• Svemir
  • Uzorci asteroida Ryugu razotkrivaju povijest Sunčevog sustava

Uzorci asteroida Ryugu razotkrivaju povijest Sunčevog sustava

Međunarodni tim znanstvenika proveo je istraživanje koje pruža nove spoznaje o asteroidu Ryugu, te osvjetljava sastav vodenih i ugljikom bogatih manjih nebeskih tijela u našem sunčevom sustavu. Rezultati su objavljeni u časopisu Science Advances.

Asteroidi poput Ryugu predstavljaju ostatke planetarnih embrija koji nisu narasli do većih dimenzija. Oni su ključni za razumijevanje materijala iz ranih faza sunčevog sustava. Fokus studije bio je na analizi uzoraka koje je svemirska letjelica Hayabusa2, pod vodstvom Japanske agencije za istraživanje svemira (JAXA), donijela na Zemlju 2020. godine. Hayabusa2 misija imala je za cilj razotkriti pravu prirodu Ryugu i istražiti kako znanstvenici mogu primijeniti znanje stečeno o meteoritima na teleskopska promatranja drugih hidratiziranih asteroida.

Za razliku od meteorita koji potječu s sličnih hidratiziranih asteroida, uzorci s Ryugu uspjeli su izbjeći zemaljske promjene, tj. interakciju s kisikom i vodom u Zemljinoj atmosferi.

Korištenjem reflektančne spektroskopije, koja je ključna u povezivanju laboratorijskih analiza meteorita s promatranjima asteroida, istraživači su usporedili svježe uzorke s Ryugu s onima koji su bili izloženi zemaljskim uvjetima. Tim je razvio posebne analitičke metode kako bi spriječio izlaganje uzoraka Zemljinoj atmosferi, čime su sačuvali njihovo izvorno stanje.

Ranije su istraživanja sugerirala da mineralogija uzoraka s Ryugu odgovara CI hondritima, najprimitivnijim poznatim meteoritima. No, suprotno tome, kasnije studije su pokazale značajne razlike u reflektančnim spektrima između Ryugu uzoraka i CI hondrita. Daljnja istraživanja ove studije pokazala su da zagrijavanjem CI uzoraka na 300°C u redukcijskim uvjetima može se postići mineralogija slična Ryugu uzorcima, s rezultatima spektroskopije koji se blisko podudaraju s Ryugu uzorcima.

Ovi rezultati izazivaju prethodna shvaćanja o izvornim tijelima CI hondrita i naglašavaju osjetljivost spektra primitivnih meteorita na zemaljsko trošenje. Studija ukazuje da bi izvorna tijela stvarnih CI hondrita vjerojatno imala tamnije i ravnije reflektančne spektre nego što se ranije smatralo.

“Ova studija otvara nove perspektive za razumijevanje sastava i evolucije manjih tijela u solarnom sustavu,” izjavila je Kana Amano, bivša doktorandica na grupi za istraživanje ranih faza evolucije sunčevog sustava na Sveučilištu Tohoku i suautorica istraživanja. “Uzimajući u obzir utjecaj zemaljskog trošenja na meteorite, možemo preciznije interpretirati sastav asteroida i produbiti naše razumijevanje rane povijesti sunčevog sustava.”