• Svemir
  • Znanstvenici otkrili ‘Tatooine’ – planet koji kruži oko dvije zvijezde

Znanstvenici otkrili ‘Tatooine’ – planet koji kruži oko dvije zvijezde

Umjetnički prikaz egzoplaneta Kepler-16b kako kruži oko dvije zvijezde (©Tim Pyle/NASA/JPL-Caltech).

Zemaljski teleskopi uočili su planet koji podsjeća na Tatooine iz planetarno popularnih Ratova zvijezda budući da istovremeno kruži oko dvije zvijezde.

Kepler-16b

Rijedak egzoplanet koji kruži oko dvije zvijezde odjednom primijetili su istraživači koristeći zemaljski teleskop. Planet, nazvan Kepler-16b, udaljen je 245 svjetlosnih godina od Zemlje i baš poput matičnog svijeta Luka i Anakina Skywalkera iz planetarno popularnih Ratova zvijezda ima dva zalaska sunca dnevno dok pluta oko svojih zvijezda blizanki. Prvi put ga je otkrio prije 10 godina NASA-in satelit Kepler.

Rijedak egzoplanet

Kepler-16b kruži oko dvije zvijezde, a te dvije zvijezde kruže jedna oko druge. Parovi zvijezda koji kruže jedna oko druge, poznati kao binarni sustavi, sami po sebi nisu rijetki – procjene variraju, no prema nekima čak i do 85% svih zvijezda zapravo ‘živi’ u binarnim sustavima.

Međutim cirkumbinarni planeti – planeti koji kruže oko ovih zvijezda blizanaca – prava su rijetkost, a prije Kepler-16b znali smo samo za 10 primjera.

Znanstvenici zapravo ne razumiju kako cirkumbinarni planeti nastjau. Obično se planeti formiraju od mase prašine i plina koja okružuje mladu zvijezdu, poznatu kao protoplanetarni disk. Međutim ovaj proces možda nije moguć u binarnom sustavu zato što prisutnost dviju zvijezda ometa protoplanetarni disk, što pak sprječava aglomeraciju prašine u planete, proces koji se naziva akrecija.

Nove opservacije

Tim istraživača promatrao je planet pomoću teleskopa sa sjedištem u Observatoire de Haute-Provence, u Francuskoj. Uspjeli su detektirati planet pomoću metode radijalne brzine, promatrajući promjenu brzine zvijezde dok planet kruži oko nje.

Istraživači kažu da je ova demonstracija važna jer pokazuje da možemo otkriti egzoplanete koristeći jeftinije i učinkovitije metode. Metoda radijalne brzine osjetljivija je na dodatne planete u sustavu, a također može mjeriti masu planeta.

„Naše otkriće pokazuje kako zemaljski teleskopi ostaju u potpunosti relevantni za moderna istraživanja egzoplaneta i mogu se koristiti za uzbudljive nove projekte. Kada smo pokazali da možemo detektirati Kepler-16b, sada ćemo analizirati podatke prikupljene na mnogim drugim binarnim zvjezdanim sustavima i tražiti nove planete oko njega,“ rekla je Isabelle Boisse, članica istraživačkog tima.

Nadaju se da će nastaviti potragu za više cirkumbinarnih planeta što bi trebalo pomoći u potrazi za odgovorima na pitanje kako se takvi planeti formiraju.

Znanstvenici otkrili egzoplanete s boljim uvjetima za život od Zemlje

Amaury H M J Triaud et al., „BEBOP III. Observations and an independent mass measurement of Kepler-16 (AB) b – the first circumbinary planet detected with radial velocities,“ Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 511/3 (2022): str. 3561-3570.

Anonymus (23. veljače 2022.), „’Tatooine-like’ exoplanet spotted by ground-based telescope,“ birmingham.ac.uk (pristup 25. veljače 2022.)

Elizabeth Howell (23. veljače 2022.), „’Tatooine-like’ planet spotted from Earth points to future discoveries,“ space.com (pristup 25. veljače 2022.)

Amalyah Hart (24. veljače 2022.), „Spotted: a Tatooine-like exoplanet orbiting two stars,“ cosmosmagazine.com (pristup 25. veljače 2022.)