Povežite se s nama

Pretražite Kozmos

10 spektakularnih astronomskih događaja u 2021.koje ne smijete propustiti

Očekuje se mnogo različitih astronomskih događaja, ali dvije Sunčeve pomrčine vjerojatno su najzanimljivije. Izvor: Shutterstock.

Što ćemo gledati na noćnom nebu u 2021.?

Ova će godina biti bogata astronomskim događajima. Svemir će nas 12 mjeseci oduševljavati nevjerojatnim kišama meteora, čarobnim pomrčinama Sunca i Mjeseca, kao i mističnim supermjesecima.

Budući da će ovaj članak pokriti većinu astronomskih događaja ove godine, a bit će ih mnogo, odlučili smo promijeniti koncept i dati detaljniji prikaz onog što nas čeka. Pričat ćemo općenito o kozmičkim fenomenima i točnim datumima njihovih pojava.

Pređimo na stvar. Što nam je 2021. pripremila?

1. Pomrčine Sunca

Pomrčine Sunca su astronomski događaji tijekom kojih Mjesec prekriva solarni disk djelomično ili u potpunosti. Vidimo ga kada se Sunce, Mjesec i Zemlja poravnaju u jednu liniju i imamo dojam da prirodni satelit našeg planeta zatamnjuje Sunce.

U 2021. nas čekaju dvije pomrčine Sunca. Prstenasta će se dogoditi 10. lipnja i bit će vidljiva sa sjeverne polutke i djelomično s južne.

4. prosinca imat ćemo priliku vidjeti potpunu pomrčinu Sunca iz južne hemisfere.

2. Mjesečeve pomrčine

Pomrčine Mjeseca su astronomski događaji koji se događaju ua vrijeme punog mjeseca kada se tri nebeska tijela – Zemlja, Sunce i Mjesec – poravnaju u jednu liniju, a Zemljina sjena padne na Mjesec.

Pomrčine Mjeseca razlikuju se po tome jesu li ukupne ili djelomične, ovisno o tome prekriva li Zemljina sjena Mjesec u cijelosti ili djelomično.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Poput Sunčevih, pomrčine Mjeseca dogodit će se dva puta 2021. godine – jedna potpuna i jedna djelomična. Potpuna pomrčina Mjeseca dogodit će se 26. svibnja, a vidjet će je stanovnici Australije, Tihog oceana, Istočne Azije, Sjeverne i Južne Amerike.

Djelomična pomrčina Mjeseca očekuje se 19. studenog – astronomski fenomen može se promatrati iz Australije, Tihog oceana, istočne Azije, Sjeverne i Južne Amerike.

3. Supermjesec

Supermjesec je astronomski događaj u kojem dolazi do izrazitog približavanja Mjeseca i Zemlje. To ćemo vidjeti nekoliko puta u 2021.

Prema astronomskom kalendaru, bit će tri supermjeseca i svi će se podudarati s punim mjesecom. Mjesec će imati prekrasnu crvenkastu nijansu koja je u davnim vremenima strašila ljude.

Prvi se supermjesec očekuje 27. travnja, drugi 26. svibnja, a treći 24. lipnja. Supermjesec uglavnom traje tri do četiri dana.

4. Konjunkcija Merkura, Jupitera i Saturna

Jedan od najneobičnijih astronomskih događaja 2021. godine – trostruka konjunkcija Merkura, Jupitera i Saturna.

Događaj se mogao promatrati između 9. i 11. siječnja. Najbolja vidljivost bila je oko 30 minuta po zalasku Sunca. Tri planeta spojila su se nisko na horizontu, u smjeru zapad-jugozapad.

Jupiter se vidio golim okom, a dalekozorom su sva tri bila uočljiva. Vidjeli su se čak i Jupiterovi najveći mjeseci.

5. Konjunkcija Venera-Mars

Imali smo nevjerojatnu priliku vidjeti najbližu Veliku konjunkciju (u posljednjih 400 godina) u prosincu 2020., a ove ćemo godine vidjeti sličnu konjukciju između Venere i Marsa.

