• Svemir
  • Astronomi uočili disk koji stvara mjesec u dubokom svemiru

Astronomi uočili disk koji stvara mjesec u dubokom svemiru

Po prvi su put astronomi pouzdano registrirali prisutnost prašnjavog diska koji stvara mjesec oko protoplaneta u egzoplanetarnom sustavu. To je uspjelo zahvaljujući radio teleskopu ALMA koji je promatrao sustav mlade zvijezde PDS 70.

Kako su astronomi pronašli disk koji stvara mjesec u dubokom svemiru?

Zadatak pretraživanja protoplaneta smještenih u diskovima s plinovima i prašinom oko mladih zvijezda izuzetno je važan za egzoplanetologiju, jer promatranja takvih objekata omogućuju pročišćavanje modela nastanka i rasta kako samih egzoplaneta, tako i njihovih satelitaegzomjeseca.

Međutim, izravna promatranja protoplaneta prilično su teška, uglavnom znanstvenici pronalaze kandidate za plinske divove u infracrvenom području na velikim udaljenostima od zvijezda.

Do danas je najpouzdaniji slučaj za otkrivanje protoplaneta u okolasnom disku sustav mlade zvijezde male mase PDS 70, koja pripada tipu T Tauri i nalazi se 370 svjetlosnih godina od Sunca.

2018. godine astronomi su dobili prvu direktnu sliku protoplaneta i kasnije pronašli drugi protoplanet u sustavu. PDS 70b je na prosječnoj udaljenosti od zvijezde 22 astronomske jedinice, a PDS 70c je 34 astronomske jedinice od zvijezde, oba planeta imaju mase manje od 10 Jupiterovih masa.

Izvorna slika sustava PDS 70 i njegovog diska za stvaranje mjeseca, dobivena putem ALMA-e. Izvori: ALMA, Myriam Benisty i sur.

Skupina astronoma predvođena Myriam Benisty sa Sveučilišta u Grenoblu u Francuskoj objavila je rezultate promatranja PDS-a 70 pomoću radioteleskopskog sustava ALMA, čija je svrha bila proučavanje značajki sustava na slikama visoke rezolucije. Promatranja su provedena na valnoj duljini od 855 mikrometara i omogućila su razlikovanje detalja veličine do 2,3 astronomske jedinice.

Znanstvenici su pronašli kompaktni izvor zračenja smješten u blizini protoplanete PDS 70c i odvojen od diska koji stvara mjesec. Njegov radijus procijenjen je na manje od 1,2 astronomske jedinice.

Ako pretpostavimo da zračenje generiraju zrna prašine veličine 1 mikrometar ili 1 milimetar, tada će masa prašine u pronađenom izvoru biti 0,031, odnosno 0,007 Zemljine mase.

Istraživači su došli do zaključka da po prvi puta promatraju cirkuplanetarni disk, čija je tvar možda dovoljna za stvaranje tri satelita planeta.

Astronomi su također otkrili prošireni i slabiji izvor zračenja u blizini protoplanete PDS 70b, što se može protumačiti kao difuzniji disk koji stvara mjesec.

Znanstvenici se nadaju da će daljnja proučavanja plinske kinematike i kemijskog sastava diska PDS 70 poboljšati modele za formiranje satelita, interakciju planeta i diskova i isporuku različitih tvari u atmosferu mladih planeta.

Pogledajte video u nastavku za nevjerovatno putovanje kroz svemir  sve do PDS 70 sustava gdje su astronomi prvi put u povijesti promatrali disk koji stvara mjesec oko protoplanete.

• Dobrijevic, D. (2021, July 22). Astronomers spot 1st moon-forming disk around an alien world. Space.com.
 ESO. (n.d.). Astronomers make first clear detection of a moon-forming disc around an exoplanet.
• Phys.org. (2021, July 22). Astronomers make first clear detection of a moon-forming disc around an exoplanet.