Kozmički mlaz radio galaksije usmjeren prema Zemlji

Ilustracija kozmickog mlaza

U revolucionarnom otkriću, astronomi su uočili dramatičnu reorijentaciju kozmičkog mlaza u svijetloj radio galaksiji PBC J2333.9-2343, što ih je potaknulo na njezinu reklassifikaciju. Ovo je prvi primjer galaksije koja prelazi iz kvazara u blazar zbog pomaka mlaznice za čak 90 stupnjeva i to izravno prema Zemlji. PBC J2333.9-2343, smještena 656,8 milijuna svjetlosnih godina, izvorno je klasificirana kao radio galaksija s aktivnim galaktičkim jezgrom (AGN) u središtu. AGN-ovi, ili kvazari, su supermasivne crne rupe koje se nalaze u nekim galaksijama i emitiraju visoke razine zračenja dok apsorbiraju materijal. U određenim slučajevima oslobađaju mlazove nabijenih čestica koje putuju brzinama bliskim brzini svjetlosti. Kad je takav mlaz usmjeren prema Zemlji, pojavljuje se kao sjajni objekt poznat kao blazar.

Neobična svojstva

Galaksija je pokazivala neobična svojstva, što je natjeralo astronome da je dalje proučavaju pomoću radijskih, optičkih, infracrvenih, rendgenskih, ultraljubičastih i gama-zračnih teleskopa. Temeljita istraživanja otkrila su blazar u središtu galaksije, što je zahtijevalo njezinu reklassifikaciju. Osim toga, istraživači su opazili dva režnja materijala, ostatke starih mlaznica koje AGN više ne hrani. Studija je također rasvijetlila ogromnu veličinu galaksije, koja se proteže otprilike 4 milijuna svjetlosnih godina u promjeru, što je mnogo više od Mliječne staze, koja ima samo 100.000 svjetlosnih godina.

Izravna linija s Zemljom

Iako su prethodna opažanja dokumentirala usmjeravanje mlaznica AGN-a, PBC J2333.9-2343 prvi je primjer u kojem je mlaznica premještena u izravnu liniju s Zemljom, što je rezultiralo promjenom klasifikacije objekta. Uzrok pomaka ostaje misterij. Astronomi spekuliraju o mogućnostima poput spajanja s drugom galaksijom, sudara s velikim objektom ili ponovnog aktiviranja crne rupe nakon mirovanja. Ovo revolucionarno istraživanje objavljeno je u časopisu “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society” i pruža vrijedne uvide u ponašanje galaksija i njihovih supermasivnih crnih rupa.

Što su kozmički mlazovi?

Kozmički mlazovi su visoko kolimirani, brzi izljevi ioniziranog materijala iz središnjih regija galaksija. Ovi mlazovi često su povezani s aktivnim galaktičkim jezgrama (AGN), što su regije oko supermasivnih crnih rupa gdje se akrecira velike količine plina i zagrijava na visoke temperature. Kozmički mlazovi su neki od najmoćnijih fenomena u svemiru, neki se protežu na stotine tisuća svjetlosnih godina. Oni mogu emitirati zračenje na elektromagnetskom spektru, uključujući radio valove, X-zrake i gama zrake. Proučavanje kozmičkih mlazova može pomoći astronomima da razumiju procese koji pokreću evoluciju galaksija i formiranje velikih struktura u svemiru.