James Webb teleskop uspješno stigao na odredište

autor

Svemirski teleskop James Webb danas je uspješno došao do svoga odredišta te započinje tromjesečni period konačnog postavljanja.

Dolazak

Konačno se događa ono što već godinama priželjkujemo – svemirski teleskop James Webb danas je stigao do svojeg odredišta.

Svemirska letjelica stigla je na svoje konačno odredište u ponedjeljak, završavajući desetljeća iščekivanja i odgođenih lansiranja. Webb će sada kružiti oko Lagrangeove točke 2 (L2), područja svemira otprilike 1.6 milijuna kilometara udaljenog od Zemlje.

Točka L2 idealna je za Webba jer će gravitacijske sile Sunca i Zemlje u osnovi osigurati da letjelica ne mora koristiti mnogo potiska kako bi ostala u orbiti, a također će omogućit teleskopu da ima nesmetan pogled na Svemir; za razliku od Hubblea koji svakih 90 minuta ulazi i izlazi iz Zemljine sjene.

Webb će kružiti oko Sunca dok će snimati i na Zemlju slati najdetaljnije i najnevjerojatnije slike dubokog Svemira u ljudskoj povijesti.

Konačna prepreka uspješno svladana

NASA je uspješno izvela spaljivanje potisnika te uspješno ‘sletila’ Webb u pravu poziciju u L2. Početak postavljanja bio je u 14 sati po EST vremenskoj zoni. Svemirski teleskop aktivirao je svoje potisnike oko pet minuta (297 sekundi) kako bi dovršio ovaj manevar. Potisnik je Webbovoj brzini dodao samo oko 1.6 metara u sekundi (brzina hodanja, zabilježila je NASA), dok je letjelica uplovila u orbitu oko svog odredišta: L2, drugu Lagrangeovu točku Sunca i Zemlje.

Prikaz putanje James Webba prema odredištu (©Steve Sabia/NASA Goddard).

Dostojan nasljednik Hubblea

Dok svemirski teleskop Hubble kruži oko Zemlje, Webb će zapravo kružiti oko Sunca. Webbova orbita održavat će teleskop u liniji sa Zemljom dok naš planet kruži oko Sunca. Ovo poravnanje štiti teleskop od topline koju oslobađaju Sunce, Zemlja, pa čak i naš Mjesec. Neophodno je da teleskop ostane hladan jer će promatrati svemir u infracrvenom svjetlu i detektirati najslabije signale objekata u dalekom svemiru. Budući da se infracrveno svjetlo može detektirati kao toplina, cijela letjelica mora biti zaštićena od svijetlih izvora topline.
Satelit ima petoslojni štitnik od sunca za zaštitu Webbovog divovskog zrcala i instrumenata od sunčevih zraka jer ih je za rad potrebno držati na vrlo hladnih -223 °C da bi radili.

Ovo je tek početak priče

„Webb, dobrodošao kući!“ rekao je NASA-in administrator Bill Nelson. „Čestitam timu za sav njihov naporan rad koji je osigurao Webbov siguran dolazak na L2 danas. Jedan smo korak bliže otkrivanju misterija svemira. Jedva čekam vidjeti Webbove prve nove poglede na svemir ovog ljeta!“

NASA je tijekom 25 godina – ne računajući ulaganja ESA i CSA – u projekt uložila preko 10 milijardi dolara. James Webb teleskop uspješno je poletio sa Zemlje i krenuo na svoj put na Božić 2021. godine, ‘nošen’ na leđima europske rakete Ariane 5.

Odabrana orbita omogućit će teleskopu široki pogled na Svemir u svakom trenutku. Webb je koristio što je manje moguće goriva za korekcije kursa tijekom putovanja u područje L2, kako bi ostavio što više preostalog goriva za Webbove uobičajene operacije tijekom svog životnog vijeka: održavanje stanice (male prilagodbe kako bi Web zadržao u željenoj orbiti) i impulsno rasterećenje (kako bi se suprotstavilo učincima pritiska sunčevog zračenja na golemi sunčani štit).

Sada kada su Webbovi primarni segmenti zrcala i sekundarno zrcalo postavljeni sa svojih lansirnih pozicija, inženjeri će započeti sofisticirani tromjesečni proces poravnanja optike teleskopa na gotovo nanometarsku preciznost.

Svemirski teleskop James Webb donosi revoluciju u mapiranju atmosfera egzoplaneta

NASA (24. siječnja 2022.), „Orbital Insertion Burn a Success, Webb Arrives at L2,“ blogs.nasa.gov (pristup 24. siječnja 2022.)

Anonymus (24. siječnja 2022.), „NASA’s James Webb Space Telescope mission: Live updates,“ space.com (pristup 24. siječnja 2022.)

Tony Tran (24. siječnja 2022.), „James Webb Space Telescope Is Reaching Its Final Destination Today,“ futurism.com (pristup 24. siječnja 2022.)

Ashley Strickland (24. siječnja 2022.), „Telescope reaches its final destination a million miles from Earth,“ cnn.com (pristup 24. siječnja 2022.)