• Svemir
  • Na asteroidu Ryugu pronađena organska tvar koja bi mogla objasniti porijeklo života na Zemlj

Organska tvar pronađena u uzorcima s asteroida Ryugu ukazuje na mogućnost da su drevni kometi donijeli ‘sjemenke života’ na Zemlju.

Detaljna analiza uzoraka asteroida Ryugu pružila je dodatne dokaze da su organske molekule, koje su bile temelj života na našem planetu, na Zemlju donesene od strane drevnih kometa. Uzorci ovog svemirskog tijela vraćeni su na Zemlju zahvaljujući japanskoj misiji Hayabusa2, koja je posjetila asteroid Ryugu 2018. godine. Hayabusa2 je oko 18 mjeseci istraživala asteroid i prikupljala materijale s površine, koji su se pokazali kao izuzetno vrijedni za proučavanje našeg Sunčevog sustava.

Ryugu, službeno poznat kao 162173 Ryugu, asteroid je promjera približno 870 metara, smješten u blizini Zemlje, bez vlastite atmosfere. To implicira da je njegova površina direktno izložena svemirskim uvjetima te akumulira međuplanetarnu prašinu. Ta prašina mijenja sastav površine asteroida svaki put kada na nju udari. Znanstveni tim koji stoji iza ovih novih otkrića pronašao je “kapljice taljenja” veličine od 5 do 20 mikrometara koje su nastale kada je prašina udarila u površinu Ryugua. Unutar tih kapljica, istraživači su pronašli male ugljikohidratne materijale slične primitivnoj organskoj tvari.

Male sjemenke života

“Ova organska tvar mogla bi biti male sjemenke života koja su jednom bile donesene iz svemira na Zemlju,” rekla je članica tima i asistentica profesora na Diplomskoj školi znanosti Sveučilišta Tohoku Megumi Matsumoto.

Kometi uglavnom imaju široke orbite oko Sunca, što znači da većinu vremena provode na hladnim vanjskim rubovima Sunčevog sustava. Međutim, kada se približe unutarnjem Sunčevom sustavu, solarna radijacija zagrijava njihov unutarnji, ledeni materijal. To uzrokuje da se materijal pretvori izravno u plin, proces poznat kao sublimacija.

Kada ovaj plinoviti materijal eksplodira iz kometa, sa sobom nosi neke površinske materijale objekta. Ne samo da to stvara karakteristične repove i aure, ili “kome”, kometa, već također ostavlja tragove kometske prašine oko Sunca. Kada Zemlja prođe kroz te tragove, svjedočimo meteorskim kišama dok se prašinski fragmenti spaljuju u atmosferi našeg planeta.

Očuvani materijali

Materijal s kometa vjerojatnije će doći do površine tijela bez atmosfere poput Ryugua, gdje se može očuvati. Stoga bi proučavanje tih prašnatih ostataka u uzorcima Hayabusa2 moglo otkriti tragove o materijalu u ranoj fazi Sunčevog sustava. Kapljice koje je tim proučavao nastale su kada je površinski materijal asteroida udario kometska prašina, pri čemu su se dva materijala tijekom udara stopila i pomiješala, te se kasnije ohladila.

Spužvasti ugljikohidratni materijali pronađeni u talinama Ryugua kemijski se razlikuju od organske tvari koja se obično nalazi u kometskom materijalu jer im nedostaju kisik i dušik. Međutim, to bi moglo ukazivati na način na koji je materijal uopće nastao.

“Pretpostavljamo da su ugljikohidratni materijali nastali od kometske organske tvari kroz isparavanje hlapljivih tvari, poput dušika i kisika, tijekom udara izazvanog zagrijavanjem,” objasnila je Matsumoto. “To sugerira da je kometska tvar prenesena u blizinu Zemlje iz vanjskog Sunčevog sustava.”

Dokaz o porijeklu

Uz taložene materijale kao dodatni dokaz njihova porijekla, pronađene su sitne šupljine nastale oslobađanjem vodene pare iz materijala na površini Ryugua tijekom udara; ta je voda kasnije bila zarobljena unutar zagrijanih materijala nastalih udarom.

“Naše 3D CT snimanje i kemijske analize pokazale su da kapljice taljenja uglavnom sadrže silikatna stakla s šupljinama i malim inkluzijama sfernih željeznih sulfida,” dodala je Matsumoto. “Kemijski sastav kapljica taljenja sugerira da su Ryuguovi hidratizirani silikati pomiješani s kometskom prašinom.”

Matsumoto i tim nastavljaju ispitivati uzorke Ryugua prikupljene misijom Hayabusa2 u nadi da će otkriti još sličnih materijala koji bi mogli sadržavati dokaze o udarima kometske prašine. Znanstvenici se nadaju da će to pružiti više uvida u prijenos prapovijesne organske tvari u svemir oko Zemlje prije više od 4 milijarde godina, prije pojave života.