Astronomija

Otkriven niz potencijalno nastanjivih planeta

Astronomi su potvrdili postojanje još 59 egzoplaneta, od kojih su mnogi potencijalno nastanjivi te stoga posebno zanimljivi za daljnje istraživanje.

Projekt CARMENES

Projekt CARMENES objavio je podatke iz 20.000 astronomskih promatranja obavljenih između 2016. i 2020. godine, u kojima su proučavane 362 obližnje zvijezde. Podatci dobiveni promatranjem omogućili su astronomima da otkriju ukupno 59 egzoplaneta. Projekt je podatke prikupljao preko zvjezdarnice Calar Alto (Almería, Španjolska) sa svrhom pronalaska egzoplaneta sličnih Zemlji (stjenovitih i umjerenih), s mogućnošću zadržavanja vode na površini te uz uvjet da se – kao i Zemlja – nalaze u tzv. ‘nastanjivoj zoni’ svoje matične zvijezde.

59 novih egzoplaneta

Mnoštvo podataka prikupljenih promatranjima na kraju je otkrilo 59 egzoplaneta, od kojih je desetak nastanjivih. Rezultati promatranja i otkrića egzoplaneta detaljno su opisani u studiji objavljenoj u časopisu Astronomy and Astrophysics. Kako je objašnjeno u priopćenju CARMENES je znanstveni projekt, ali i naziv instrumenta s kojim se vrše promatranja te konzorcije koja je bila zadužena za projektiranje i izgradnju. Institut za astrofiziku Andaluzije jedna je od znanstvenih institucija koje vode istraživanje.

NASA potvrdila postojanje preko 5000 egzoplaneta

Potencijalno nastanjivi egzoplaneti

Na donjoj slici vidimo planete pronađene istom metodom kao CARMENES, ali korištenjem drugih instrumenata (sive točkice). Tijekom promatranja od 2016. do 2020. godine CARMENES je otkrio i potvrdio postojanje 6 planeta sličnih Jupiteru s procijenjenom masom preko 50 puta većom od Zemljine. Nadalje otkriveno je i potvrđeno 10 planeta sličnih Neptunu, s masom u rasponu od 10 do 50 Zemljinih masa, kao i 43 svijeta slična Zemlji i super-Zemlje, s procijenjenom masom deset puta većom od Zemljine.

Ilustracija koja prikazuje otkrivene egzoplanete (Institut za svemirske studije Katalonije (IEEC)).

Zašto je CARMENES važan?

CARMENES traži egzoplanete takozvanom tehnikom radijalne brzine. Na noćnom nebu traži zvijezde, gleda ih, a zatim traži male oscilacije u kretanju zvijezda koje su posljedica kretanja planeta koji kruže oko njih. CARMENES gleda na crvene patuljke – najzastupljeniju vrstu zvijezda u našoj galaksiji Mliječnoj stazi. Riječ je o zvijezdama koje su manje od Sunca i nude uvjete za postojanje tekuće vode u bliskim orbitama. Ovo je važno jer znači da je nastanjiva zona oko crvenih patuljaka mnogo bliža nego što je, primjerice, nastanjiva zona našeg sustava ili sličnih sustava sa zvijezdama otprilike iste veličine kao naše Sunce.

Međutim, ono što CARMENES čini tako jedinstvenim u preciznosti i stabilnosti u mjerenju malih varijacija koje bi egzoplanete mogle proizvesti oko udaljenih zvijezda je to što instrument može otkriti varijacije brzine u kretanju udaljenih zvijezda koje se nalaze milijardama kilometara daleko. Štoviše instrument ima preciznost reda veličine jednog metra u sekundi, stoga se u budućnosti možemo nadati novim zanimljivim otkrićima!

Otkrivena nova vrsta egzoplaneta