NASA potvrdila postojanje preko 5000 egzoplaneta

What do planets outside our solar system, or exoplanets, look like. A variety of possibilities are shown in this illustration.Credit - NASA, JPL-Caltech

S potvrdom otkrića 65 novih egzoplaneta ukupan broj potvrđenih svjetova izvan našeg Sunčevog sustava popeo se na nevjerojatnih 5000 planeta.

Pogled u nebo

Još od prvih pogleda čovječanstva prema nebu javilo se pitanje „jesmo li sami u svemiru“? Napredak tehnologije i znanosti omogućio nam je da otkrijemo druga tijela Sunčevog sustava, a sa stoljećima i posebno zadnjih nekoliko desetljeća naše otkrivanje svemira rapidno se ubrzalo.

Prvi egzoplaneti potvrđeni su početkom 1990-ih, što znači da smo postavili impresivan tempo otkrivanja. Danas – u 21. stoljeću – otišli smo korak dalje! NASA je nedavno objavila da je čovječanstvo do sada otkrilo i potvrdilo postojanje preko 5000 planeta izvan našeg Sunčevog sustava (tzv. egzoplaneti). Prethodnu „jubilarnu“ točku čovječanstvo je doseglo u lipnju 2019. kada je objavljeno da smo potvrdili postojanje 4000 egzoplaneta. To, dakle, znači da nam je trebalo manje od tri godine da tu brojku povećamo za četvrtinu, što govori o našem napretku tehnologije detekcije nebeskih tijela.

U ‘arhivu’ 65 novih egzoplaneta

Otkrićem 65 novih planeta, NASA je potvrdila prisutnost preko 5000 takvih planetarnih tijela oko zvijezda izvan našeg Sunčevog sustava, što čini veliku prekretnicu u istraživanju svemira.

Sve podatke o otkrivenim ezgoplanetima NASA bilježi u arhivu u koju se unose samo egzoplaneti koji se pojavljuju u recenziranim znanstvenim radovima i koji su potvrđena višestrukim metodama detekcije ili analitičkim tehnikama.

Više od 5000 egzoplaneta

Do sada otkrivenih 5000 egzoplaneta ima različite raspone kada je u pitanju njihov sastav i karakteristike. To uključuje male, stjenovite svjetove poput Zemlje, plinske divove mnogo puta veće od Jupitera i vruće Jupitere u užareno bliskim orbitama oko svojih zvijezda.

Tu se nalaze i tzv. „super-Zemlje“ – stjenoviti svjetovi veći od našeg planeta – te „mini-Neptuni“ – kao što ime govori manje verzije planeta nalik na naš Neptun. Nadalje planeti koji kruže oko dvije zvijezde odjednom – podsjećajući nas na poznati Tatooine iz legendarnih Ratova zvijezda – te planeti koji tvrdoglavo kruže oko kolabiranih ostataka mrtvih zvijezda.

Kako otkrivamo egzoplanete?

Otkriće planeta je dug i mukotrpan proces koji zahtijeva godine promatranja i analiziranja podataka zemaljskih i svemirskih teleskopa. Prvi planet otkriven oko zvijezde slične Suncu, 1995. godine, bio je „vrući Jupiter“.

Pronalaženje malih, stjenovitih svjetova sličnijih našem zahtijevalo je sljedeći veliki skok u tehnologiji lova na egzoplanete – razvoj metode „tranzita“. Ova metoda je jedna od najčešće korištenih metoda za uočavanje planeta ili kandidata sličnih planetu. U suštini naši teleskopi promatraju udaljene zvijezde te kroz dugi niz promatranja detektiraju prolaske planeta ispred zvijezda (koji stvaraju ‘sjenu’ prema zvjezdanom izvoru svjetlosti).

Zašto tragamo za njima?

Znanstvenici ne traže egzoplanete samo ‘radi zabave’ ili povećanja broja poznatih egzoplaneta. Jedan od važnijih zadataka jest traženje znakova da bi neki od planeta mogli biti nastanjeni. Očekuje se da će nam nedavno lansirani svemirski teleskop James Webb reći puno više o egzoplanetima i njihovoj atmosferi.

„Po mom mišljenju, neizbježno je da ćemo negdje pronaći neku vrstu života – najvjerojatnije neke primitivne vrste“, rekao je astronom Alexander Wolszczan, glavni autor studije koja je prije tri desetljeća potvrdila prve egzoplanete.

Još nismo definitivno pronašli Zemljinog klona, ali do sada uočeni egzoplaneti pokazuju da postoji mnoštvo stjenovitih svjetova poput našeg. Iako je 5000 impresivan broj, to je samo mali djelić onoga što postoji – naime, kao što navodi NASA –„naša galaksija vjerojatno sadrži stotine milijardi egzoplaneta.“

Egzoplaneti imaju višeslojne i egzotične atmosfere

Amanda Kooser (21. ožujka 2022.), „NASA Confirms 5,000 Exoplanets Beyond Our Solar System: Each a ‘New World’,“ cnet.com (pristup 22. ožujka 2022).

Anonymus (21. ožujka 2022.), „Cosmic Milestone: NASA Confirms 5,000 Exoplanets,“ jpl.nasa.gov (pristup 22. ožujka 2022).

Anonymus (22. ožujka 2022.), „There are 5,000 worlds outside our solar system, some like Earth, confirms Nasa,“ indiatoday.in (pristup 22. ožujka 2022).