• Svemir
  • Znanstvenici su primijetili neobične radio signale koji dolaze iz galaktičkog središta

CSIRO, teleskop ASKAP. Izvor: Wikimedia Commons.

Astronomi su otkrili neobične signale koji dolaze iz središta naše galaksije. Moguće je da se radi o novoj vrsti zvjezdanih objekata.

Neobična svojstva

“Najčudnije svojstvo ovog novog signala jest visoka polarizacija. To znači da njegova svjetlost oscilira samo u jednom smjeru, no taj se smjer mijenja s vremenom”, rekao je Ziteng Wang, vodeći autor novog istraživanja i doktor znanosti na Školi za fiziku, Sveučilišta u Sydneyu.

Radio valovi ne odgovaraju nijednom trenutno poznatom obrascu radio izvora. “Svjetlina objekta također drastično oscilira, za faktor 100, a signal nasumično treperi. Nikada nismo vidjeli ništa slično.”

Mnoge zvijezde emitiraju promjenjivu svjetlost na elektromagnetskom spektru. S ogromnim napretkom u radio astronomiji, proučavanje promjenjivih ili prolaznih objekata putem radio valova postalo je važno polje istraživanja koje nam pomaže otkriti tajne svemira. Pulsari, supernove, plamteće zvijezde i brzi radio izboji (FRB) vrste su astronomskih objekata čija svjetlina često varira.

Isprve su mislili da se radi o pulsaru

“Isprve smo mislili da se možda radi o pulsaru – vrlo gustoj vrsti rotirajuće, mrtve zvijezde – ili možda o vrsti zvijezde koja emitira velike solarne baklje. No signali iz novog izvora ne odgovaraju onome što se očekuje od takvih vrsta nebeskih objekata “, rekao je gospodin Wang.

Gospodin Wang i međunarodni tim koji uključuje znanstvenike iz Australije, Njemačke, SAD-a, Kanade, Južne Afrike, Španjolske i Francuske, otkrili su objekt pomoću CSIRO-ovog radio teleskopa ASKAP u Zapadnoj Australiji. Naknadna opažanja izvršena su pomoću teleskopa MeerKAT, Južnoafričke radioastronomske opservatorije.

Mr. Wang’s doktorska mentorica je profesorica Tara Murphy, također sa Sydneyovog instituta za astronomiju i Škole za fiziku. “Cilj nam je bio pronaći nove objekte pomoću ASKAP-a, u sklopu projekta pod nazivom ‘Varijable i spori prijelazni procesi’ (VAST), tijekom 2020. i 2021. godine” izjavio je profesor Murphy.

Treperući signal

“Gledajući prema središtu galaksije, opazili smo ASKAP J173608.2-321635 koji je dobio ime po svojim koordinatama. Ovaj je objekt isprve bio nevidljiv, zatim je zasjao, izblijedio i onda se opet pojavio. Takvo ponašanje bilo je krajnje neuobičajeno.”

Nakon što su detektirali šest signala iz istog izvora tijekom devet mjeseci, astronomi su pokušali pronaći objekt unutar vidljivog svjetla, no bezuspješno. Nakon toga su se okrenuli radijskom teleskopu Parkes, ali i dalje nisu uspjeli otkriti izvor.

Profesor Murphy je izjavio: “Pokušali smo otkriti izvor s visoko preciznim radio teleskopom MeerKAT u Južnoj Africi. Budući da se radilo o treperućem signalu, promatrali smo ga po 15 minuta svakih nekoliko tjedana u nadi da ćemo ga vidjeti.

“Na sreću, signal se vratio, ali otkrili smo da je njegovo ponašanje bitno drugačije – izvor je najednom nestao iako je u prethodnim opažanjima ASKAP-a trajao tjednima.”

Znanstvenici polažu nade u buduća istraživanja

Sunadzornik gospodina Wanga, profesor David Kaplan sa Sveučilišta Wisconsin-Milwaukee, dodao je: “Podaci imaju određene paralele s jednom drugom novom klasom objekata poznatim kao prolazni radio signali galaktičkog središta, uključujući i ‘kozmičkog podrigača’. ”

“Iako naš novi objekt, ASKAP J173608.2-321635, dijeli neka svojstva s GCRT-ovima, postoje i značajne razlike. Mi i dalje ne razumijemo ove misteriozne izvore.”

Znanstvenici planiraju pomno pratiti objekt kako bi saznali o čemu se radi. “U narednom desetljeću, transkontinentalni radijski teleskop Square Kilometer Array (SKA) bit će dostupan na internetu. Moći će svaki dan izrađivati ​​precizne karte neba”, rekao je profesor Murphy. “Očekujemo da će nam moć ovog teleskopa omogućiti rješavanje misterija poput recentnog otkrića, ali i otvoriti ogromne dijelove svemira za istraživanje u radijskom spektru.”

Discovery of ASKAP J173608.2-321635 as a Highly-Polarized Transient Point Source with the Australian SKA Pathfinder, Astrophysical Journal (2021). DOI: 10.3847/1538-4357/ac2360

Anonymus (12. listopada 2021.), Strange radio waves emerge from the direction of the galactic center, University of Sydney, Phys.org (pristupljeno 14. listopada 2021.)