Astronomija

Nebeski spektakl: Uskoro stiže najsjajniji komet u desetljećima

Novootkriveni komet pružit će nam neviđeni nebeski spektakl u 2021. godini.

Znanstvenici su nedavno objavili otkriće prvog kometa u 2021. Službeno nazvan C / 2021 A1 (Leonard), komet je trenutno predaleko da bi ga se moglo promatrati teleskopom, ali potencijalno se radi o najsjajnijem kometu u desetljećima. Prema službenim procjenama, približit će se Suncu u prosincu ove godine.

Prvi izvještaji stigli su 3. siječnja, a službena potvrda kometa C / 2021 A1 (Leonard) od strane Minor Planet Centra došla je tjedan dana kasnije.

Nakon prve objave, nekoliko zvjezdarnica iz svijeta izvijestilo je da su detektirali komet na prošlogodišnjim fotografijama. Ove slike iz više od 100 individualnih promatranja u 2020. godine, omogućile su znanstvenicima da izračunaju najvjerojatniju putanju kometa C / 2021 A1 (Leonard) .

Procijenjena lokacija komete C / 2021 A1 (Leonard) i sukladno tome izračunata orbita. Izvor: Gideon van Buitenen.

Na temelju karakteristične hiperboličke orbite, znanstvenici tvrde da se može odrediti ishodište kometa. Kometi ovog tipa potječu iz najudaljenijih predjela Sunčevog sustava poznatih kao Oortov oblak.

Nebeski objekti u Oortovom oblaku obično sadrže led ili zaleđene plinove. U slučaju gravitacijskih poremećaja, objekti poput kometa C / 2021 A1 (Leonard) lansiraju se u pravcu toplijeg središta Sunčevog sustava.

Nažalost, morat ćemo pričekati gotovo cijelu godinu da se komet pojavi na noćnom nebu. Trenutno je njegov sjaj preslab da bi se uhvatio teleskopom. Kako se približava Suncu, bit će sve sjajniji i sjajniji tako da ćemo ga na koncu moći vidjeti čak i golim okom. Ne zna se točno koliko će isijavati, ali znanstvenici ne isključuju mogućnost da se radi o najsjajnijem nebeskom objektu godine.

Trenutno komet izgleda kao minijaturna točkica na nebu, ali u prosincu ćemo ga vjerojatno moći vidjeti golim okom. Izvor: Filipp Romanov.

Prema nekima, doseći će +4 magnitudu što znači da će biti vidljiv golim okom. Prema drugim znanstvenicima, mogao bi doseći čak nultu magnitudu što ni značilo da će svijetliti poput najsvjetlijih zvijezda.

Nadalje, proći će pored Zemlje bliže od većine kometa u povijesti. Ako sam dobro razumio, u prošlosti je bilo samo 5 kometa koje su se značajno približili našem planetu. Nadam se da ćemo imati priliku vidjeti ovaj izvanredni astronomski događaj krajem prosinca dok je komet još u svojoj perihelijskoj točki.

Ipak, kometi su izuzetno nepredvidljivi. Prerano je za sigurne procjene. Moguće je da će komet C / 2021 A1 (Leonard) biti najsvjetliji komet u posljednjih nekoliko desetljeća, ali isto je tako moguće da će na opće razočarenje netragom nestati.

Isprve će komet biti vidljiv samo sa sjeverne hemisfere, ali trebao bi se isto tako pojaviti na noćnom nebu južne hemisfere sredinom prosinca. Svake noći zauzimat će sve više pozicije na horizontu sve do ranog siječnja 2022.

• Carter, J. (2021, January 13). Should We Get Ready For Another Naked-Eye ‘Comet Of The Century?’ ‘Comet Leonard’ Just Appeared From Nowhere.
• Irizarry, E. (n.d.). Newly found Comet Leonard might become 2021’s brightest.
• Meet the First Comet of 2021! (2021, January 16).
• New comet, two supermoons, and starfalls: What to see in the sky in 2021. (2021, January 13).
• Oort Cloud – In Depth. (2019, December 19).