Astronomija

Potvrđeno otkriće velikog egzoplaneta pomoću TESS tehnologije

Izvor: Nasa.gov.

Nedavno je (8. Listopada) objavljen rad o pronalasku egzoplaneta TOI-530b pomoću NASA-ine tehnologije TESS.

TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) svemirski je teleskop korišten u NASA-inom programu Explorers s ciljem pronalaska ekstrasolarnih planeta putem metode tranzita – prijelaz manjeg nebeskog tijela ili sjene manjega tijela preko kruga većega tijela. Trenutno je u procesu istraživanja oko 200 000 najsjajnijih zvijezda u blizini Sunca. Dosad je identificirano čak 159 od 4500 mogućih egzoplaneta.

Najnovije otkriće

Tim astronoma predvođen Tianjun Gan-om sa Sveučilišta Tsinghua iz Pekinga u Kini, nedavno je potvrdio još jedan objekt od interesa ili TOI. Identificirali su tranzitni signal na svjetlosnoj krivulji crvenog patuljka ili zvijezde tipa M zvane TOI-530. Naknadnim promatranjem su došli do zaključka da se radi o planetu. Svoje promatranje su potvrdili korištenjem multi – valne fotometrije i spektroskopije visoke rezolucije uz visoku kutnu rezoluciju.

Karakteristike novootkrivenog egzplaneta

Nazvan TOI-530b po svojoj zvijezdi domaćinu TOI-530, planet ima polumjer od oko 0.83 Jupiterovih radijana, dok mu je masa procijenjena na oko 0.4 Jupiterove mase od kojeg je manji oko 17%, a gustoća 0.93 g/cm^3. Orbitira oko svoje matične zvijezde svakih 6.39 dana na udaljenosti od 0,052 AU od nje. Udaljen je oko 481.5 svjetlosnih godina od Zemlje te ima ravnotežnu temperaturu od 291,85oC.

Zvijezda domaćin TOI-530 poznata i kao TIC-387690507, crveni je patuljak upola veličine i mase Sunca. Što se tiče svojstava zvijezde, ima udio metala od otprilike 0.376 i efektivnu temperaturu od 36385,85oC. Apsolutna magnituda u V-traci (žuta) je 15.4 mag i izmjerena joj je bolometrijska luminoznost na 0.049 od solarne luminoznosti – količina svjetlosti (energije) koja se emitira sa površine zvijezde. Ove karakteristike je čine jednom od najtamnijih zvijezda uočljivih putem spektroskopije sa Zemlje.

TOI-530b je šesti planet otkriven metodom tranzita čija je zvijezda domaćin crveni patuljak ili zvijezda M-tipa što po teoriji akrecije jezgre nije učestala pojava. Zbog toga je vrijedan objekt promatranja za buduća istraživanja o formacijskoj i migracijskoj povijesti sličnih planeta.

Znanstvenici su zaključili da nije obećavajuće ishodište za buduća istraživanja atmosferske kompozicije zbog tame svoje zvijezde domaćina, ali se može promatrati u neke druge svrhe. Što se tiče cijelog sustava TOI-530, Ganov tim preporuča daljnje istraživanje svojstava putem spektrografa radijalne brzine koji se nalaze na velikim teleskopima kao što je MAROON-X ili infracrveni instrumenti kao InfraRed Doppler spektrograf (IRD).

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi.KOZMOS Telegram

Tianjun Gan et al, TOI-530b: A giant planet transiting an M dwarf detected by TESS. arXiv:2110.04220v1 [astro-ph.EP]

Nowakowski T. (18. listopada 2021.), New giant exoplanet detected with TESS, Phys.org (pristupljeno 20. listopada 2021.)