• Svemir
  • Otkrivena kružna struktura supermasivne crne rupe u središtu naše galaksije

Otkrivena kružna struktura supermasivne crne rupe u središtu naše galaksije

Supermasivna crna rupa u središtu Mliječne staze. Izvor: Depositphotos.com.

Znanstvenici s Instituta za astrofiziku Andaluzije (IAA-CSIC) otkrili su kružni oblik Strijelca A*, supermasivne crne rupe smještene u središtu Mliječne staze. Oblik pokazuje da je os rotacije toka materije koja okružuje crnu rupu (ili mogući mlaz) možda usmjerena prema Zemlji.

Kružna struktura Strijelca A*

U središtu Mliječne staze, 26 000 svjetlosnih godina od Zemlje, nalazi se Strijelac A*, crna rupa s masom od oko četiri milijuna Sunca. Strijelac A* (SgrA*) je najbliža supermasivna crna rupa Zemlji i idealan je kandidat za proučavanje što se događa u blizini ovih objekata. Nedavno objavljena studija otkriva da je njegova unutarnja struktura gotovo kružna na valnim duljinama od 1,3 i 0,7 cm. Istraživanje je provedeno s istočnoazijskom VLBI mrežom (EAVN), koja se sastoji od dvadeset i jednog radioteleskopa; šest u Kini, jedanaest u Japanu i četiri u Koreji.

SgrA* pritom pokazuje drugačija svojstva od drugih supermasivnih crnih rupa. Njegova emisija je vrlo slaba, a sposobnost pretvaranja materije u energiju je stotine puta manja nego u drugim masivnijim crnim rupama. Još uvijek ne postoje jasni dokazi da ima mlaz ili protok materijala koji izlazi iz oba pola pri velikoj brzini, kao što je slučaj u najsjajnijim aktivnim galaksijama.

Lijevo, regija galaktičkog centra promatrana s MeerKAT-om i SARAO-om. Desno, rezultati EAVN promatranja na valnim duljinama od 1,3 i 0,7 centimetara prikazuju kružnu strukturu Strijelca A*. Izvor: Iaa.es.
Lijevo, središte galaksije promatrano s MeerKAT-om i SARAO-om. Desno, rezultati EAVN promatranja na valnim duljinama od 1,3 i 0,7 centimetara, koji prikazuju kružnu strukturu Strijelca A*. Izvor: Iaa.es.

“Rasprava o podrijetlu energije koju opažamo u Sgr A* poprilično je duga. Neke studije sugeriraju da je njezina radio-dominantna emisija posljedica akrecijskog toka, dok druge sugeriraju da dolazi od mlaza”, kaže Ilje Cho, istraživač na Institutu za astrofiziku Andaluzije (IAA-CSIC) koji vodi studiju.

No proučavanje SgrA*, unatoč njegovoj blizini, nije nimalo jednostavno. Naš Sunčev sustav leži u ravnini Mliječne staze, a u tom pravcu također se kreću velike količine plina i prašine. Prašina ograničava promatranja radio valova, infracrvenih i rendgenskih zraka, koji iako se mogu probiti kroz prašinu, i dalje pate od disperzije uzrokovane oblacima plina.

Os rotacije okrenuta prema Zemlji

Kako bi razotkrio strukturu SgrA*, znanstveni tim je koristio tehniku ​​interferometrije vrlo duge osnovne linije (VLBI) koja uključuje sinkroniziranu upotrebu brojnih geografski odvojenih radioteleskopa za stvaranje jednog velikog virtualnog teleskopa. “Tri nezavisne metode potvrđuju da Strijelac A* ima kružnu strukturu”, tvrdi Ilje Cho (IAA-CSIC).

Kružni oblik Sgr A* implicira da je os rotacije toka praktički usmjerena prema nama. Nadalje, tim je otkrio da, osim toplinske energije koja nastaje zagrijavanjem i pomicanjem materijala prema crnoj rupi, postoji i netoplinska energija koju emitiraju ubrzane čestice, po mogućnosti iz magnetskog polja. “Iako mehanizam netoplinskog procesa nije istražen u ovoj studiji, važno ga je uzeti u obzir kako bi se izgradio pouzdan teorijski model načina na koji SgrA* apsorbira materiju”, dodaje Ilje Cho (IAA-CSIC).

I. Cho et al. “The intrinsic structure of Sagittarius A* at 1.3 cm and 7mm”. ApJ, 926, 108, Feb 2022.

Silbia López de Lacalle (22. veljače 2022.), Structure of the supermassive black hole at the center of our galaxy revealed, Instituto de Astrofísica de Andalucía (IAA-CSIC) (pristup 25. veljače 2022.)