Astronomija

Otkrivene dvije potencijalno nastanjive egzo-Zemlje

Umjetnički prikaz dvaju planeta mase slične Zemljinoj koja kruže oko zvijezde GJ 1002 (©Alejandro Suárez Mascareño i Inés Bonet (IAC)).

Astronomi su otkrili dvije potencijalno nastanjive egzo-Zemlje koje se nalaze u orbiti zvijezde relativno blizu našem Sunčevom sustavu.

Nastanjivo susjedstvo?

Međunarodni znanstveni tim predvođen istraživačima s Instituta de Astrofísica de Canarias (IAC) otkrio je prisutnost dvaju planeta s masom poput Zemlje u orbiti oko zvijezde GJ 1002, crvenog patuljka nedaleko od Sunčevog sustava. Oba planeta nalaze se u tzv. nastanjivoj zoni zvijezde.

Čini se da je priroda sklona pokazati nam da su planeti slični Zemlji vrlo česti. S ova dva sada znamo čak sedam ‘zemljolikih’ planeta među planetarnim sustavima prilično blizu Sunca,“ objašnjava Alejandro Suárez Mascareño, istraživač IAC-a, koji je i glavni autor studije u kojoj je otkriće predstavljeno.

Novootkriveni planeti kruže oko zvijezde GJ 1002, koja je od Sunčevog sustava udaljena manje od 16 svjetlosnih godina. Obje imaju masu sličnu Zemljinoj i nalaze se u zoni nastanjivosti svoje zvijezde. Planetu GJ 1002b – od dva planeta bliži zvijezdi – treba nešto više od 10 dana da završi orbitu oko zvijezde, dok GJ 1002c treba malo više od 21 dana.

Obližnji sustav

GJ 1002 crvena je patuljasta zvijezda, s jedva jednom osminom mase Sunca. Dakle riječ je o prilično hladnoj, blijedoj zvijezdi, što znači da je njezina nastanjiva zona vrlo blizu zvijezde. Blizina zvijezde našem solarnom sustavu implicira da su dva planeta, posebno GJ 1002c, izvrsni kandidati za karakterizaciju njihovih atmosfera na temelju njihove reflektirane svjetlosti ili njihove toplinske emisije.

„Budući ANDES spektrograf za ELT teleskop na ESO-u, u kojem IAC sudjeluje, mogao bi proučavati prisutnost kisika u atmosferi GJ 1002c,“ napominje Jonay I. González Hernández, istraživač IAC-a i koautor studije. Osim toga, oba planeta zadovoljavaju karakteristike potrebne da budu ciljevi buduće misije LIFE, koja je trenutno u fazi proučavanja.

Infografika koja uspoređuje relativnu udaljenost otkrivenih planeta od njihove zvijezde s udaljenosti unutarnjih planetima našeg sustava od Sunca. Regija označena zelenom bojom predstavlja nastanjivu zonu dvaju planetarnih sustava (©Alejandro Suárez Mascareño (IAC), NASA).

Sve oči prema nebu

Do otkrića je došlo tijekom suradnje dvaju instrumenata ESPRESSO i CARMENES. CARMENES je promatrao GJ 1002 između 2017. i 2019., a ESPRESSO između 2019. i 2021. godine. „Zbog svoje niske temperature vidljiva svjetlost iz GJ 1002 je preslaba da bi se izmjerile njezine varijacije u brzini s većinom spektrografa,“ pojasnio je Ignasi Ribas, istraživač na Institutu za svemirske znanosti (ICE-CSIC) i direktor Instituta d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).

CARMENES ima osjetljivost u širokom rasponu bliskih infracrvenih valnih duljina koja je bolja od osjetljivosti drugih spektrografa koji imaju za cilj otkrivanje varijacija u brzinama zvijezda, a to mu je omogućilo proučavanje GJ 1002, s teleskopa od 3.5 m u zvjezdarnici Calar Alto. Kombinacija ESPRESSO-a i snage prikupljanja svjetlosti VLT 8m teleskopa u ESO-u omogućila je mjerenje s točnošću od 30 cm/s, što nije moguće postići s bilo kojim drugim instrumentom na svijetu.

Otkrivena nova vrsta egzoplaneta

Alejandro Suárez Mascareño et al., „Two temperate Earth-mass planets orbiting the nearby star GJ 1002,“ Astronomy & Astrophysics (2022).

Instituto de Astrofísica de Canarias (15. prosinca 2022.), „Astronomers discover two potentially habitable exo-Earths around a star near the sun,“ phys.org (pristup 17. prosinca 2022).