12. srpnja, nakon zalaska sunca, vidjet ćete dva planeta toliko blizu da bi se mogli činiti kao jedan. Veneru ćete prvu primijetiti jer je puno sjajnija od Marsa, ali kako minute prolaze, Mars će polako izviriti na površinu s lijeve strane.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

6. Liridski meteorski pljusak (kiša meteora)

Postoji li osoba na Zemlji koja ne voli obilne pljuskove meteora? 2021. pružit će brojne astronomske događaje ove vrste, a jedan od najvažnijih je Liridski meteorski pljusak.

Vrhunac liridske aktivnosti, prema astronomskom kalendaru, dogodit će se 22.-23. travnja, a ukupni intenzitet bit će 15-20 meteora na sat. Stanovnici sjeverne hemisfere moći će uživati ​​u ovom prekrasnom nebeskom fenomenu.

7. Akvaridski meteorski pljusak

Zemljani će, kao i obično, moći promatrati ovaj astronomski događaj početkom svibnja 2021. Radijant meteora nalazi se u zviježđu Vodenjak. Vrhunac aktivnosti Akvarida započinje odmah krajem meteorskog pljuska Lirida, a maksimum će doseći 6.-7. svibnja.

Na svom vrhuncu, Akvaidi padaju 60-70 meteora na sat. Najbolje zvijezde padalice vidjet će se s južne hemisfere.

8. Meteorski pljusak Perzeidi – Suze Svetog Lovre

Jedan od najpopularnijih godišnjih pljuskova meteora oduševit će nas između 10. i 20. kolovoza. Vrhunac aktivnosti meteorskog pljuska, prema astronomskom kalendaru, trebao bi biti između 12. i 14. kolovoza.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Na svom vrhuncu Perzeidi padaju do 100 meteora na sat – stanovnici cijele sjeverne hemisfere moći će uživati ​​u ovom živopisnom astronomskom događaju.

Perzeidi su čestice repa komete Swift-Tuttle koji se približava našem planetu otprilike jednom u 135 godina. Posljednji put to se dogodilo u prosincu 1992. godine.

9. Meteorski pljusak Leonida

Leonidi, poznati po svijetlim i obilnim repovima, promatraju se svake godine od 6. do 30. studenog. Radijant meteorskog pljuska nalazi se u zviježđu Lav, a vrhunac aktivnosti, do 15 sjajnih meteora na sat, je između 17. i 18. studenog.

Ovaj astronomski događaj može se promatrati s bilo kojeg mjesta na Zemlji, iako stanovnike sjeverne hemisfere čeka živopisnija predstava.

10. Ursidski meteorski pljusak

Meteorski pljusak Ursidi daje nam posljednju priliku u godini da zaželimo želju dok gledamo zvijezdu padalicu – prema astronomskom kalendaru, dogodit će se 17. prosinca i trajat će oko sedam dana. Radijant se nalazi u zviježđu Mali medvjed.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Intenzitet Ursida je nizak – do 10 zvijezda padalica na sat, a vrhunac aktivnosti obično se odvija između 22. i 23. prosinca. Nažalost, ovaj astronomski događaj može se promatrati samo sa sjeverne hemisfere u 2021. godini.

• Astronomical Calendar 2021/2022. (1970, January 13).
• Carter, J. (2021, January 07). Jupiter, Saturn, and Mercury Will Be Visible in the Night Sky During a Rare Triple Conjunction This Week.
• EarthSky’s 2021 meteor shower guide.
• Fazekas, A. (n.d.). 10 spectacular stargazing events to watch in 2021.
• Matthews, L. (2020, December 16). Here’s When the Next Meteor Showers Will Light up the Sky.
• McGreevy, N. (n.d.). Ten Celestial Events to Look Forward to in 2021.
• Rao, J. (2020, December 31). The 10 must-see night sky events to see in 2021.
• Ursids Meteor Shower 2021.

Pročitaj više