• Svemir
  • Predstojnik odjela za astronomiju na Harvardu tvrdi da su nas posjetili vanzemaljci

Što mislite? Hoće li ovaj teorija jednog dana biti potvrđena?

Sjećate li se naslovnice od prije tri, četiri godine, negdje u listopadu 2017.? Prvi puta u povijesti svemirskog istraživanja, znanstvenici su otkrili misteriozni svemirski objekt iz dubokog svemira kako prolazi kroz naš Sunčev sustav. Bilo je mnogo riječi o izvanzemaljskom objektu sada poznatom kao Oumuamua(na havajskom “glasnik izdaleka koji stiže prvi”), no u međuvremenu nismo čuli nikakve nove vijesti o tom istraživanju.

Evo nas na početku 2021. i konačno se vraćamo ovoj zanimljivoj temi.

Najnovije vijesti dolaze iz nedavno objavljene knjige predsjedatelja Harvardovog odjela za astronomiju, Avi Loeba. Knjiga se fokusira na Oumuamua i sve što ima veze s ovim jedinstvenim slučajem detekcije svemirskog objekta.

Njezin naslov je „Izvanzemljasko: Prvi znak inteligentnog života izvan Zemlje“ i objavljena je 26. sječanja ove godine.

Oumuamua: jesmo li svjedočili prvom jasnom znaku izvanzemaljskog života?

Ova teleskopska slika prikazuje tajanstveni objekt iz svemira. Izvor: ESO / K. Meech.

Vratimo se na otkriće Oumuamua 2017. godine. 19. listopada smatra se službenim datumom otkrića, ali objekt je zapravo ušao u Sunčev sustav 6. rujna i trebalo je vremena da ga astronomi pronađu.

Zanimljiv je slijed njegova kretanja. Prve teorije sugerirale su da se radi o kometu, zatim i o asteroidu, ali i dalje nije potvrđeno o čemu se točno radilo.

U normalnim slučajevima, kada su svemirski objekti pod utjecajem sunčeve gravitacije, s lakoćom se mogu izračunati brzina i putanja. Ipak, dubinska promatranja pokazala su da se Oumuamua ne kreće prema izračunima stručnjaka.

U stvari, 9. rujna 2017. godine vanzemaljski objekt započeo je svoju orbitu oko Sunca nevjerojatnom brzinom od 196 000 milja na sat prošavši pored Venere i Zemlje, a zatim se uputivši u svemirske dubine.

Ono što je također zanimljivo jest da se brzina Oumuamua povećavala postupno, ali značajno prema znanstvenim izračunima.

To bi značilo da je riječ o kometi jer se u takvom kretanju duž sunca može očekivati ubrzanje, ali u slučaju Oumuamua nedostaje tipični rep kakav za sobom nose komete.

Nove teorije Avi Loeba po pitanju izvanzemaljskog života

Cijela nova knjiga usredotočena je na teoriju koja se protivi uobičajenim znanstvenim vjerovanjima. Loeb vjeruje da bi Oumuamua mogla biti tehnologija ili smeće koje je ostavila vanzemaljska civilizacija.

Kao što vjerojatno možete pretpostaviti, većina se znanstvenika jedva složila s njegovim tvrdnjama. Očito je da većina ljudi na visokim položajima radije ne bi raspravljala o mogućem postojanju izvanzemaljskog života.

Bilo je čak i odgovora u obliku članaka koji su predstavljali dokaze protiv njegovih tvrdnji. S druge strane, ionako o Oumuamui ne znamo gotovo pa ništa.

Na primjer, uzmimo u obzir oblik objekta. Serija promatranja izvršenih nakon otkrića ukazivala je na to da je Oumuamua imala oblik cigare – dužine oko 400 metara i širine oko 40 metara.

Ljudi nikada prije nisu vidjeli svemirski objekt takvog oblika iako su postojale neke teorije o takvim oblicima.

S desne strane možete vidjeti Oumuamua, a s lijeve kako bi objekt izgledao prema Loebovoj teoriji. Izvor: Mark Garlick/Science Photo Library.

Loeb ima drugačiji prijedlog oblika Oumuamue. Vjeruje da se radi o velikom jedru u obliku diska što bi objasnilo način na koji se kreće kroz svemir i postupno ubrzava.

Drugi znanstvenici smatraju da bi Oumuamua mogla ubrzavati pomoću smrznutog vodika na sličan način kako to rade komete. Loebov tim odgovorio je na ovu teoriju znanstvenim radom koji dokazuje da bi vodik ispario puno prije nego što bi objekt stigao do nas.

Naše mišljenje

Kao što ne postoji uvjerljivo objašnjenje temeljeno na našem trenutnom znanju o svemirskim objektima, isto tako nema razloga da se odbaci mogućnost da je Oumuamua izvanzemaljskog podrijetla. Bilo da se radi o radnoj tehnologiji ili napuštenom smeću izvanzemaljske civilizacije, nije toliko važno.

Ovo je bio prvi objekt te vrste i za mene je to dovoljan pokazatelj da se trebamo usmjeriti na istraživanje i potencijalno otkrivanje još sličnih primjera. Ako postoji jedan, trebalo bi ih biti više, zar ne?

Slijedom ove logike, ako na Zemlji postoji život, zašto ga ne bi bilo još negdje? Možda trenutno nismo na tehnološkoj razini razvoja kako bi uhvatili i promatrali takve objekte. Ipak, možda će i to postati moguće kada se ove godine pokrene svemirski teleskop James Webb.

Generalno, jedini način da se potvrdi bilo koja od teorija Avija Loeba o Oumuamui i njezinom podrijetlu, jest da se pronađe još sličnih objekata. Za sada ostaje vidjeti što je Loeb zapravo napisao u svojoj knjizi kako bismo bolje razumjeli njegove ideje.

Letzter, R. (2020, August 19). Mystery of Interstellar Visitor ‘Oumuamua Gets Trickier.
• Mann, A. (2019, March 14). ‘Oumuamua: The First Interstellar Object.
• ‘Oumuamua In Depth. (2019, December 19).
 Sutter, P. (2019, September 30). Why Was ‘Oumuamua So Weird? New Research Tries to Track Its Origins.
• Tucker, R. (2021, January 03). A Harvard professor says an alien visited in 2017 – and more are coming.