotografija površine asteorida Ryugu. Izvor: JAXA.

Unatoč tome što se zaglavio, MASCOT je uspio okrenuti jedan dio, te uslikati fotografije bez presedana, prikazujući geološka svojstva asteorida. MASCOT je fotografirao asteorid tijekom 6-minutnog slijetanja, te kroz svih 17 sati kojej je proveo na površini, prije nego što su mu se baterije ispraznile, ostavljajući ga bespomoćnog na kilometar širokom asteroidu.

Jaumann et al (Science (2019)

Fotografije površine Ryugu-a poslane su natrag na Zemlju, te objavljene u kolekciji fenomenalnih fotografija asteorida koji orbitira oko Zemlje na nevjerojatnoj udaljenosti.

Fotografije površine Ryugu.a koje je objavila Japanska svemirska agencija. Izvor: JAXA

Fotografije površine asteroida otkrile su ogromnu količinu informacija o asteoridima i kometima našeg Sunčevog sustava. Znanstvenici poručuju kako će otkrića koje je prikupila Hayabusa2 imati nevjerojatne znanstvene implikacije kod razumijevanja kozmičkih tijela, te formacije Sunčevog sustava.

Još jedna zanimljiva fotografije objekta udaljenog 300 milijuna km. Izvor: Jaumann et al (Science (2019).

Dosadašnje analize površinskih fotografija Ryugua otkrile su znanstvenicima da je površine asteroida slična meteoritima pronađenim na Zemlji, poznatim kao ugljični hondriti.

Fotografije površine pokazale su da su stijene slične meteoritima ugljičnim hondritima, te otkrile prisutnost različitih vrsta kamenja, uključujući crno-obojeno kamenje koje se čini usitnjeno, ali isto tako i glatkije stijene, čija se veličina kreće od nekoliko centimetara od nekoliko metara.

Kamenje na površini asteroida Ryugu. Izvor: Jaumann et al (Science (2019).

Jedna značajna karakteristika koju su znanstvenici primjetili, jest da asteoridu Ryugu nedostaje prašine. To znači da tamo mora postojati nepoznati proces koji uklanja prašinu sa površine, bilo da je “usisava” u jezgru ateroida, ili je izbacuje u svemir.

Pretpostavlja se da je Ryugu nastao prije 700 milijuna godina, odvajajući se od većeg kozmičkog tijela. Činjenica da na površini asteorida nedostaje prašina je izuzetno neobična. Astronomi tvrde da bi se nakon više desetaka milijuna godina putovanja kroz svemir prašina trebala razviti na njegovoj površini, no ovo nije slučaj na Ryugu asteroidu.

Letjelica Hayabusa koja je proučavala asteroid je završila ovaj dio misije, te je trenutačno na putu prema svojem sljedećem cilju, asteroidu 2001 CC21, do kojeg bi trebala stići 2026. godine.