• Svemir
  • Tim znanstvenika snimio jedan od najhladnijih i najbližih egzoplaneta ikad

Tim znanstvenika snimio jedan od najhladnijih i najbližih egzoplaneta ikad

Izvor: presswire18.com.

Astronomi su otkrili tisuće egzoplaneta, ali rijetki su izravno snimljeni jer ih je izuzetno teško vidjeti s postojećim teleskopima. Student Instituta za astronomiju Sveučilišta Hawaiʻi (IfA) protiv svih izgleda otkrio je i izravno snimio egzoplanet, najbliži Zemlji ikad pronađen, na udaljenosti od samo 35 svjetlosnih godina.

Coconuts-2b

Koristeći istraživanje ‘COOL Companions ON Ultrawide orbiTS (COCONUTS)’, diplomirani student Zhoujian Zhang i tim astronoma, Michael Liu i Zach Claytor (IfA), William Best (Sveučilište Texas u Austinu), Trent Dupuy (Sveučilište u Edinburghu) i Robert Siverd (Gemini opservatory/National Optical-Infracred Astronomy Research Laboratory) identificirali su planet oko šest puta veće mase od Jupitera.

Izvor: Dailymail.co.uk.

Istraživanje tima, objavljeno u časopisu The Astrophysical Journal Letters, dovelo je do otkrića nisko-temperaturnog plinovitog diva koji kruži oko crvenog patuljka male mase, i to 6000 puta dalje nego što Zemlja kruži oko Sunca. Novi planetarni sustav nazvali su Coconuts-2, a planet Coconuts-2b.

“S gigantskim planetom koji ima udaljenu orbitu i vrlo hladnom zvijezdom, Coconuts-2 predstavlja potpuno drugačiji planetarni sustav od našeg Sunčevog sustava”, objasnio je Zhang. Istraživanje COCONUTS-a bilo je u središtu njegove nedavno dovršene doktorske teze s ciljem pronalaska planeta koji su široko udaljeni od zvijezda, blizu Zemlje.

Jedan od najhladnijih egzoplaneta

Coconuts-2b je drugi najhladniji egzoplanet ikad pronađen, s temperaturom od samo 160 stupnjeva celzijusa, što je malo hladnije od većine pećnica dok se peku kolači. Planet se može direktno snimiti zahvaljujući emitiranoj svjetlosti koju proizvodi zaostala toplina zarobljena prilikom formiranja planeta.

Međutim, energija planeta je više od milijun puta slabija od Sunčeve pa se planet može otkriti samo pomoću infracrvenog svjetla niže energije.

Izvor: Nasa.gov.

Mladi plinoviti div

“Izravno otkrivanje i proučavanje svjetlosti plinovitih divova obično je vrlo teško, budući da planeti koje nalazimo obično imaju orbite malog razmaka od zvijezde i stoga su zamagljeni njenim sjajem”, rekla je Liu, Zhangova savjetnica. “S velikim orbitalnim razdvajanjem, Coconuts-2b bit će izvrstan ‘laboratorij’ za proučavanje atmosfere i sastava mladog plinovitog diva.”

Izvor: INTERNATIONAL GEMINI OBSERVATORY/NOIRLAB/NSF/AURA/NASA/ESA.
Tri vrste plinovitih divova. Izvor: International Gemini Observatory / NOIRLAB / NSF / AURA / NASA / ESA.

Planet je prvi put 2011. godine otkrio satelit Wide-field Infrared Survey Explorer, no vjerovalo se da je to objekt koji slobodno luta i ne kruži oko zvijezde. Zhang i njegovi suradnici otkrili su da je egzoplanet zapravo gravitacijski vezana za zvijezdu izrazito male mase, Coconuts-2a, koja ima otprilike jednu trećinu mase Sunca te 10 puta mlađu starost.

Danonoćno tamno nebo

Zbog široke orbite i hladne zvijezde, nebo Coconuts-2b izgleda potpuno drugačije za tamošnjeg promatrača u usporedbi s nebom na Zemlji. Noć i dan djeluju otprilike isto, s tim da se zvijezda pojavljuje kao jarko crvena zvijezda na tamnom nebu.

Zhangovo otkriće potaknulo ga je da nastavi istraživati ​​egzoplanete, smeđe patuljke i zvijezde. Nadahnuti astronom završio je IfA ovog ljeta, a svoje će postdoktorsko istraživanje započeti u jesen 2021., s alumnijem IfA-e, Brendanom Bowlerom, profesorom astronomije na Sveučilištu Texas u Austinu.

Anonymus (29. srpnja 2021.), The second-coldest imaged exoplanet found to date, University of Hawaii at Manoa, Phys.org (preuzeto 2. kolovoza 2021.)

Zhoujian Zhang and Michael C. Liu and Zachary R. Claytor and William M. J. Best and Trent J. Dupuy and Robert J. Siverd (6. srpnja 2021.), The Second Discovery from the COol Companions ON Ultrawide orbiTS (COCONUTS) Program: A Cold Wide-Orbit Exoplanet around a Young Field M Dwarf at 10.9 pc, arXiv:2107.02805