Nevjerojatni detalji Webbovih slika oduzimaju dah

Usporedna slika dijela Velikog Magellanovog oblaka koje su snimili Spitzer i James Webb (©Spitzer: NASA/JPL-Caltech; MIRI: NASA/ESA/CSA/STScI).

Iako smo znali da će fotografije teleskopa James Webb pružiti nevjerojatne detalje, nova usporedna slika otkriva koliko je Webbova tehnologija zapravo napredna.

Webb u posljednjim pripremama

Poravnanje svemirskog teleskopa James Webb završeno je prije dva tjedna. Nakon potpunog pregleda potvrđeno je da je teleskop spreman snimiti jasne, dobro fokusirane slike sa svakim od svoja četiri moćna znanstvena instrumenta.

Po završetku sedme i posljednje faze poravnanja teleskopa tim je održao niz ključnih sastanaka za odlučivanje i jednoglasno se složio da je Webb spreman krenuti naprijed u sljedeću i posljednju fazu – puštanje u rad. Ovaj posljednji dio trajat će oko dva mjeseca prije nego što Webb na ljeto postane potpuno operativan.

Međutim, u javnost su već u nekoliko navrata puštene nevjerojatne Webbove fotografije, a najnovija usporedna slika pokazuje koliko je zapravo Webbova tehnologija napredna i kakav potencijal za otkrivanje tajni svemira otvara!

Nova nevjerojatna slika

MIRI testna slika (na 7,7 mikrona) prikazuje dio Velikog Magellanova oblaka. Ova mala satelitska galaksija Mliječne staze pružila je gusto zvjezdano polje za testiranje Webbovih performansi.

Na priloženoj usporednoj slici krupni se plan MIRI slike uspoređuje sa slikom istog oblaka koju je infracrvenom kamerom snimio NASA-in svemirskog teleskopa Spitzer (na 8,0 mikrona). Umirovljeni Spitzer bio je prvi opservatorij koji je dao slike visoke razlučivosti bliskog i srednjeg infracrvenog svemira.

Webbove slike, zahvaljujući značajno većem primarnom zrcalu i poboljšanim detektorima, pružaju još veće i nevjerojatnije detalje što će omogućiti nova zapanjujuća otkrića.

Usporedba detalja

Webbova MIRI slika prikazuje međuzvjezdani plin s neviđenim detaljima. Na njoj se može vidjeti emisiju ‘policikličkih aromatskih ugljikovodika’ – molekula ugljika i vodika koji igraju važnu ulogu u toplinskoj ravnoteži i kemiji međuzvjezdanog plina. Kada Web bude spreman započeti znanstvena promatranja slike poput ovih s MIRI-jem pomoći će astronomima da dobiju nove uvide u rođenje zvijezda i protoplanetarnih sustava.

GIF animacija u sporedba prikaza dijela Velikog Magellanovog oblaka koje su snimili Spitzer i James Webb (©Spitzer: NASA/JPL-Caltech; MIRI: NASA/ESA/CSA/STScI).
GIF animacija i usporedba prikaza dijela Velikog Magellanovog oblaka koje su snimili Spitzer i James Webb (©Spitzer: NASA/JPL-Caltech; MIRI: NASA/ESA/CSA/STScI).

U međuvremenu Webbov tim je započeo posljednji dio priprema – proces postavljanja i testiranja Webbovih instrumenata. Ako sve prođe prema planu – kao što je do sada prolazilo (pa čak i bolje od očekivanja) – teleskop bi trebao biti potpuno operativan ovog ljeta te započeti svoja znanstvena promatranja.

James Webb spreman za otkrivanje tajni Svemira

Anonymus (9. svibnja 2022.), „MIRI and Spitzer comparison image,“ esa.int (pristup 10. svibnja 2022).

Alise Fisher (10. svibnja 2022.), „Incredibly Sharp Webb Space Telescope Test Images Hint at New Possibilities for Science,“ scitechdaily.com (pristup 10. svibnja 2022).

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee