• Svemir
  • Astronomi otkrili izotope u atmosferi udaljenog izvanzemaljskog svijeta

Astronomi otkrili izotope u atmosferi udaljenog izvanzemaljskog svijeta

Ogroman uspjeh za astronomiju i znanost.

Znanstvenici sa Sveučilišta u Leidenu u Nizozemskoj proučavali su planet TYC 8998-760-1 b, smješten nešto više od 300 svjetlosnih godina od Zemlje. Promatranja su pokazala da su u njezgovoj atmosferi izotopi ugljika-13, koji u prošlosti nikada nisu otkriveni na planetu izvan Sunčevog sustava. Prisutnost takvog izotopa ukazuje da je egzoplanet nastao na velikoj udaljenosti od matične zvijezde, izvan granice snježne linije ugljičnog monoksida.

Astronomi su prvi put u povijesti otkrili izotope na dalekom egzoplanetu

2019.godine astronomi su otkrili dva velika planeta u blizini daleke zvijezde solarnog tipa TYC 8998-760-1: jedan je šest puta masivniji od Jupitera, a drugi 14 puta masivniji.

Ovo je bio jedan od rijetkih slučajeva kada su egzoplaneti uhvaćeni izravno pomoću VLT teleskopa naoružanog posebnim “koronagrafom”. Zbog toga su znanstvenici primijetili planete, iako su na vrlo impresivnoj udaljenosti od svoje zvijezde i teško da bi ih mogli pronaći tranzitom i drugim tradicionalnim metodama.

Dakle, orbita TYC 8998-760-1 b je oko 160 astronomskih jedinica što je, za usporedbu, četiri puta dalje od čak i Plutonove orbite u Sunčevom sustavu. Daljnjim promatranjima astronomi su klasificirali egzoplanet kao super Jupiter, zbog njegove nevjerojatne mase.

Umjetnikov dojam o hipotetskom izgledu TYC 8998-760-1 b čija je atmosfera bogata izotopima ugljika. Izvor: NASA-in katalog Exoplanet

Znanstvenici su koristili infracrveni spektrograf SINFONI instaliran na Vrlo velikom teleskopu (VLT) u Čileu i dobili spektar TYC 8998-760-1 b s apsorpcijskim linijama koje ukazuju na prisutnost različitih tvari u njegovoj atmosferi.

Konkretno, istraživači su pronašli dokaze o ugljiku-13, stabilnom, ali prilično rijetkom izotopu koji čini samo oko jedan posto ugljika na Zemlji. Na TYC 8998-760-1 b, najvjerojatnije je to dio molekula CO, ugljičnog monoksida.

Pokazalo se da je količina ugljika-13 višestruko veća nego što su astronomi očekivali. To pripisuju velikoj udaljenosti planeta od matične zvijezde: kraj snježne granice ugljičnog monoksida – uvjetne granice nakon koje je temperatura toliko niska da ovaj hlapljivi spoj prelazi u čvrsto stanje.

Stvarajući se u ovoj regiji, TYC 8998-760-1 b prikupio je velike količine CO u obliku leda, a s njim i izotope ugljika-13.

Autori primjećuju da su planeti našeg Sunčevog sustava mnogo bliži zvijezdi, pa očito nemamo točne analoge TYC 8998-760-1 b.

No, nešto slično se može vidjeti kod Neptuna i Urana: ljuske ovih plinskih divova bogate su deuterijom jer su nastale iza snježne linije vode.

Prema znanstvenicima, u budućnosti bi proučavanje izotopskog sastava egzoplaneta moglo postati novi alat za određivanje mjesta na kojem su nastali.

• Phys.org. (2021, July 14). First measurement of isotopes in atmosphere of exoplanet.
• Starr, M. (n.d.). Isotopes Detected in The Atmosphere of an Exoplanet For The First Time. ScienceAlert.
• Zhang, Y., Snellen, I. A. G., Bohn, A. J., Mollière, P., Ginski, C., Hoeijmakers, H. J., Kenworthy, M. A., Mamajek, E. E., Meshkat, T., Reggiani, M., & Snik, F. (2021, July 14). The 13CO-rich atmosphere of a young accreting super-Jupiter. Nature News.